امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 1987 |
تاریخ انتشار : 15 آبان 1391 - 22:48 | ارسال توسط :
13
1
ارسال به دوستان
پ

پاسارگاد  گشت وگذار در باقي مانده جايي كه روزي مركز اولين امپراتورجهان بود منم كورش اين جا مقبره كورش است. اسكندر در جهانگشايي هايش وقتي به اين محل رسيدز،زانو زد و اشک ریخت  شنل اش را درآورد و آن را روي صندوقي كه بقاياي پيكر كورش در آن بود، انداخت. اما امروز، ديگر نه از […]

پاسارگاد

 گشت وگذار در باقي مانده جايي كه روزي مركز اولين امپراتورجهان بود

منم كورش

اين جا مقبره كورش است. اسكندر در جهانگشايي هايش وقتي به اين محل رسيدز،زانو زد و اشک ریخت  شنل اش را درآورد و آن را روي صندوقي كه بقاياي پيكر كورش در آن بود، انداخت. اما امروز، ديگر نه از جسد كورش خبري است و نه از گنج هاي داخل آرامگاه. معماري اين مقبره، منحصر به فرد است. 6طبقه دارد و براساس الگوي زيگورات هاي بزرگ ساخته شده. جسد كورش در آخرين طبقه بوده و از بين پادشاهان هخامنشي، او تنها كسي است كه چنين مقبره اي دارد. بقية پادشاهان اين سلسله، مقبره شان در داخل حفره اي در كوه است. اين را هم بگويم كه قبل ترها بالاي مقبرة كورش، سنگي بوده كه روي آن نوشته شده: من كورش هستم. من امپراتوري جهان را به پارسيان دادم. من بر آسيا فرمانروايي كردم.

تقويم سنگي

اين ديوار، باقي ماندة يك برج است  12  مترهم ارتفاع  دارد. حرف و حديث بر سر اين كه اين جا چي بوده، زياد است. بعضي مي گويند اجساد را در آن جا موميايي مي كرده اند. بعضي هم مي گويند محل نگهداري كتيبه ها و الواح بوده. و بعضي ها هم معتقدند اين ديوار يك تقويم سنگي است و براي نشان دادن ماه هاي سال درست شده است.

دقيقا يكي ديگر مثل همين برج، در نقش رستم، نزديك تخت جمشيد به وسيلة داريوش ساخته شده است و به آن كعبة زردشت مي گويند.

دژ

اين جا يك دژ است كه ساخت آن را كورش شروع كرد و داريوش ادامه داد،اما تا همين اواخر هم مورد استفاده بوده و درهر دوره، استفاده كنندگان قسمت هايي از آن را بازسازي كرده اند.به همين دليل ديوارها شكل عجيبي پيدا كرده اند:مثل لايه هاي فسيلي كه هركدام به رنگي است ومتعلق به دوره اي! اين تپه مشرف به پاسارگاد است و بهترين جايي كه مي شده براي دفاع روي آن دژ ساخت. به اين جا تخت سليمان يا تل تخت هم مي گويند.

فرشته نجات

اين انسان بالدار، بالاي سر در ورودي يكي از كاخ هاي پاسارگاد قرار گرفته است. تنه و پاهاي اين پيكره به سمت راست و رو به داخل تالار كاخ در حركت است. دست راستش حالتي شبيه سلام و نيايش به خود گرفته. چهار بال اين فرشته، يادآور فرمانروايي كورش بر چهار گوشة جهان است. شاخ قوچ بالاي سرش هم نماد فركياني است. اين فرشته، نقش نگهبان كاخ را دارد و با آن كه بسياري از تصاوير و كتيبه هاي پاسارگاد تخريب شده است،انگار كسي جرأت نكرده به پيكره آسيبي برساند.

دوهزاروپانصد سال،يك ستون

اين ستوني كه مي بينيد، بعد از  25  قرن هنوز سرپاست.

اين جا كاخ پذيرايي پاسارگاد است و همة ستون هايش افتاده است. اين منطقه، منطقة زلزله خيزي است و كاخ هاي پاسارگاد در مقابل زلزله هاي  7  ريشتري هم مقاومت داشته اند.

۲۵۰۰  سال پيش، آن ها در ساخت كاخ از روش پي دوپوشه استفاده كرده اند. به اين شكل كه بنا دو پي داشته؛ يك پي ثابت و يك پي متحرك كه بنا روي آن ساخته شده. در حال حاضر، ژاپني ها براي مقابله با زلزله از اين روش استفاده مي كنند و در ساخت نيروگاه هاي هسته اي هم همين روش به كار مي رود.

من دست راست مسيح خود، كورش را گرفتم تا به وسيلة او امت ها را مغلوب سازم، كمرهاي پادشاهان را بگشايم، و درها را به روي او باز كنم(. كتاب اشعياءنبي)

ممكن است آدم هاي زيادي باشند كه اسمشان كورش است، اما نمي دانند كورش كيست و يا نمي دانند مقبرة او كه همه آن را با نام پاسارگاد مي شناسند، كجاي ايران است. كورش، اولين كسي است كه يك امپراتوري فراگير و جهاني ايجاد كرد. او اولين كسي است كه منشور آزادي و حقوق بشر را صادر كرد، تاريخ به او لقب كبير داد. در پاسارگاد، كورش عليه آخرين پادشاه مادها قيام كرد، آن جا را پايتخت خود كرد و كاخ ها و بناهاي زيادي در آن جا ساخت. اما امروز، چيزي جز يك مقبره و ويرانه هايي از آن كاخ ها و بناها، باقي نمانده است. با هم گشت كوتاهي مي زنيم در ويرانه هاي مكاني در  138  كيلومتري شيراز كه به گفتة تاريخ، اسكندر آخرين كسي بود كه آن را آباد ديد.

گوشه كنار پاسارگاد

ـ از گزارش ديولافوا، باستان شناس فرانسوي، اين طور برمي آيد كه اين مكان تا  100  سال پيش، مكاني مقدس براي مردم محلي بوده است. حتي اعتقاد داشته اند كه اين جا مقبرة مادر سليمان است و به مقبرة كورش، گور مادر سليمان گفته اند.

ـ طرح مقبرة كورش را در هيچ كجاي دنيا نمي توان پيدا كرد.

ـ يونسكو، پاسارگاد را درليست ميراث جهاني واردكرده است.

ـ سبك معماري هخامنشي از معماري كاخ هاي پاسارگاد شروع شده است.

ـ با ساخته شدن تخت جمشيد، از اهميت پاسارگاد كم نشد. حتي مراسم تاج گذاري شاهان هخامنشي در آن جا صورت مي گرفته است.

ـ تورات به كورش لقب شاهين شرق داده است و دربارة او مي گويد: او شبان من است. من او را به دادگري برانگيختم و همة راه هايش را راست خواهم كرد.

ـ مقبرة كورش تا سال  1350  شمسي در ميان يك مسجد تاريخي قرار داشته است. اين مسجد در زمان اتابكان فارس ساخته شده بود.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 13
    1. نویسنده :M.e.h.D.i

      واقعا نوشته خوبییه. من همیشه سایتتون را چک میکنم.

    1. نویسنده :اندیشه

      با تشکر از مطلب خوبتان

    1. نویسنده :صاحبقرانیه

      مطلب خوبی بود. عکسای بازیگران را بیشتر کنید.

    1. نویسنده :ترنم.آسمانی

      nazanin…sohba az pajmordan yek barg nist

    1. نویسنده :دختران.جوان

      از زحماتتان متشکرم. :-p

    1. نویسنده :خردمند

      سایت خوبی دارید. مخصوصا نوشته های گشت وگذار در پاسارگاد مرکز اولین امپراتوری جهان جالب بود.

    1. نویسنده :هنگامه

      مطالب اطلاعات عمومی بد نیست… :-p

    1. نویسنده :اردشیر

      مطلب خوبیه. قسمت دانلود کتاب کتابهای صوت مخصوص موبایل هم اضافه کنید.

    1. نویسنده :لاریسا.آرام

      با قدرت ادامه دهید… پایان شب سیه سپیدد است… 🙂

    1. نویسنده :کودک.فهیم

      نوشته خوبی بود. لطفن مدلهای لباس و مو و ارایش را بیشتر کنین

    1. نویسنده :صادق

      سایت پارسی وی اگه همین طور ادامه بده خیلی موفق خواهد بود.

    1. نویسنده :نیکو

      سایت جالبیه خصوصن بخش سرگرمی و عکسهای خبری 🙂

    1. نویسنده :شاهین

      زحمت زیادی کشیدین. سایت خوبی دارین. موفق باشین.