امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 492089 |
تاریخ انتشار : 02 بهمن 1401 - 14:22 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

در سایه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، لبنان که غرق در بحران‌های پی در پی است در انتخاب رئیس جمهور به بن بست رسیده است و رئیس پارلمان این کشور مجددا تأکید کرده که بیش از این خلأ در پست ریاست جمهوری ممکن نیست و باید طرف‌های لبنانی به دنبال مذاکره باشند. به گزارش صلح خبر، […]

در سایه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، لبنان که غرق در بحران‌های پی در پی است در انتخاب رئیس جمهور به بن بست رسیده است و رئیس پارلمان این کشور مجددا تأکید کرده که بیش از این خلأ در پست ریاست جمهوری ممکن نیست و باید طرف‌های لبنانی به دنبال مذاکره باشند.

به گزارش صلح خبر، روزنامه لبنانی اللواء در گزارشی نوشت: « قبل از پرداختن به بحران‌های لبنان باید نگاه سریعی به مهمترین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشیم. از نظر بین‌المللی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اخیرا اعلام کرد که پیروزی بسیار نزدیک است. دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که شکست اوکراین عواقب وخیمی برای ناتو خواهد داشت. دستگاه امنیت ملی آمریکا نیز همین هشدارها را داد.

این هشدارها بعد از سقوط شهر استراتژیک سولدار به دست ارتش روسیه و تنگ‌تر شدن عرصه بر شهر باخموت است که سقوط آن به منزله قطعی شدن جنگ دونباس به نفع روسیه است.

در سایه درگیری با چین و تحریک کردن آن از طریق تایوان صحبت درباره بازگشت ژاپن است. آمریکا بر دولت آنجا برای اصلاح ماده ۹ قانون اساسی فشار می‌آورد که بعد از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم به دستور آمریکا نوشته شد. آمریکا می‌خواهد با بیدار کردن دشمنی قدیمی بین این دو همسایه لجوج چین را بیشتر مشغول کند و در اصل هدف کشاندن این دو به جنگی شبیه جنگ روسیه در اوکراین است تا خودش از آتش مستقیم جنگ دور بماند؛ اما چه کسی گفته که روسیه و چین اجازه این مساله را خواهند داد. صحبت روسیه درباره جنگ هسته‌ای بیهوده نیست و پیامی واضح برای ساکنان کاخ سفید است مبنی بر اینکه آتش جنگ همگان را می‌سوزاند.

از نظر منطقه‌ای فشار بر ایران افزایش یافته است. پارلمان اروپا با درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست تروریستی موافقت کرد. توییت‌های حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر به صورت واضح به این احتمال اشاره دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌خواهد از طریق حمله به ایران بحران داخلی عمیق خود را به خارج بفرستد و این چنین دیوانگی شکل منطقه را به طور کامل تغییر خواهد داد و آسیبی را به کشورهای حوزه خلیج فارس وارد خواهد کرد.

عربستان برای پایان جنگ در یمن از طریق تمدید آتش بس و توقف نهایی درگیری تلاش می‌کند. وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که کشورش برای ایجاد کانال ارتباطی با ایران تلاش می‌کند و برخی تحلیلگران معتقدند که سفر وزیر خارجه ایران به بیروت به دور از این فضا نیست.

در سایه تنش در روابط میان عربستان و آمریکا گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از مقدمه چینی برای دیداری میان وزرای خارجه دو کشور برای حل اختلافات است. در سایه این مساله عربستان برای پیوستن به سازمان بریکس تلاش می‌کند. برخی گزارش‌های غربی این اقدام عربستان را در راستای فشار بر آمریکایی‌ها برای دادن امتیازهای بیشتر می‌دانند؛ اما محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان در حاشیه نشست داووس گفت، چین بزرگترین شریک تجاری عربستان است و روند تبادل تجاری با یوآن چین از جمله تجارت نفت انجام می‌شود.

در جبهه سوریه آمریکا برای ممانعت از نزدیکی روابط ترکیه و سوریه تلاش می‌کند؛ اما با این حال در روزهای اخیر تحولاتی در روابط دو کشور صورت گرفته است. در این راستا حسام لوقا، رئیس اداره اطلاعات کل سوریه از طریق فرودگاه بیروت به ریاض رفت و با هواپیمای اختصاصی عربستان به دمشق بازگشت. منابع می‌گویند که روابط میان دو کشور درحال تحول است و سوریه واردات از عربستان را آغاز کرده است.

اما از نظر داخلی در لبنان برخی سیاستمداران گویی خارج از زمان و مکان هستند و کاملاً از واقعیت و آنچه در اطرافشان می‌گذرد، جدا هستند. کشوری غرق در خلأ و آشوب قانون اساسی است. کرسی ریاست جمهوری خالی است. دولت ناتوان است. قیمت دلار بیش از ۵۰ هزار لیره است و بیشتر ادارات دولت فلج هستند. حدود چند ماه پیش توافق دریایی با اسرائیل صورت گرفت. از حدود دو سال پیش به بهبود اقتصادی و استرداد اموال غارت شده وعده داده شد؛ اما امروز دستگاه قضایی هیچ کاری نمی‌تواند بکند و اموال غارت شده توسط کشورهای اروپایی مصادره می‌شود.

ارتش ملی به کمک‌های خارجی وابسته است و هر لحظه در صورتی که کمک‌ها متوقف شوند نظامیان مجبور هستند به خانه‌هایشان بروند.

در این بخش جغرافیایی فراموش شده در میان بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شدید برخی به تقسیم و تغییر ساختار به بهانه ضربه زدن به شراکت اشاره می‌کنند!

اینها همان کسانی هستند که با مشارکت دیگران در انتخاب نام رئیس جمهور که جزو سهمیه مسیحیان است مخالفت می‌کنند!

دو حزب بزرگ مسیحی نسبت به بحران موجودیتی و توطئه علیه نقش خود هشدار می‌دهند؛ اما این دو با هم مذاکره‌ای ندارند. پس باید کدام دروغشان را باور کنیم؟

جریان آزاد ملی لبنان با نامزدی سلیمان فرنجیه که از چهار نامزد قدرتمندی است که به عنوان نمایندگان مشروع مسیحیان شناخته می‌شوند، مخالف است. القوات اللبنانیه با «روجی دیب» مخالف است چرا که معتقد است که وی به جریان آزاد ملی نزدیک است. آن‌ها دیگران را به ناکام گذاشتن روند انتخاب رئیس جمهور متهم می‌کنند.

سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه خواهان اجرای قانون اساسی و احترام به منشور و ناکام نگذاشتن جلسات انتخاب رئیس جمهور است؛ اما اگر یک رئیس جمهور مورد حمایت حزب الله روی کار بیاید این ساختار را تغییر خواهد داد.

جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان خواهان مذاکرات میان مسیحیان برای توافق با نام رئیس جمهور است؛ اما همان مذاکرات ملی را برای همان هدف رد می‌کند.

در این بین سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان مجبور شد تا به اظهارات اسقف مارونی‌های لبنان برای از بین بردن نگرانی‌هایش پاسخ بدهد؛ اما اسقف‌های مسیحیان مارونی در میانه راه با او همراهی نکردند و او به آرامی به اتهامات جریان آزاد ملی علیه حزب‌الله درباره ضربه زدن به شراکت پاسخ داد؛ اما با حملات شدیدی از سوی فعالان جریان آزاد ملی مواجه شد.

پس این اظهارات طایفه‌ای و مذهبی تا کجا پیش خواهد رفت؟

چند هفته پیش کسانی که با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیدار کرده بودند به نقل از او اعلام کردند که کشور دیگر بیشتر از این نمی‌تواند خلأ در پست ریاست جمهوری را تحمل کند. نبیه بری روز گذشته همین اظهارات را ایراد کرد. وی گفت: برخی گروه‌ها نمی‌خواهند این را بپذیرند که ما می‌توانیم خودمان را نجات بدهیم. آنها منتظر خارج هستند و دغدغه خارج بزرگتر از لبنان و مشکلاتش است. مذاکره تنها راه برای خروج از بحران است. بیایید تا درباره دو یا سه اسم برای پست ریاست جمهوری توافق کنیم.

برخی نیز نگران این هستند که آمریکایی‌ها هنوز جایگزینی برای دورتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان تعیین نکرده‌اند و ممکن است در سایه نبود حضور رسمی آمریکا اوضاع بدتر شود. هرچند شیا در دیدار با بری تأکید کرده که برای چند ماه آتی نیز در لبنان می‌ماند.

صحبت‌هایی در پشت پرده درباره لزوم ایجاد گشایشی در بحران و خروج از این باتلاق وجود دارد.

اخیراً هیئتی از حزب‌الله با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان دیدار کرد و فضای این دیدار بسیار مثبت بود. آیا زمینه برای انتخاب رئیس جمهوری با اکثریت ۶۵ رأی فراهم شده است؟ شاید..

درباره واکنش‌های خارجی در صورت انتخاب آخرین راه برخی محافل می‌گویند، خارج مشغول بحران‌هایش است و زمانی که رئیس جمهوری را انتخاب کنیم با او براساس برنامه و سیاست‌های خود تعامل می‌کنند و ما از طرف خود با تمام راهکارهای ممکن برای خارج کردن لبنان از بحران‌های پی در پی موافق هستیم و هیچ‌گونه مزدی از شما نمی‌خواهیم جز اینکه خیانت نکنید!»

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید