امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 477608 |
تاریخ انتشار : 11 مرداد 1401 - 14:42 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فومیو کیشیدا در مقر سازمان ملل در نیویورک تمامی کشورهای هسته‌ای را به اتخاذ رفتاری مسئولانه در تلاش برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای تشویق کرد و گفت: ناگاساکی باید آخرین قربانی حمله هسته‌ای باشد. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، «فومیو کیشیدا» اولین نخست‌وزیر ژاپن است که در کنفرانس بازنگری پیمان عدم […]

فومیو کیشیدا در مقر سازمان ملل در نیویورک تمامی کشورهای هسته‌ای را به اتخاذ رفتاری مسئولانه در تلاش برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای تشویق کرد و گفت: ناگاساکی باید آخرین قربانی حمله هسته‌ای باشد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، «فومیو کیشیدا» اولین نخست‌وزیر ژاپن است که در کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای حضور پیدا می‌کند. او در این کنفرانس نماینده تنها کشوری است که از حمله هسته‌ای جنگی آسیب دیده است.
کیشیدا با اشاره به تهدید تلویحی مسکو نسبت به امکان حمله هسته‌ای در آغاز جنگ اوکراین، هشدار داد که اختلافات جهانی – مخصوصا با آغاز این جنگ- عمیق‌تر شده است.
علاوه بر جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری بر این باورند که کره شمالی هم – که در سال میلادی جاری چندین آزمایش موشکی انجام داده – در حال آماده شدن برای یک آزمایش هسته‌ای است.
کیشیدا در سخنرانی روز دوشنبه خود در این کنفرانس که از اول تا ۲۶ ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۴ شهریور) در مقر سازمان ملل در نیویورک در حال برگزاری است، گفت: جهان نگران این است که خطر فاجعه استفاده از تسلیحات هسته‌ای بار دیگر قوت گرفته باشد. باید بگویم که راه رسیدن به جهانی بدون سلاح هسته‌ای دشوارتر شده است.
کنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و نشست قبلی آن در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد. کنفرانس ۲۰۲۲ قرار بود طبق برنامه در سال ۲۰۲۰ برگزار شود، اما به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد.
فومیو کیشیدا زاده شهر هیروشیماست، شهری که در ششم اوت ۱۹۴۵ در جنگ جهانی دوم هدف حمله هسته‌ای آمریکا قرار گرفت.
زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار به هیروشیما سفر کرد، کیشیدا وزیر خارجه ژاپن بود. او همچنین هیروشیما را به عنوان محل برگزاری نشست سال آینده گروه هفت انتخاب کرده است.
کیشیدا درباره تلاش‌ها در راستای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای گفت: از همه کشورهای هسته‌ای می‌خواهیم که رفتاری مسئولانه داشته باشند. از این منظر، ما از مذاکرات کنترل تسلیحاتی و کاهش سلاح‌های هسته‌ای میان آمریکا و روسیه حمایت کرده و خواستار انجام گفت‌وگویی مشابه میان آمریکا و چین هستیم.
او گفت که اقدامات آتی باید شامل افزایش شفافیت در حوزه تسلیحات هسته‌ای و تقویت برنامه‌هایی مانند پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای باشد. این رهبر ژاپن همچنین از اختصاص بودجه ۱۰ میلیون دلاری برای آموزش رهبران جوانان در مورد خطرات جنگ هسته‌ای خبر داد و گفت: ناگاساکی باید آخرین شهری باشد که بمباران می‌شود.
بمباران اتمی ناگاساکی هم در خلال جنگ جهانی دوم و سه روز پس از بمباران هیروشیما انجام شد.
او همچنین بیان کرد که استفاده صلح‌آمیز از سلاح هسته‌ای باید مورد حمایت قرار بگیرد، اما با اشاره به فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، بر لزوم رعایت موارد ایمنی تاکید کرد.
با افزایش بهای سوخت و موج گرمای ماه ژوئن که در آن ژاپن در مرز کمبود برق قرار گرفت، کیشیدا به حمایت از نیروگاه‌های هسته‌ای پرداخته و از مسئولین کشورش خواسته تا پایان سال میلادی جاری، ۹ رآکتور هسته‌ای در ژاپن فعال باشد. این کشور در حال حاضر پنج رآکتور فعال دارد.
کیشیدا همچنین با اشاره به تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا (بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا) در اوکراین به دست روسیه، گفت: نباید با حمله اخیر روسیه به تاسیسات هسته‌ای مدارا کنیم.
علاوه بر این، کیشیدا خواستار حفظ روند کاهش ذخایر هسته‌ای جهان شد.
نخست‌وزیر ژاپن همچنین درباره تلاش برای لازم‌الاجرا شدن «پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای (سی‌تی‌بی‌تی)» گفت، توکیو نشستی با حضور رهبران «دوستان سی‌تی‌بی‌تی» در خلال مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر برگزار خواهد کرد.
ژاپن در ۲۳ نوامبر سال جاری میزبان نشستی درباره خلع سلاح هسته‌ای با حضور «مقامات برجسته» از جمله رهبران سیاسی و صاحب‌نظران این حوزه خواهد بود.
انتهای پیام 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید