امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 498997 |
تاریخ انتشار : 27 اسفند 1401 - 13:08 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

واشنگتن پسته نقل از وزیر خارجه اسبق این کشور نوشت: تحولات حال حاضر تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه است و آمریکا دیگر یک قدرت قطعی در منطقه نیست. به گزارش صلح خبر، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست به نقش رو به گسترش چین در سیاست جهانی که […]

واشنگتن پسته نقل از وزیر خارجه اسبق این کشور نوشت: تحولات حال حاضر تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه است و آمریکا دیگر یک قدرت قطعی در منطقه نیست.

به گزارش صلح خبر، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست به نقش رو به گسترش چین در سیاست جهانی که نقش محوری آمریکا در مورد رویکرد جهان تک‌قطبی را از بین می‌برد، پرداخت و نوشت: پکن در حال آماده‌سازی خاورمیانه‌ای چند قطبی است.

تحولاتی که در جریان هستند، در واقع تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه است. در حال حاضر عربستانی‌ها با بازی با کارت آمریکا در برابر چین در حال متعادل کردن امنیت خود هستند.

 در بلند مدت حضور پکن به عنوان ایجادکننده صلح، مرجع دیپلماسی بین‌المللی را تغییر می‌دهد و آمریکا دیگر قدرتی قطعی در منطقه و یا تنها کشور قدرتمند یا منعطف برای میانجیگری در قراردادهای صلح محسوب نمی‌شود و تحولات اخیر نشان می‌دهد که چین خواستار سهمی از این قدرت داعیه‌دار است.

 چین طی چند سال گذشته اعلام کرده که باید در ایجاد نظم جهانی مشارکت داشته باشد و اکنون نیز گام مهمی در این جهت برداشته است.

خاورمیانه که همواره منطقه درگیری بود، اکنون به یک ابزار متعادل‌کننده تبدیل شده است، در واقع عربستان دوست جدید چین و ایران است اما با آمریکا نیز همکاری دارد و مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار را به اوکراین و مبلغ ۳۷ میلیارد دلار را برای خرید ۷۸ فروند هواپیمای بوئینگ پرداخت کرده و علاوه بر آن از فناوری جدید ۵G  و ۶G به نام O-RAN که می‌تواند جایگزین هواوی چین شود، پشتیبانی کرده است. همینطور امارات با چین تعامل نزدیک داشته و همزمان روابط دفاعی خود را با آمریکا حفظ می‌کند، امارات بر حل اختلاف‌نظرهای منطقه‌ای با قطر، ترکیه و لیبی تاکید دارد.

واقعیت این است که خاورمیانه تا زمانی که تک‌قطبی بوده و آمریکا بر سیاست‌های تقابل آن کنترل داشته و از سوی دو همپیمان خود یعنی عربستان و اسرائیل تشویق شود، منطقه چندان باثباتی نخواهد بود، خاورمیانه چند قطبی آتی با دگرگونی‌ها و تعادل مستمر خود، خطرات ویژه خود را دارد و بازی سیاسی جدیدی با اصول جدید آغاز خواهد شد.»

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید