امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 482097 |
تاریخ انتشار : 26 شهریور 1401 - 14:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پس از ایجاد “صندوق افغان” در سوئیس جهت انتقال ۳.۵ میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان، دولت چین از ایالات متحده خواست تا “تمام” دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند و تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور را بردارد. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری طلوع افغانستان، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور […]

پس از ایجاد “صندوق افغان” در سوئیس جهت انتقال ۳.۵ میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان، دولت چین از ایالات متحده خواست تا “تمام” دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند و تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور را بردارد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری طلوع افغانستان، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن بیان اینکه آمریکا باید مسئولیت اصلی خود را جهت بازسازی افغانستان برعهده بگیرد، افزود: «این دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که توسط ایالات متحده مسدود شده، دارایی ملی افغانستان و پول‌های نجات دهنده مردم این کشور است. این دارایی‌ها تماما باید به این کشور بازگردند، به طور مستقل توسط خود افغان‌ها مدیریت شوند و در راستای بهبود وضعیت زندگی مردم و افزایش صلح و بازسازی در این کشور استفاده شوند.»
وی در ادامه افزود: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم تا این دارایی‌ها را به طور کامل آزاد کنند و تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور را هر چه زودتر لغو کنند.
در عین حال، وزارت امور خارجه سوئیس با صدور بیانیه‌ای درخصوص اهداف این صندوق اعلام کرد: «هدف این صندوق دریافت، محافظت و نگهداری از دارایی‌های افغانستان که در حال حاضر در ایالات متحده مسدود شده، است.»
اما این درحالیست که وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای ایجاد این صندوق را “غیرقابل قبول” خواند.
ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به یک صندوق امانت جدید مستقر در سوئیس انتقال خواهد داد؛ اقدامی که از دسترسی طالبان به این پول جلوگیری خواهد کرد و کمک می‌کند تا این دارایی‌ها برای اقتصاد فروپاشی‌شده افغانستان استفاده شود.
براساس گزارش روز چهارشنبه رویترز، دادگاه‌های آمریکایی می‌توانند درخصوص آزادسازی ۳.۵ میلیارد دیگر این دارایی که گفته شده بود قرار است به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص دهند، تصمیم‌گیری کنند – مبلغی که درنهایت می‌تواند به این صندوق جدید انتقال داده شود.
حدود ۲ میلیارد دیگر از دارایی‌های افغانستان در بانک‌های اروپایی و اماراتی نگهداری می‌شود که در نهایت می‌تواند به این صندوق جدید منتقل شود.
حدود ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ارز خارجی بانک مرکزی افغانستان که نزد بانک‌های آمریکایی و سایر بانک‌های خارجی نگهداری می‌شد، پس از تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ و بیرون راندن دولت اشرف غنی، رئیس جمهور تحت حمایت ایالات متحده، مسدود شد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید