امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 370317 |
تاریخ انتشار : 15 تیر 1399 - 10:47 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله مدیا صلح خبر چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند برترین‌ها: در این مطلب می‌خواهیم به شما چند مستند ایرانی که ارزش تماشا دارند، معرفی کنیم. خاطرات موتورسیکلت مستند «خاطرات موتورسیکلت» داستان موتورسواران جوانی را روایت می‌کند که زندگی متمولانه‌ای داشتند و به تفریح مشغول بودند. یکی از تفریحات اصلی آنان […]

به گزارش مجله مدیا صلح خبر

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

برترین‌ها: در این مطلب می‌خواهیم به شما چند مستند ایرانی که ارزش تماشا دارند، معرفی کنیم.

خاطرات موتورسیکلت

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

مستند «خاطرات موتورسیکلت» داستان موتورسواران جوانی را روایت می‌کند که زندگی متمولانه‌ای داشتند و به تفریح مشغول بودند. یکی از تفریحات اصلی آنان این بود که در تپه‌های ساکت و خلوت اطراف شهر موتورسواری می‌کردند، اما با شروع جنگ، بزرگ‌مردی به نام مصطفی چمران دل آن‌ها را برد و این گروه همراه شهید چمران به جبهه رفتند.

«خاطرات موتور سیکلت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیرحسین نوروزی و نویسندگی سامان مختاری است.

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

شورش علیه سازندگی

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

مستند «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، نگاهی به شورش‌های اجتماعی در شهر‌های مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی دارد. کارگردان این مستند تلاش کرده با روایت‌ها و صحنه‌های دیده نشده‌ای از تاریخ معاصر ایران به بررسی علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شورش‌ها در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی بپردازد.

این مستند ۸۰ دقیقه‌ای حاصل ۲ سال کار پژوهشی و تولیدی است که دوران ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی را از سال ۶۸ تا ۷۶ شمسی روایت می‌کند.


بزم رزم

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

اگر به موسیقی و تاریخ معاصر ایران علاقه دارید دیدن مستند بزم رزم، شما را با روایتی ناگفته از تلاش هنرمندان موسیقی در عصر دفاع مقدس آشنا می‌کند و نشان می‌دهد که سلاح اهالی موسیقی برای دفاع از کشور، ساز و حنجره آن‌ها بوده است.

«بزمِ رزم» سرگذشتِ پر فراز و نشیبِ موسیقیِ ما در سال‌های جنگ است. روایتِ هم‌زمانِ دو داستان است: داستانِ جوانانی که برای حفظِ میهن از جان گذشتند و داستانِ اهلِ موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راهِ وطن واردِ میدان شدند و از سویی دیگر برای حفظِ موسیقیِ ایرانی کوشیدند؛ و پیروزِ این هر دو میدان ایران است و موسیقیِ ایران.


توران خانوم

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

مستند «توران خانم» حاصل ۵ سال کار و نگاه به زندگى توران میرهادی است. فیلمى به کارگردانى رخشان بنى‌اعتماد و تهیه‌کنندگى مجتبى میرتهماسب.

حکایت زندگى توران خانم، حکایت عشقى ٦٠ ساله است به کودکان ایران. حکایت زنی است که رد پایش را می‌توان در همه اتفاقات خوبى که براى کودکان ایران در ٦ دهه اخیر اتفاق افتاده، دید. توران میرهادى از روزى که پى به عشق خود به کودکان سرزمینش برد، دیگر ننشست و تسلیم هیچ چیز و هیچ کس نشد. مدرسه‌اى بنا کرد براى ترویج آموزش و پرورش مدرن در ایران که دانش‌آموزانش پیش از تعطیلى آن توسط دولت در سال ١٣٥٩، به ١٢٠٠ نفر رسیده بودند.

او سرپرستى تدوین و تالیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را ٣٩ سال پیش آغاز کرد و بدون هیچ کمک و حمایت دولتى با توان خودش و همراهانش ١٧ جلد این فرهنگ‌نامه را به چاپ و نشر رساند. فرزندانش را نیز در این راه همراه و همپاى خود کرد. چنان که بعد از او هم همه تلاش خانواده و همکارانش در جهت انتشار بخشهاى باقیمانده این فرهنگ‌نامه ادامه دارد.


صحنه‌هایی از یک جدایی

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

صحنه‌هایی از یک جدایی، یک فیلم مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید صداقت محصول سال ۱۳۹۸ است. مایک لی و ژان-کلود کریر و ابراهیم گلستان حضور دارند. در این فیلم مستند اصغر فرهادی خود روایتگر می‌باشد.

فیلم مستند صحنه‌هایی از یک جدایی پشت صحنه فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین و روایت اصغر فرهادی از پنجمین اثرش می‌باشد. این مستند به زوایای پنهان این فیلم می‌پردازد و روایتی است از شکل‌گیری ایده و فیلم‌نامه و انتخاب هنرمندان تا پایان فیلم‌برداری و بازتاب‌های جهانی این فیلم، همراه با تصاویری از فیلم و پشت‌صحنه با روایت اصغر فرهادی و گفتگو با چندین ستاره مشهور سینما.

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

چاووش؛ از درآمد تا فرود

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

«چاووش؛ از درآمد تا فرود» مستندی مصاحبه محور است از هانا کامکار و آرش رئیسیان که با تکیه بر روایت شفاهی افراد مؤثر در جریان چاووش، اطلاعات موثقی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این اطلاعات که از شکل‌گیری تا پایان عمر گروه چاووش را شامل می‌شود به لحاظ تاریخی نیز با وقایع مهمی در عرصه موسیقی، اجتماعی و سیاسی پیوند خورده است. درواقع چاووش، محصول تأثیر اتفاقات اجتماعی بر هنرمندان جوانی است که برخی با دغدغه‌های حزبی و هنری و بعضی صرفاً با دغدغه‌ی هنری دست به تشکیل گروهی می‌زنند که بعد‌ها تبدیل به خاستگاه جریانی مهم در موسیقی ایران می‌شود.


طرقه

چند مستند جذاب ایرانی که ارزش تماشا دارند

طرقه مستندی جسورانه است که شرایط بخشی از زنان روستا‌های شمال خراسان را به تصویر می‌کشد. در طرقه داستان زنانی را می‌بینیم و می‌شنویم که با ساز دوتارشان زخمه بر ساز می‌زنند و هر زخمه بر دوتار آرامشی آنی به آن‌ها می‌بخشد. زنانی که در طرقه دوتار می‌زنند کمتر فرصت حضور اجتماعی دارند و بیشتر شوهران شان یا آن‌ها را رها کرده‌اند و یا بر سرشان هوو آورده‌اند.

در این شرایط سخت و در جامعه‌ای با روحیه مردسالارانه که نسل به نسل از پدر به پسر رسیده این زنان و دختران جوان نوازندگان و خوانندگان ماهری شده اند که محمدحسن دامن‌زن زندگی این زنان را ثبت کرده است. با ایفای نقش خان گل، زیباصنم، گل نبات و یلدا عباسی.

منبع :Bartarinha

اگر فیلم یا ویدئو یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و ویدئو ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید