امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 246596 |
تاریخ انتشار : 01 دی 1397 - 8:55 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر به گزارش خبرنگار صلح خبر، پس از آنکه ایران از فرصت ثبت جهانی یونسکو به واسطه آماده نبودن پرونده شب یلدا به کمیته میراث ناملموس سال ۲۰۱۸ جا ماند و نتوانست این پرونده را به صورت مستقل  در این  کمیته که چند روز پیش در جزیره موریس برگزار شد، […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

به گزارش خبرنگار صلح خبر، پس از آنکه ایران از فرصت ثبت جهانی یونسکو به واسطه آماده نبودن پرونده شب یلدا به کمیته میراث ناملموس سال ۲۰۱۸ جا ماند و نتوانست این پرونده را به صورت مستقل  در این  کمیته که چند روز پیش در جزیره موریس برگزار شد، به ثبت برساند؛ حالا رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار امیدواری می کند این آیین توسط ایران جهانی خواهد شد.

علی اصغر مونسان در صفحه توئیتری اعلام کرد که« نوید می دهم یلدا با قدمتی ۸ هزار ساله ثبت جهانی می شود در تلاشیم تا شب یلدا با برنامه های شاد و منطبق بر رسوم باستانی شبی خاطره انگیز را برای مردم ایران رقم بزنیم.»

اما رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام نکرد که دقیقا چه برنامه ای برای شب یلدا دارد؟ آیا منظورش مراسمی بود که کاخ نیاوران آن را لغو کرد و یا مراسم یادمان یلدا بود که اعلام شد برنامه خبری نیست؟! یا اینکه شاید منظورشان از شبی خاطره انگیز برگزاری چند سخنرانی یا نمایشگاهی از ظروف مخصوص شب یلدا در محل سازمان میراث فرهنگی است.

مونسان شب گذشته در مراسم یادمان یلدا با حضور نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف، مسئولان و مدیران سازمان میراث فرهنگی و استادان و صاحبنظران حوزه فرهنگ در کاخ نیاوران برگزار شد، پس از تکرار اهمیت میراث ناملموس یلدا برای ایرانیان و حاضران در برنامه ابراز امیدواری کرد با مشارکت کشورهای همسایه و ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث جهانی، مودت و مهرورزی در بین این کشورها افزایش پیدا کند.

مونسان  افزود: یلدا نمادی برای ارائه پیام صلح خبر و مهربانی است و امیدواریم با ثبت جهانی آن این پیام در تاریخ جهان ثبت شود. میراث ناملموس و آیین های مشترکی که با کشورهای همسایه داریم بیانگر نفوذ فرهنگی ایران است؛ این میراث مشترک نشان می دهد ملت های فارسی زبان همیشه در کنار هم بوده اند و خوشحالیم که در حال ثبت این رویداد فرهنگی در فهرست میراث جهانی هستیم.

او تصریح کرد: جالب است که آیین های ایرانی به نوعی با سفارشات الهی عجین است; در کشور ما از ابتدا مردم یکتاپرست بوده اند و بر اخلاق تاکید داشته اند نکته ای که در فرایض الهی نیز بر آن اصرار شده است;عجین شدن فرهنگ و دین از ارزش های این ملت است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: یلدا به معنای امید به روز روشن پس از شبی تاریک و سخت است، امید داریم که آینده کشور روشن است و شرایط سخت پشت سر گذاشته خواهد شد.

کد خبر 4491297
فاطیما کریمی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید