امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 476823 |
تاریخ انتشار : 04 مرداد 1401 - 10:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

در بحبوحه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان آذربایجان و ارمنستان، وزیر امور خارجه آمریکا از تماس تلفنی‌اش با رهبران این دو کشور خبر داد که در جریان آن خواستار پیشرفت در رابطه با صلح و ثبات در منطقه شده است. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا […]

در بحبوحه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان آذربایجان و ارمنستان، وزیر امور خارجه آمریکا از تماس تلفنی‌اش با رهبران این دو کشور خبر داد که در جریان آن خواستار پیشرفت در رابطه با صلح و ثبات در منطقه شده است.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان درباره مذاکرات صلح کنونی به دنبال جنگ ناگورنو-قره‌باغ در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی صحبت کردیم.
وی افزود: من روند مثبت به وجود آمده از مذاکرات دو جانبه را تحسین کردم و خواستار پیشرفت بیشتر در رابطه با صلح و ثبات در منطقه شدم.
وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی دیگر جزئیات مربوط به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را به اشتراک گذاشت و از اقدامات مثبت ارمنستان نسبت به آذربایجان و ترکیه استقبال کرد.
وی گفت: صحبت در بین رهبران منطقه کلید صلح پایدار در قفقاز جنوبی است.   
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در رابطه با تماس تلفنی بلینکن با علی‌اف گفت: در این گفت وگوی تلفنی بار دیگر بر پیشنهاد آمریکا در رابطه با کمک به تسهیل گشایش خطوط ارتباطاتی و حمل و نقلی منطقه‌ای تاکید شد.
روابط میان آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ میلادی هنگامی که ارتش ارمنستان منطقه ناگورنو-قره‌باغ را که از نظر بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شد، اشغال کرد، خدشه‌دار شد.
درگیری‌های جدید میان این دو کشور در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی درگرفت و در این درگیری ۴۴ روزه آذربایجان موفق شد چندین شهر و روستای خود را که به مدت ۳۰ سال تحت اشغال ارمنستان قرار داشت، آزاد کند.
یک توافق سه جانبه با میانجی‌گری روسیه در نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به این جنگ پایان داد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در رابطه با روند کنونی عادی‌سازی روابط با ارمنستان گفت، آنکارا انتظار اقدامات ملموس تری را دارد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید