امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 491567 |
تاریخ انتشار : 28 دی 1401 - 14:20 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

با وجود اینکه تصمیمات نهایی برای اجرایی شدن سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران اتخاذ شده اما هنوز مشخص نیست هزینه اجرای آن چطور تامین خواهد شد. به گزارش ایسنا، چند سال است که در فوتبال دنیا VAR یا همان کمک داور ویدئویی به کمک فوتبال آمده تا اشتباهات داوری را به حداقل برساند. […]

با وجود اینکه تصمیمات نهایی برای اجرایی شدن سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران اتخاذ شده اما هنوز مشخص نیست هزینه اجرای آن چطور تامین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، چند سال است که در فوتبال دنیا VAR یا همان کمک داور ویدئویی به کمک فوتبال آمده تا اشتباهات داوری را به حداقل برساند. با وجود اینکه در ابتدا این سیستم به صورت آزمایشی اجرا می‌شد اما فیفا در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه رسما در یک تورنمنت بزرگ از VAR استفاده کرد و از آن سال دیگر کم‌کم لیگ‌های اروپایی هم این سیستم را راه‌اندازی کردند تا اشتباهات تاثیرگذار داورانشان به حداقل برسد.

بر اساس قوانین فیفا، VAR روی خطاهایی درون محوطه جریمه که مشکوک به پنالتی است، صحنه‌های گل و خطاهایی که منجر به کارت قرمزه می‌شود ورود می‌کند و اگر اشتباهی از سوی داور صورت گرفته باشد به داور بازی اعلام می‌شود تا داور توسط مانیتور کنار زمین صحنه مشکوک را دوباره بررسی کند.

در چند سال اخیر که VAR در برخی کشورهای آسیایی هم راه‌اندازی شده، AFC هم بازی‌های تحت نظر خودش را با کمک این سیستم برگزار می‌کند تا اشتباهات داوری را کم کند. البته در چند سال اخیر اجرای سیستم VAR در بازی‌های تحت نظر AFC اجباری نبود اما حالا گویا اجباری شده است.

مهدی تاج در یکی از مصاحبه‌های خود در این زمینه گفته است: “در صورت عدم نصب تجهیزات مرتبط با کمک داور ویدیویی در ورزشگاه آزادی در آینده، بازی‌های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به ناچار در ورزشگاه‌های دیگر کشور که به این سیستم مجهز هستند، برگزار خواهند شد، بنابراین تاکید ما ضرورت آماده سازی ورزشگاه آزادی است.”

درباره بحث اجرایی شدن سیستم VAR، با حضور معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، مدیرعامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، دبیرکل فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ، جلسه‌ای برگزار و تصمیماتی گرفته شده اما مهم‌ترین نکته در این میان این است که پرداخت هزینه VAR بر عهده چه کسی است؟ باشگاه‌ها؟ صاحبان ورزشگاه‌ها یا فدراسیون فوتبال؟

در حال حاضر برخی باشگاه‌ها نظیر ذوب‌آهن، فولاد و گل‌گهر ورزشگاه اختصاصی خودشان را دارند و اگر قرار به پرداخت هزینه اجرای VAR باشد، این  باشگاه‌ها عملا برای ورزشگاه خودشان هزینه می‌کنند اما استقلال و پرسپولیس که ورزشگاه اختصاصی ندارند و با اجاره ورزشگاه آزادی بازی‌هایشان در آن برگزار می‌شود، آیا باید پول اجرای VAR را پرداخت کنند؟

در این زمینه علی فتح‌الله‌زاداه مدیرعامل باشگاه استقلال نظر جالبی دارد. او می‌گوید: “ما باید ورزشگاه را تجهیز شده اجاره کنیم. اگر ورزشگاهی تجهیزات ندارد برای چه باید اجاره کنیم؟ ما ورزشگاه را اجاره می‌کنیم و مثل این می‌ماند که شما خانه‌ای اجاره کنید و بگویند که دوش‌های خانه را خودتان نصب کنید. ما به عنوان مستاجر از ورزشگاه استفاده می‌کنیم و صاحب ورزشگاه نیستیم.”

رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم گفته است: “وقتی ورزشگاه آزادی را با امکاناتش اجاره می‌کنیم و اگر بنا باشد، این تجهیزات (سیستم VAR) به ورزشگاه اضافه شود، شرکت تجهیز اماکن ورزشی یا ورزشگاه آزادی باید آن را تهیه کنند و بعد روی این موضوع روی هزنیه اجاره ورزشگاه اضافه شود.”

مالک بیشتر ورزشگاه‌های کشور نظیر ورزشگاه آزادی، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است که در این زمینه مدیران این شرکت حاضر به پاسخگویی و اعلام نظر نبودند. حالا که VAR برای اجرایی شدن قدم‌های آخرش را برمی‌دارد، باید دید آخر چه کسی هزینه اجرایی شدنش را تقبل می‌کند؟ باشگاه‌ها؟ فدراسیون یا مالک ورزشگاه؟

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید