امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 472858 |
تاریخ انتشار : 30 خرداد 1401 - 15:04 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان شمالی طی سفرهای پیشین روسای جمهور به خراسان شمالی پروژه های زیادی در این استان مصوب شد تا ساخت آن ها آغاز شود که روند رو به توسعه استان با تکمیل آن ها فراهم شود. به گزارش صلح خبر، اما هنوز تعدادی از این پروژه ها در بخش های مختلف راه، آب، سدسازی، […]

صلح خبر/خراسان شمالی طی سفرهای پیشین روسای جمهور به خراسان شمالی پروژه های زیادی در این استان مصوب شد تا ساخت آن ها آغاز شود که روند رو به توسعه استان با تکمیل آن ها فراهم شود.

به گزارش صلح خبر، اما هنوز تعدادی از این پروژه ها در بخش های مختلف راه، آب، سدسازی، ورزشی و… هنوز به مرحله پایانی کار نرسیده اند تا مردم بتوانند از آن ها بهره مند شوند.

بنا به گفته مسئولان در این استان در بخش های مختلف حدود ۱۸۰۰ پروژه نیمه تمام با اعتبار ملی و استانی وجود دارد که پیشرفت فیزیکی آن ها ۵۰ درصد است و چشم امید مردم این استان برای تکمیل بخشی از این پروژه ها و استفاده از آن ها به سفر دولت سیزدهم به این استان دوخته شده است.

تامین اعتبار پروژه های ناتمام، مطالبه خراسان شمالی از سفر پیش روی رئیس جمهور

حسن پارسی پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در گفت و گو با صلح خبر، تصریح کرد: تامین منابع اعتباری پروژه های اولویت بندی شده، مشخص شده است تا در فرآیند تخصیص اعتبار دچار مشکل نشوند.

وی به سفر و پروژه های سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی اشاره و اظهار کرد: در همین راستا نشست و برنامه ریزی هایی برای سفر رئیس جمهور به این استان انجام شده تا از برکات سفر بهره بیشتری برای توسعه استان برده شود.

پارسی پور افزود: نشست با نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه انجام و پروژه هایی نیز که پیشرفت فیزیکی آن ها بالا بود پیشنهاد شد که سعی بر آن است تا به سوی تعریف پروژهای جدید گام برداشته نشود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۸۰۰ پروژه نیمه تمام غیرمستمر در این استان وجود دارد، ادامه داد: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های نیمه تمام در این استان بالای ۵۰ درصد است.

وی بیان کرد: درباره اختصاص خط اعتباری بانکی به منظور ارائه تسهیلات به طرح های تولیدی و سرمایه گذاری در استان نیز تصمیم گیری ها انجام شده است.

وجود ۱۸۰۰ پروژه نیمه تمام در خراسان شمالی

مصطفی عربی معاون سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی نیز در ادامه از وجود یک هزار  و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام در این استان خبر داد.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۳۰۰ پروژه بالای ۸۰ درصد و ۲۰۰ پروژه نیز بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گفته عربی، تعدادی از این پروژه ها متعلق به سال ۹۰ است.

وی گفت: برای تکمیل این پروژه ها بر اساس بررسی های صورت گرفته رقم ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ها در سال جاری بررسی شود به طور حتم افزایش چشم گیری خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: اعتبار اختصاص یافته در سال گذشته برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، ۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۰۰۰ میلیارد تومان از آن اختصاص یافته و ۶۰ درصد نیز به صورت اسناد بوده است.

وی ادامه داد: کاهش درآمدهای نفتی و به دنبال آن کاهش اعتبارات از این محل برای اجرای پروژه ها یکی از دلایل کند شدن اجرای پروژه ها بوده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در گذشته اعتبارات اختصاص یافته به صورت نقد بوده اما هم اکنون به صورت سند است و علاوه بر آن قیمت تمام شده اجرای پروژه ها نیز بسیار افزایش یافته و این دلایل نیز بر کندی اجرای پروژه ها تاثیر گذاشته است.

عربی خاطرنشان کرد: طی یکی دو سال گذشته در این استان افزایش اعتبار وجود داشته اما از آنجاییکه قیمت ها بالا رفته، هزینه اجرای پروژه ها نیز بسیار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اختصاص اعتبارات به صورت نقدی در این استان افزایش پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد که امسال هم این روند ادامه یابد و علاوه بر آن اختصاص اعتبارات نیز منظم تر شود.

پروژه‌های نیمه تمام حوزه آب از سفرهای پیشین

رضا نعیمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز در گفت و گو با صلح خبر، طی سفر روسای جمهور پیشین به خراسان شمالی تعدادی پروژه در حوزه آب و فاضلاب مصوب شده که برخی از آن ها تکمیل و به مرحله بهره برداری نرسیده است، گفت: پروژه های ساخت مخازن آب از جمله پروژه هایی هستند که در سفرهای پیشین روسای جمهور به این استان با حجم ۵۹ هزار و ۲۰۰ متر مکعب در ۴ نقطه مصوب شده که این پروژه ها در حال ساخت بوده و هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: پروژه حفر، تجهیز و انتقال بیش از ۴۰ حلقه چاه آهکی از دیگر پروژه هایی است که برای آبرسانی به روستاها و شهرها مصوب شده بودند و هنوز تکمیل نشده اند.

به گفته نعیمی ساخت ۶ مجتمع آبرسانی روستایی از دیگر پروژه های است که در سفرهای پیشین ریاست جمهوری مصوب شده و دارای ردیف اعتباری هسند و باید تکمیل شوند.

وی به پروژه تامین آب پایدار نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه باید آب پایدار جایگزین آب سدهای اسفراین، شیروان و بجنورد شود که این پروژه نیز در حال اجرا است.

این مقام مسئول با اشاره به طرح های فاضلاب مصوب شده در سفرهای پیشین روسای جمهور به این استان گفت: طرح فاضلاب بجنورد از گذشته وجود داشته و باید تسویه خانه و ایستگاه پمپاژ ساخته شود.

پروژه های ورزشی جامانده از سفر روسای جمهور

حمید امیری مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با صلح خبر، اظهار کرد: از سال ۹۰، حداقل ۱۵ تا ۱۶ پروژه در حوزه ورزش و جوانان در سفرهای روسای جمهور مصوب شده که به بهره برداری نرسیده است.

وی افزود: حدود ۸ پروژه ورزشی، مربوط به سفرهای دکتر احمدی نژاد به این استان بوده است.

امیری ادامه داد: ساخت خانه جوان و خوابگاه ورزشکاران از جمله پروژه هایی بود که در سفرهای دکتر احمدی نژاد به این استان مصوب شد اما تاکنون تکمیل نشده اند.

وی توضیح داد: برای خوابگاه ورزشکاران در آن زمان مبلغ ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که فقط ۲ میلیارد تومان اختصاص یافت و این مقدار فقط برای تامین مصالح و فونداسیون استفاده شد و در حال حاضر برای تکمیل آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما یکی از پروژه های ورزشی ضروری در این استان به شمار می رود.

این مقام مسئول افزود: سالن ورزشی ۶ هزار نفره بجنورد با ۴۵ درصد پبشرفت فیزیکی، سالن ۳ هزار نفره شیروان و سالن ۲ هزار نفره اسفراین از دیگر پروژه هایی است که در زمان دکتر احمدی نژاد در این استان مصوب شد اما هنوز تکمیل نشده.

وی ادامه داد: در زمان سفرهای دکتر روحانی به استان نیز ۵ پروژه ورزشی در شهرستان راز و جرگلان مصوب شد که پیشرفت فیزیکی آن ها در اندازه ساخت فونداسیون بوده است.

محور پرحادثه بجنورد-جنگل گلستان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز گفت: ۴ خطه شدن محور بجنورد – جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است که در سفر دکتر احمدی نژاد به این استان مصوب شد و البته جزو پروژه هایی بوده که در سفرهای دکتر روحانی نیز تصویب شد تا اعتبار برای تکمیل را دریافت کند. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد.

به گفته قاسمی، حجم زیادی از این پروژه در این استان ساخته شده و هنوز مقداری از آن باقی مانده است که تکمیل این پروژه از آنجاییکه بیشتر تصادفات مرگبار در این استان در این محور رخ می دهد، امری ضروری است.

به گزارش صلح خبر، راه آهن از دیگر کمبودهای خراسان شمالی است که دولت‌های مختلف بارها وعده پیگیری و احداث آن را داده‌اند. راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد تاکنون چندین مرتبه توسط مسئولان کشوری کلنگ زنی شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید