امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 106888 |
تاریخ انتشار : 06 بهمن 1391 - 14:06 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی : غلامحسین الهام سخنگوی دولت و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در دو اظهارنظر جداگانه با پذیرش تلویحی ضعف نظارت دستگاه‌های دولتی بر بازار و تشدید فشارهای اقتصادی بر مردم وعده دادند تا با اتخاذ سیاست‌های جبرانی تأثیر این فشارها را کاهش دهند. سخنگوی دولت از برنامه قوه مجریه برای ارائه بسته‌های حمایتی در […]

پارسی وی : غلامحسین الهام سخنگوی دولت و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در دو اظهارنظر جداگانه با پذیرش تلویحی ضعف نظارت دستگاه‌های دولتی بر بازار و تشدید فشارهای اقتصادی بر مردم وعده دادند تا با اتخاذ سیاست‌های جبرانی تأثیر این فشارها را کاهش دهند.

سخنگوی دولت از برنامه قوه مجریه برای ارائه بسته‌های حمایتی در شب عید جهت جبران فشارهای اقتصادی اخیر خبر داد. به گزارش همشهری روز گذشته تنها یک ساعت پس از آنکه غلامحسین الهام سخنگوی دولت از برنامه‌های جدید دولت به‌منظور حمایت از اقشار ضعیف خبر داد، اخبار ضد‌و نقیضی درخصوص نحوه ارائه این کمک‌ها منتشر شد؛ اخباری که برخی از آنها رقم کمک شب عید را 100هزار تومان عنوان و برخی دیگر اساسا کمک‌های نقدی را تکذیب کردند. حال آنکه سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاران گفته بود که تا‌کنون تصمیم قطعی در مورد شکل این کمک‌ها گرفته نشده است.

ابهام در شیوه پرداخت کمک‌ها

غلامحسین الهام با اعلام این خبر افزود: با توافقات صورت گرفته بین دولت و مجلس تا پیش از عید کمک‌های مناسبی برای جبران مسائل اقتصادی به‌وجود آمده به مردم خواهد شد. وی درباره انتشار برخی از اخبار در مورد اینکه در جلسات بین دولت و مجلس این تفاهم صورت گرفته است که به دو دهک پایین جامعه کمک‌هایی در قالب کارت اعتباری ارائه شود، افزود: این بحث‌ها هیچ‌کدام بحث‌های قطعی نیست و زمانی که به تصمیم قطعی رسید از طرف خود دولت اعلام خواهد شد. وی افزود: هدف این است مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده به نوعی جبران شود و تا پیش از عید به قسمتی از آن عمل خواهد شد.

100هزار تومان می‌دهند

با وجود این روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از بررسی نحوه پرداخت کمک هزینه غیرنقدی به درآمد اقشار کم درآمد به‌عنوان یکی از محور‌های مهم بحث جلسه دولت و مجلس نام برد و افزود: اصلی‌ترین پیشنهاد به دولت برای تأمین مالی این کمک برداشت پنج هزار میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی و یا از مابه‌التفاوت نرخ ارز در دو‌ماه اخیراست. علی محمد احمدی افزود: در مجموع مبلغ 80 تا 100هزار تومان پرداخت می‌شود که نهایتا به این جمع بندی رسیدیم کمک به دهک آخر که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی‌اند، پرداخت شود. بلافاصله پس از اعلام این خبر، رئیس کمیسیون عمران مجلس نسبت به آن واکنش نشان داد و تأکید کرد که این تصمیم هنوز نهایی نشده است.

تاریک و روشن یارانه‌ها

از سوی دیگر برخی اخبار حاکی از تداوم اختلاف‌نظرها پیرامون نحوه اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌هاست، چه اینکه سخنگوی دولت هم تأکید کرده که این بحث یکی از موضوعات اصلی در جلسات مشترک دولت و مجلس است. هر‌چند که الهام دیروز با صراحت اعلام کرد که تا‌کنون هیچ عدد و رقمی در این خصوص نهایی نشده اما اسماعیل جلیلی یکی از نمایندگان مجلس از تلاش دولت برای 4.5برابر کردن قیمت‌ها در گام بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد؛ خبری که درصورت صحت می‌تواند تمام کمک‌های نقدی و غیرنقدی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

ارائه کارت معیشت

از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم خبر می‌رسد که جلسات ویژه‌ای برای چگونگی پرداخت کارت معیشت به مردم در حال برگزاری است. دیروز خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر نوشت: برخی خانه ملتی‌ها خبر می‌دهند که قرار است کارت معیشت به دهک‌های کم‌درآمد پرداخت شود اما رسماً هیچ‌یک از اعضای حاضر در جلسات مشترک این گفته‌ها را تأیید نکرده‌اند. از سوی دیگر یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به مهر گفت: ستاد بسیج‌ اقتصادی با توجه به زیرساخت‌های موجود در اختیار، مسئول توزیع کارت معیشت به دهک‌های پایین درآمدی شده است.

عذرخواهی وزیر اقتصاد از مردم

وزیر اقتصاد هم با عذرخواهی از مردم برای کاستی نظارت‌ها گفت: مشکلات معیشتی مردم بر من و همه دولتمردان و رئیس‌جمهور پوشیده نیست و اگر طیفی از جامعه بیشترین ناراحتی نسبت به فشار معیشتی مردم را داشته باشد، همانا دولت است. وزیر اقتصاد یکی از دلایل انقباضی نبودن بودجه سال جدید را همین مشکلات دانست و از مردم برای کاستی در نظارت‌ها عذرخواهی کرد و از صدا وسیما به‌منظور افزایش روحیه تعاون و وحدت جمعی کمک خواست. حسینی فشار جدید در نقل و انتقالات پولی را عامل برخی سوءاستفاده‌ها و احتکار در بازار دانست و افزود: سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و تعزیرات حکومتی وظیفه دارند در این زمینه نظارت بیشتری کنند.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید