امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 482863 |
تاریخ انتشار : 04 مهر 1401 - 11:03 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به اعتقاد وزیر امور خارجه بلاروس، ریشه جنگ اوکراین به ۳۰ سال پیش یعنی زمان پایان جنگ سرد باز می‌گردد. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر ماکئی، وزیر امور خارجه بلاروس در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در زمان پایان جنگ سرد هیچ پیمان و معاهده رسمی وجود […]

به اعتقاد وزیر امور خارجه بلاروس، ریشه جنگ اوکراین به ۳۰ سال پیش یعنی زمان پایان جنگ سرد باز می‌گردد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر ماکئی، وزیر امور خارجه بلاروس در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در زمان پایان جنگ سرد هیچ پیمان و معاهده رسمی وجود نداشت تنها توافقی وجود داشت که راه را برای غرب به منظور تضمین سلطه‌اش باز کرد که این امر تا حدی از طریق توسعه ناتو صورت گرفت.
وی افزود: غرب با تلاش خود برای توسعه ناتو اساسا “تقسیم‌ناپذیری امنیت” را زیر پا گذاشت؛ اصل اساسی که تاکید دارد یک کشور نباید به دنبال دستیابی به امنیت خود به بهای از بین رفتن امنیت دیگران باشد.
ماکئی تصریح کرد: ناتو و غرب براساس خواست خودشان برای توسعه به سمت شرق، منافع امنیتی روسیه و بلاروس را نادیده گرفتند.
وی به مشارکت ناتو در آنچه که آنها را “جنگ‌های غیرقانونی” در یوگسلاوی، عراق، لیبی و سوریه توصیف کرد، اشاره کرده و گفت: علاوه بر مشارکت در این جنگ‌های غیرقانونی، ناتو تلاش‌هایی نیز برای دست‌درازی به برخی از سرزمین‌های تاریخی اسلاو شرقی و سرزمین‌های مجاور آن انجام داده است.  
ماکئی مدعی شد: در نتیجه این غرب است که باید مسئولیت درگیری‌های خونین در اوکراین را به طور کامل بر عهده بگیرد.
این اظهارات ماکئی منعکس‌کننده اظهارات روسیه است که جای شگفتی هم ندارد چرا که یکی از متحدان اصلی مسکو محسوب می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توسعه ناتو در مرزهای کشورش را به عنوان اصلی‌ترین تهدید امنیتی برای روسیه توصیف کرده است.
به دنبال آغاز حمله روسیه به اوکراین، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاوروس حمایت خود را از این اقدام پوتین اعلام کرد.
سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرده بود که لوکاشنکو مجبور به حمایت از حمله روسیه به اوکراین شده چرا که پوتین از لوکاشنکو پس از اعتراضات گسترده علیه نتیجه انتخابات ریاست جمهوی اوت ۲۰۲۰ بلاروس حمایت کرده بود.
به گفته تیخانوفسکایا، مادامی که پوتین در راس قدرت باشد، تهدیدات امنیتی پایداری برای اوکراین و برای مرز غربی بلاروس وجود خواهد داشت. اما ماکئی تاکید کرد: این غرب تشنه قدرت است که مشکل اصلی است.
وی گفت: اکثر کشورها می‌خواهند یک جهان چند مرکزی یا چند قطبی بدون هیچ مرکز قدرت واحدی ایجاد کنند که در آن هیچ کسی دیدگاه‌ها، منافع و ارزش‌های خود را به دیگران تحمیل نکند. غرب طی پنج قرن گذشته بر جهان سلطه داشت. بنابراین باور دارد که می‌تواند بدون شک به این نوع تاریخ ادامه دهد.
وزیر امور خارجه بلاروس تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی متحدان غربی علیه روسیه را به عنوان اقدامی غیرموثر به سخره گرفت و به ضررهایی که این تحریم‌ها با افزایش بهای انرژی و مواد غذایی به جای روسیه به دیگر کشورها و کل جهان وارد کرده‌اند، اشاره کرد.
وی در پایان سخنان خود گفت: بلاروس آماده است تا به میانجیگری برای تحقق یک توافق آتش‌بس و یک سازش صلح‌آمیز استراتژیک جامع میان روسیه و اوکراین کمک کند.
ماکئی تاکید کرد: هیچ جایگزینی برای مذاکرات وجود ندارد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید