امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 476819 |
تاریخ انتشار : 04 مرداد 1401 - 9:48 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

چین به برخی از مقام‌های آمریکایی تاکید کرد تا طرز تفکر دوران جنگ سرد را کنار گذاشته و از دامن زدن به تئوری “تهدید چین” پرهیز کنند. به گزارش صلح خبر، به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، این اظهارات از سوی دولت پکن پس از آن مطرح شد که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا […]

چین به برخی از مقام‌های آمریکایی تاکید کرد تا طرز تفکر دوران جنگ سرد را کنار گذاشته و از دامن زدن به تئوری “تهدید چین” پرهیز کنند.

به گزارش صلح خبر، به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، این اظهارات از سوی دولت پکن پس از آن مطرح شد که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد ارتش چین به طرز چشمگیری در پنج سال گذشته متخاصم‌تر و خطرناکتر شده است.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت که آنچه که میلی گفته اصلا درست نیست. برخی از افراد در آمریکا همچنان گرفتار طرز تفکر دوران جنگ سرد هستند و تئوری “تهدید چین” را دائم دامن می‌زنند. هدف از این کار چیزی جز بهانه تراشی برای گسترش نیروهای نظامی آنها نیست.
سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: ایالات متحده بزرگترین هزینه نظامی جهان را دارد و به تازگی بودجه نظامی ۸۱۳ میلیارد دلاری را برای سال مالی آینده ارائه کرده است و حدود ۸۰۰ پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد. از زمان تشکیل کشور آمریکا، ایالات متحده فقط ۱۶ سال در جنگ به سر نبرده است.
بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، ژنرال میلی در سفری به منطقه هند- اقیانوسیه که شامل توقف روز یکشنبه در اندونزی بود، گفت که تعداد رهگیری جنگنده‌ها و ناوهای چینی در منطقه اقیانوس آرام توسط نیروهای ایالات متحده و سایر نیروهای شریک به طور قابل توجهی در طول زمان افزایش یافته و تعداد تقابل‌های ناایمن شدت گرفته است.
ژائو لیجیان افزود: چه کسی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌هایش ناو و جنگنده به دیگر کشورها می‌فرستد؟ چه کسی همواره تلاش می‌کند تا صلح و ثبات منطقه‌ای را تهدید کند؟ چه کسی قطعا متخاصم است؟ حقیقت به یک چشم بر هم زدن مشخص است. من به مقام‌های آمریکایی تاکید دارم تا از طرز تفکر دوران جنگ سرد برحذر باشند و دامن زدن به تئوری “تهدید چین” را متوقف کنند.
وی در واکنش به اظهارات آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان درباره عملکرد چین مربوط به “یک کشور، دو سیستم” در تایوان نیز گفت: چنین اظهاراتی بازتاب دیدگاه‌های مغرضانه در قبال پکن است. چین هرگز جنگی را آغاز نکرده یا یک وجب از خاک سرزمین خارجی را به تصرف خود در نیاورده و تهدید علیه کشوری نبوده است.
بربوک گفته بود که آلمان با شرکایش برای کاهش وابستگی به چین همکاری خواهد کرد و باید اعلان چین را درباره حمله به تایوان جدی بگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین بیان کرد، پکن بهترین سوابق امنیتی و صلح را در میان کشورهای بزرگ دارد و وقتی از صلح و امنیت سخن به میان می‌آید، چین همواره حامی استقلال و تمامیت ارضی همه کشورهاست و به روند توسعه صلح آمیز متعهد است. مساله تایوان یک مساله داخلی چین است و نیازمند مداخله‌های خارجی نیست.
وی ادامه داد: چین به سیاستگذاری خود درباره اتحاد مجدد صلح آمیز و یک کشور، دو سیستم پایبند است. کسی نباید این روند قاطع و قوی را تضعیف کند در غیراینصورت خواسته و توانایی مردم چین است که از تمامیت ارضی و یکپارچگی قلمروی کشور دفاع می‌کند.
ژائو لیجیان تاکید کرد، آخرین چیزی که امنیت و ثبات در آسیا- اقیانوسیه به آن نیاز دارد، جدایی از ناتو است. قرن بیست و یکم با چند قطبی مشخص می‌شود. دورانی که در آن چند کشور غربی بر همه چیز تسلط داشته باشند، گذشته است.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید