امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 440825 |
تاریخ انتشار : 14 خرداد 1400 - 12:30 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

تهران- ایرنا- وزیران امور خارجه چین، افغانستان و پاکستان روز پنجشنبه ضمن تاکید بر همکاری برای صلح خبر در افغانستان، خواستار خروج مسئولانه و منظم نیروهای خارجی در این کشور شدند.

همکاری چین، افغانستان و پاکستان برای صلح خبر در افغانستان

به گزارش صلح خبر از رسانه چینی “سی جی تی ان”، بر اساس بیانیه مشترک،  وانگ یی وزیر امور خارجه چین، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در چهارمین دور از گفتگوی سه جانبه وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در خصوص صلح خبر و آشتی ملی افغانستان به توافق رسیدند.
در این بیانیه آمده است وزرای سه کشور بر اهمیت حل مسالمت آمیز منازعات در افغانستان تأکید کرده و از همه طرفها در این کشور خواستند تا برای ایجاد شرایط لازم جهت مذاکره میان افغانستان و طالبان، به یک آتش بس گسترده پایبند بوده و خشونت‌های بی‌معنی را پایان دهند.
آن‌ها تاکید کردند قطعنامه 2513 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تأمین صلح خبر در افغانستان باید رعایت شود و گفتند که از بازگشت گروه طالبان به جریان اصلی سیاست افغانستان استقبال می‌کنند.
وزرای امور خارجه سه کشور همچنین تأکید کردند که آن‌ها از تحمیل زور برای استقرار هیچ دولتی حمایت نمی‌کنند و خواهان یک افغانستان مستقل، آزاد، دموکراتیک، امن و با ثبات هستند که به توسعه و شکوفایی دست یابد و با همسایگان خود در صلح خبر زندگی کند.
حل مسائل مربوط به اداره افغانستان باید به رهبری و اراده مردم و دولت این کشور باشد و دولت افغانستان با ارائه طرح جامع و گسترده می‌تواند نقش اصلی را در صلح خبر افغانستان و آشتی ملی ایفا کند.
وزرای سه کشور از جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای خواستند تا در پیشبرد صلح خبر و سازش اقدامات مثبتی انجام دهند.
آن‌ها توصیه کردند که همسایگان افغانستان باید نقش مهمتری در روند صلح خبر داشته باشند.
بر اساس این بیانیه، چین و پاکستان بر حمایت قاطع خود از بازسازی صلح خبر آمیز افغانستان و آمادگی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کابل و حمایت از آن در افزایش ظرفیت خود برای توسعه تاکید کردند.

منبع خبر (ایرنا ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید