امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 174900 |
تاریخ انتشار : 08 شهریور 1396 - 12:07 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر «نه» قاطعانه ایران به درخواست مضحکانه خانم هیلی چهارشنبه هفته پیش (اول شهریور) نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در اقدامی نچندان منطبق با عرف بین‌الملل راهی وین شد تا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «یوکیا آمانو» و سایر مقامات و مسئولان آژانس با دستور کار تحت […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

«نه» قاطعانه ایران به درخواست مضحکانه خانم هیلی

چهارشنبه هفته پیش (اول شهریور) نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در اقدامی نچندان منطبق با عرف بین‌الملل راهی وین شد تا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «یوکیا آمانو» و سایر مقامات و مسئولان آژانس با دستور کار تحت فشار قرار دادن ایران، مذاکره و رایزنی کند.

دیدار پشت درهای بسته

دیدار هیلی و آمانو اگر چه پشت درهای بسته و به دور از لنز دوربین‌ها برگزار شد اما نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از پایان این جلسه، در جمع خبرنگاران از سناریوی جدید ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای الغای برجام به صورت آشکار پرده برداری کرد و در ادعایی مضحک گفت که «گزارش‌های آژانس درباره برجام تنها تا جایی که به آنها اجازه انجام بازرسی‌ داده شود، معتبر خواهد بود. آژانس وظایفش درباره راستی‌آزمایی از برجام را به خوبی انجام می‌دهد، اما ایران اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی را نمی‌دهد».

ابطال برجام به هزینه ایران؟!

ترامپ و استراتژیست‌های نزدیک به او از زمان حضور در کاخ سفید تلاش فراوانی بکار بسته‌اند تا برجام را به هزینه ایران ابطال کنند؛ امری که به تصریح همه تحلیلگران و کنشگران حتی صاحب نظران آمریکایی موجبات انزوای واشنگتن را فراهم می‌آورد. چرا که اروپایی‌ها اگر چه دشمنی‌شان نسبت به ایران کمتر از آمریکایی‌ها نیست اما بواسطه 7 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف ایران از مفاد برجام، به هیچ وجه حاضر نیستند در بزم برجام ستیزانه یانکی‌ها شرکت کنند.

برائت محترمانه شرکای اروپایی

شاهدِ مثال گزاره یادشده، اظهارات دو مقام اروپایی پس از ادعاهای واهی نیکی هیلی در وین است. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند کیلومتر آنطرف‌تر، در مقر اتحادیه اروپا واقع در بروکسل در جواب نماینده آمریکا گفت که «برجام یک نمونه از رویکردهای اتحادیه اروپا در عرصه سیاست خارجی است و لازم است تکرار کنیم که برجام توافقی بین‌المللی است». امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در کاخ الیزه در جمع دیپلمات های کشورش در جواب آمریکایی‌ها گفت که «فرانسه از توافق هسته ای حمایت میکند چرا که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد».

هیلی پیش از عزیمت به وین نیز به رویترز گفته بود که «ایران در گذشته در سایت‌های نظامی، دانشگاه‌ها و اماکنی نظیر آنها اقدامات مخفیانه انجام داده است. آیا آژانس اطمینان دارد که دیگر چنین اقداماتی انجام نمی‌شود؟» این ادعای نماینده آمریکا در سازمان ملل در حالی است که در 24 آذر 94، پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای مختومه شدن پرونده «پی‌ام‌دی» یا «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» در جلسه فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

واکنش دستگاه دیپلماسی

پیش از سفر هیلی به وین برای تحت فشار قرار دادن مسئولان آژانس جهت بازدید از مراکز نظامی ایران، مسئولان ایرانی واکنش های لازم را اتخاذ کردند؛ طبق گزارش واشنگتن پست، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین گلایه کرده و دیدار وی با مقامات این آژانس را دارای پیامدهای مخربی برای اجرای موفقیت‌آمیز توافق هسته‌ای ایران عنوان کرده است.

عباس عراقچی معاون ظریف و مسئول ستاد برجام نیز در واکنش به ادعای نیکی هیلی و تلاش آمریکایی‌ها برای دسترسی به مراکز نظامی ایران ذیل برجام، ضمن اظهار تعجب از این ادعا، گفت که موارد مطرح شده از جانب نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص بازررسی‌های آژانس موجب مخدوش شدن اعتبار این نهاد بین المللی در سطح جهان است و آژانس تاکنون دسترسی های را که خواسته، داشته است و سایر ادعاها در این رابطه مردود است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به اظهارات هیلی واکنش نشان داد و اقدام سفیر آمریکا در سفر به وین را «مذبوحانه» دانست. قاسمی در ادامه گفت این اقدامات آمریکا تاثیری بر آژانس نخواهد گذاشت.

اما واکنش مقامات کشورمان به گزافه گویی آمریکایی‌ها پیرامون ابعاد فنی برجام و فشار سیاسی آنها به مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از اماکن نظامی ایران، تنها به رئیس و مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان منحصر نشد و سایر مقامات و مسئولان ذیصلاح نیز به موضع گیری در این خصوص پرداختند.

دروغ و آرزوی آمریکایی

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر امکان بازدید آژانس از مراکز مشکوک نظامی ایران طبق برجام، اظهار داشت: نیکی هیلی در سطحی نیست که همچین ادعایی کند و ادعای وی حتی در حد مطرح شدن نیست.

سرلشگر فیروزآبادی مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری نیز در این باره با تاکید بر اینکه برجام اجازه بازدید از مراکز نظامی ایران را نمی‌دهد، گفت «نیکی‌ هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مأمور فتنه جدید است و دروغ می‌گوید. برجام اجازه بازدید از مراکز نظامی را نمی‌دهد».

علی اکبر ولایتی عضو هیئت عالی نظارت بر برجام نیز در حاشیه همایش تحول علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت که «این آرزو را آمریکایی‌ها باید به گور ببرند که به بهانه برجام یا هر بهانه دیگری بخواهند از تاسیسات نظامی ما بازدید کنند، به هیچ وجه اجازه داده نخواهد شد».

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در جریان نشست خبری خود در پاسخ به سوالى پيرامون تحت فشار قرار گرفتن آژانس توسط آمريكا براى بازرسى از مراكز نظامى ايران، گفت که «ما هيچ چيز خارج از چارچوب را نمى پذيريم؛ بويژه بازرسى از اماكن نظامى كه دربرگيرنده اطلاعات سرى و طبقه بندى شده است آن هم توسط آمريكا با اين وضعيت مشخص. بنابراين اينگونه موارد در زمره آرزوهاى آنها است».

مجتبی ذوالنور رئیس «کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان در واکنش به مواضع اخیر سیاستمداران امریکایی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران با بیان اینکه یکی از شروط پذیرش برجام بسته شدن ابعاد احتمالی نظامی هسته‌ای ایران بود، تأکید کرد: 1+ 5 بسته شدن ابعاد احتمای نظامی هسته‌ای ایران را پذیرفته است و قبل از پذیرش برجام پرونده نظامی بسته شده است لذا موضوع PMD حل شده است و نمی‌شود در این مرحله به عقب بازگشت.

ذوالنور تأکید کرد: آمریکا نمی‌تواند به داخل کشور ایران راه پیدا کند، چه رسد به اینکه بخواهد از مراکز نظامی ما بازدید کند؛ لذا آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نمی‌تواند تعهدات خود را درقبال ایران نقض کند. بنابراین اگر زمانی آمریکاییها بتوانند آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و 1+5 را در این زمینه با خود همراه کنند قطعا با واکنش جدی ایران رو به رو خواهند شد که ممکن است ایران در آن شرایط به طور جدی در موضوع پروتکل الحاقی در اجرای برجام، تجدیدنظر کند.

خروج بدون هزینه از برجام!

«نه» قاطعانه ایران به درخواست مضحکانه خانم هیلی
خبرگزاری آسوشيتدپرس اخیرا طی گزارشی متذکر شده است که «ترامپ برای خروج بدون هزینه از برجام به گزینه‌های مختلفی روی آورده است که یکی از آن‌ها اعمال فشار برای بازرسی از تاسیسات نظامی ایران است». آنطور که در گزارش آسوشیتدپرس آمده است «اگر ایران با بازرسی‌ها مخالفت کند، ترامپ پشتوانه‌ای قوی برای بیان این ادعا خواهد داشت که ایران در حال نقض برجام است و نقض و شکست توافق برجام را به گردن این کشور خواهد انداخت».

پر واضح است که آمریکایی‌ها بر روی بهانه بازدید از مراکز نظامی کشورمان تمرکز کرده‌اند تا شاید آنرا مستمسکی برای خروج از برجام با مقصر جلوه دادن ایران، قرار دهند؛ اما آنچه مسلم است قطعا طرح بازدید از مراکز نظامی ایران جهت راستی آزمایی برجامی با امتناع و مخالفت تصمیم گیران کشور مواجه خواهد شد.

در اوایل سال 94 در شرایطی که مذاکرات فشرده برای انعقاد توافق هسته‌ای میان هیئت‌های ایران و 1+5 در جریان بود، زمزمه‌هایی در خصوص احتمال گنجاندن بندی مرتبط با بازدید از تاسیسات نظامی ایران در توافق هسته‌ای مطرح شده بود که با واکنش قاطعانه مقام معظم رهبری روبه رو شد. معظم‌له، سی‌ام اردیبهشت 94 در آیین دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) در این رابطه فرمودند: «حالا در همین مذاکرات باز حرفهای تازه‌ای میزنند. [مثلا] بازرسی‌ها، گفتیم که اجازه نمیدهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. میگویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمیدهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ی حسّاس و مهمّی، اندک‌اهانتی بشود».

 

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید