امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 101807 |
تاریخ انتشار : 08 شهریور 1395 - 10:57 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

نشست کارگروه ملی تغییرات آب و هوا با حضور رئیس فرانسوی کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا نشست کارگروه ملی تغییرات آب و هوا با حضور رئیس فرانسوی کنفرانس گروه محیط ریست صلح خبر؛ به گزارش ایسنا،  ابتکار ضمن تقدیر از مشارکت تمام دستگاه های مرتبط و کار کارشناسی فرابخشی جهت رسیدن به وفاق ملی […]

نشست کارگروه ملی تغییرات آب و هوا با حضور رئیس فرانسوی کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا

نشست کارگروه ملی تغییرات آب و هوا با حضور رئیس فرانسوی کنفرانس گروه محیط ریست صلح خبر؛

به گزارش ایسنا،  ابتکار ضمن تقدیر از مشارکت تمام دستگاه های مرتبط و کار کارشناسی فرابخشی جهت رسیدن به وفاق ملی و تنظیم برنامه ملی تغییرات آب و هوا در دو بخش اقدامات ملی جهت انتشار گازهای گلخانه ای و اقدامات ملی جهت سازگاری و انطباق پذیری کشور با تغییرات آب و هوا، گفت: ایران از جمله کشورهای آسیب دیده از تغییرات آب و هوایی است.

رویال در این نشست ضمن تقدیر از پیوستن ایران به توافق نامه پاریس در خصوص مقابله با پدیده گرمایش جهانی، گفت: ایران در مراحل تصویب و اجرایی شدن این توافق نامه، گام های بسیار خوبی برداشته است.

وزیر محیط زیست فرانسه

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه با استقبال از تلاش ایران برای کاهش تولید کربن و حرکت به سمت اقتصاد کم کربن، خاطرنشان کرد:

به دلیل جایگاه و نقش ایران در تولید انرژی، این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

هدف از توافق نامه پاریس

رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا، هدف از توافق نامه پاریس را حفظ میراث محیط زیست و طبیعت و به طور کلی زمین برای نسل های آتی و برقراری عدالت بین نسلی دانست و افزود:

از همین رو می توان گفت که توافق جهانی پاریس، توافقی عادلانه و قطعا متوازن است.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از ارزش های محیط زیست، حفاظت از تمدن است، تصریح کرد:

همچنین، حفاظت از محیط زیست روشی برای ایجاد برقراری صلح خبر و در رابطه مستقیم با امنیت است.

چالش های آبی

رویال با یادآوری این موضوع که 70 درصد منازعات جهانی به دلیل چالش های آبی و عدم دسترسی به مواد غذایی است، گفت:

این یکی از چالش های همیشگی کشورهایی است که در راس بی نظمی و بی سامانی آب و هوایی یا تحت تاثیر از بی نظمی و بی سامانی آب و هوایی هستند و عبارت بهتر تغییرات آب و هوا یک چالش بزرگ جهانی است.

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه اشاره ای هم به سفر ماه ژانویه سالجاری رئیس جمهوری ایران به فرانسه و انعقاد تفاهم نامه محیط زیستی دو کشور در آن سفر داشت و ابراز امیدواری کرد:

این تفاهم نامه نقطه عطفی در توسعه همکاری های محیط زیستی دو جانبه میان ایران و فرانسه در این زمان حساس برای محیط زیست جهان شود.

مدیریت آب، خشکسالی

رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا ادامه داد: البته در قالب همین تفاهم نامه اقدامات و همکاری هایی در زمینه های مختلف همچون مدیریت آب، خشکسالی، انرژی های تجدید پذیر، فناوری های مربوط به تغییر آب و هوا، آلودگی هوا، پدیده های مرتبط با هواشناسی مثل طوفان های شن، خاک و گرد و غبار، مسائل مرتبط به تنوع زیستی با همکاری موزه تاریخ طبیعی فرانسه و توسعه پایدار شهری صورت گرفته است.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

وی اشاره ای هم به تاثیر اقدامات و فعالیت های حوزه هوانوردی و دریایی در خنثی کردن یا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشت و افزود:

نتیجه مثبت تلاش فعالانه ایران برای اصلاح کاربرد HFC به عنوان یک گاز مخرب لایه اوزون که دارای پتانسیل گرمایش جهانی حداقل 200 تا 1200 برابر دی اکسید کربن است، در هماهنگی و همکاری با سازمان های بین المللی انرژی و هوانوردی، می تواند به توافق پاریس اعتبار ببخشد.

رویال با اعلام اینکه پارلمان فرانسه در تاریخ 9 مارس توافق نامه پاریس را تصویب کرد، گفت: د

در واقع فرانسه در گروه اتحادیه اروپا متعهد شده است تا 40 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 داشته باشد و البته این کار دشواری است.

تصویب پارلمان های اروپایی

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه افزود: در حال حاضر در تلاشم تا تمامی کشورهای عضور اتحادیه اروپا نیز توافق نامه پاریس را به تصویب پارلمان های خود برسانند و بعد در مرحله دوم، تصویب توافق نامه در پارلمان اتحادیه اروپا را داشته باشیم.

رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا از تصویب دو قانون مرتبط با تغییرات آب و هوا در فرانسه خبر داد و اظهار کرد:

قانون نخست مرتبط با انتقال انرژی است و قانون دوم مربوط به تنوع زیستی است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت جداسازی اقدامات و برنامه های هر کشور در دو سطح ملی و محلی، تصریح کرد:

باید مشخص شود که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سطح شهرها، روستاها یا محله ها چه اقداماتی قرار است صورت پذیرد.

اقدامات ایران در حوزه دریایی

رویال اشاره ای هم به اهمیت اقدامات ایران در حوزه دریایی داشت و افزود: ایران برخوردار از 3500 کیلومتر نوار ساحلی است و از این رو شباهت زیادی با فرانسه که در ارتباط با 5 اقیانوس مهم دنیا است، دارد و به همین دلیل دریا و ساحل می تواند از زمینه های مشترک کاری دو کشور در حوزه محیط زیست تعریف شود.

اهمیت جنگل های حرا

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه به اهمیت جنگل های حرا و 20 اثر ثبت شده ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو همچون قنات ها اشاره کرد و ادامه داد:

قنات ها به دلیل ارتباط با مسائل آبی و مدیریت منابع آبی بسیار با اهمیت و جذاب هستند.

رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا خاطرنشان کرد:

اقدام دولت ها و کشورها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای، اقدام در جهت رشد و افزایش منافع اقتصادی آن ها است.

موقعیت ارزشمند ایران

وی ضمن تاکید بر موقعیت ارزشمند ایران در برخورداری از انرژی های تجدید پذیر و پاک خورشیدی و بادی، تصریح کرد:

اقدامات ایران در این حوزه بسیار ارزشمند است و ایران می تواند به ائتلاف جهانی برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بپیوندد و نقشی مهم در این حوزه ایفا کند.

رویال اشاره ای هم به سفر آینده خود به هند داشت و اظهار کرد: یکی از موضوعات سفر مربوط به برنامه پمپ خورشیدی برای بخش کشاورزی است که منجر به کمک و آموزش کشاورزان برای استفاده درست از منابع آبی و کاهش میزان مصرف آب در این بخش می شود.

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه با بیان اینکه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی از جمله چالش های جهانی است، گفت: این موضوع برای ایران نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ائتلاف جهانی قیمت کربن

رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا، ائتلاف جهانی قیمت کربن را از دیگر ائتلاف هایی دانست که ایران می تواند به آن بپیوندد.

وی، موضوع اقتصاد سبز را از دیگر زمینه های پیشنهادی برای همکاری ایران و فرانسه و ایران و جهان اعلام کرد و گفت: می توان در چند حوزه مشخص همچون آب، انرژی، توسعه پایدار شهری و آلودگی هوا کارهای مشترک بسیاری خوبی انجام داد.

رویال، بسیج شهری برای حمل و نقل پاک، بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها و تهویه مطبوع با انرژی خورشید، حفاظت از جنگل ها و تغییرات آب و هوا را از جمله زمینه های مهم جهانی برای توسعه همکاری های محیط زیستی برشمرد و اظهار کرد: گزارش و اقدامات ایران برای حفظ تنوع زیستی و گونه های جانوری بسیار خوب بود و همین موضوع نیز می توان از جمله زمینه های جذاب همکاری باشد.

به گفته وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه، رشد اقتصادی و اشتغال سبز، افزایش دسترسی عمومی به آب آشامیدنی و هوای سالم و به طور کلی حفظ محیط زیست از جمله زمینه های مناسب و موثر همکاری ها در سطح جهان است.

رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا با بیان اینکه هر انسانی دو موطن به نام زمین و کشورش دارد، گفت: به صورت ناخودآگاه، تلاش برای حفاظت از هر کدام از این موطن ها، منجر به حفظ دیگری نیز خواهد شد.

مسئولیت بخش مهمی از برنامه ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بر عهده وزارتخانه های نفت و نیرو است

در ادامه، حمید چیت چیان با اشاره به اینکه بخش مهمی از برنامه ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، باید توسط وزارتخانه های نفت و نیرو صورت پذیرد، گفت: افزایش ظرفیت و تولید انرژی های تجدید پذیر، تبدیل نیروگاه های گازی به نیروگاه های سیکل ترکیبی به منظور افزایش راندمان، مدیریت مصرف انرژی در کشور از جمله اقداماتی است که باید توسط وزارت نیرو صورت پذیرد.

وزیر نیرو ضمن تاکید بر ضرورت تامین منابع مالی برای این اقدامات، تصریح کرد: بخشی از این منابع داخلی و بخشی دیگر، منابع خارجی است که رفع کامل تحریم ها از ملزومات مهم آن است.

همچنین علی اکبر صالحی با بیان اینکه اکنون ظرفیت نیروگاه اتمی ایران، تولید 1000 مگاوات انرژی است، گفت: تا 10 سال دیگر حداقل 2000 مگاوات انرژی به این ظرفیت افزوده خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته در برنامه ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ایران، سهمی 20 هزار مگاواتی برای نیروگاه های ایران در تولید انرژی پیش بینی شده است که با مشارکت کشورهایی چون چین و فرانسه که برخوردار از فناوری های نوین و پیشرفته با قدمت زیادی در این حوزه هستند، می توان این پیش بینی را محقق کرد و از همین رو ایران خواستار همکاری قوی فرانسه در این حوزه است.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ، مجید شفیع پور رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست و سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای این نشست گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته و سند ملی تغییرآب و هوا ایران ارائه دادند.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید