امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 493199 |
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1401 - 14:11 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

یک مجله انگلیسی گزارش داد که ترکیه با سدهایی که در مسیر رود فرات ساخته، سهم سوریه از این رود را به شدت کاهش داده و بقای میلیون‌ها تن را به خطر انداخته است. به گزارش صلح خبر، پایگاه خبری انگلیسی «نیو اینترنشنالیست» گزارش داد که ترکیه دسترسی مناطق شمالی سوریه به آب رود فرات […]

یک مجله انگلیسی گزارش داد که ترکیه با سدهایی که در مسیر رود فرات ساخته، سهم سوریه از این رود را به شدت کاهش داده و بقای میلیون‌ها تن را به خطر انداخته است.

به گزارش صلح خبر، پایگاه خبری انگلیسی «نیو اینترنشنالیست» گزارش داد که ترکیه دسترسی مناطق شمالی سوریه به آب رود فرات را به شدت کاهش داده و بقا را برای مردم این مناطق که شغل اصلی‌شان کشاورزی است، ‌دشوار کرده است.

نویسنده این گزارش در سفر به شهر الطبقه در شمال سوریه، مشاهده کرده که کشاورزان این منطقه با بی‌آبی شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هنوز نیمی از محصولاتشان آب لازم را در سال جاری دریافت نکرده‌اند.

منطقه تحت کنترل کردها در شمال و شرق سوریه از ۲۰۲۱ از بحران کم‌آبی رنج می‌برد. کاهش سطح آب فرات – طولانی‌ترین رود سوریه و یکی از بزرگترین رودخانه‌های جهان – موجب کمبود برق و آب در این منطقه شده است، جایی که کشاورزی منبع اصلی درآمد مردم است. این رود از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و آنکارا ۹۰ درصد از جریان آب را در کنترل دارد. فرات سپس وارد سوریه شده و از آنجا به عراق می‌رود. این رود منبع اصلی سوریه در تامین آب شرب و تولید برق است.

آنکارا و دمشق در ۱۹۸۷ توافق کردند که ۵۰۰ مترمکعب از آب فرات در هر ثانیه به سوریه برود و در عوض، ‌دمشق از حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) دست بردارد، حزبی که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند.

اکنون با گذشت بیش از ۳۰ سال از این توافق، این همکاری به بن بست رسیده است. از اوایل ۲۰۲۱ حجم آب ورودی از ترکیه به شکل نگران‌کننده‌ای کاهش یافته و علاوه بر کاهش تولید برق، بقای میلیون‌ها تن را به خطر انداخته است. یک دهه جنگ در سوریه هم این وضعیت را تشدید کرده است. ترکیه از آب به عنوان یکی از سلاح‌های خود در نبرد با خودمختاری کردها در شمال سوریه استفاده می‌کند، نبردی که چندین حمله نظامی را هم در پی داشته است.

ترکیه با شبکه سدهایی که در مسیر این رودخانه در خاک خود ایجاد کرده، عملا می‌تواند میزان آب دریافتی همسایه جنوبی خود را کنترل کند.

منطقه خودمختار کردها در شمال سوریه در خلاء قدرتی بال و پر گرفت که با خروج نیروهای بشار اسد از شمال این کشور در ۲۰۱۲ ایجاد شد. از زمان تاسیس این خودمختاری، مقامات ترکیه بیم آن دارند که اگر یک نهاد کرد در همسایگی ترکیه فعالیت داشته باشد، در نهایت «مسئله کردها» در خاک ترکیه وخیم‌تر خواهد شد. آنچه آنکارا را نگران کرده، احتمال شدت گرفتن خواست خودمختاری در کردهای ترکیه است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید