امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 493165 |
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1401 - 9:11 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

نخست وزیر عراق فساد را تهدید حقیقی برای عراق پس از داعش دانست و گفت که مبارزه با فساد به تلاش جمعی نیاز دارد. به گزارش صلح خبر، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که برگزاری جام ملت‌های کشورهای حوزه خلیج فارس در بصره و قهرمانی عراق در آن، خوشحالی بزرگی برای عراقی‌ها بود. […]

نخست وزیر عراق فساد را تهدید حقیقی برای عراق پس از داعش دانست و گفت که مبارزه با فساد به تلاش جمعی نیاز دارد.

به گزارش صلح خبر، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که برگزاری جام ملت‌های کشورهای حوزه خلیج فارس در بصره و قهرمانی عراق در آن، خوشحالی بزرگی برای عراقی‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، السودانی در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العراقیة افزود که اهالی بصره، تصویر درخشانی از کرم و مهمان‌نوازی شهروندان عراقی ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نشانه‌های موفقیت این مسابقات، انسجام بین برادران عرب و عراقی‌ها بود، گفت: دستور دادیم تسهیلات ورود شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری باقی بماند و ما نیز از لحاظ اقتصادی از ورود آنها استفاده می‌کنیم.

السودانی در بخش دیگری با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار تصمیم دولت یا پارلمان نبوده، گفت که قیمت رسمی دلار هنوز ۱۴۵۰ دینار در بانک مرکزی عراق است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

به نقل از میدل ایست نیوز، نخست وزیر عراق گفت که قاچاق ارز به خارج از عراق یک واقعیت و مشکلی مزمن از سال‌ها پیش است.

وی تصریح کرد که اموال غارت شده از طریق فاکتورهای جعلی خارج می‌شود و اثبات جعلی بودن یا قاچاق برای صدور دستور قضایی نیاز به اقداماتی دارد.

السودانی بیان کرد: شنیده می‌شود اموال به کردستان قاچاق می‌شود و از آنجا به کشورهای همجوار می‌رود، ما تیم امنیتی در هر مکانی چه در گذرگاه‌ها یا جاده‌ها تشکیل دادیم و دستگاه‌های سونار در ایست بازرسی‌ها نصب کردیم.

نخست وزیر عراق وضعیت مالی در عراق را در بهترین وضعیت خود توصیف کرد و گفت: پشتوانه مالی، درآمد، بودجه و توانایی خرید هر چیزی را داریم.

وی تاکید کرد: قطعا برای بازگرداندن قیمت دلار به قیمت رسمی خود تلاش خواهیم کرد و از شهروندان خواست دلار نخرند چرا که دینار قوی‌تر است.

السودانی به ارزیابی وزرای کنونی و فرصت شش ماهه به آنها اشاره کرد و گفت که آنها براساس شاخص‌هایی به صورت حرفه‌ای ارزیابی می‌شوند.

وی خبر داد که یک هیئت بلندپایه به ریاست وزیر خارجه هفت فوریه به واشنگتن می‌رود تا پرونده‌های مختلفی از جمله نوسانات قیمت دلار را بررسی کند.

السودانی مبارزه با فقر را از اولویت‌های برنامه دولت دانست و به مساله مسکن و اعطای واحدهای رایگان به برخی گروه‌ها و واحدهای قسطی به برخی دیگر اشاره کرد.

وی درباره بودجه عراق گفت: تاخیر بودجه چندین دلیل دارد از جمله اینکه نمی‌خواهیم همانند بودجه سال‌های گذشته باشد.

السودانی تصریح کرد که بودجه عراق باید با برنامه دولت همگام و متناسب با آن باشد.

نخست وزیر عراق گفت که مبارزه با فساد باید با اقدامات استثنایی و غیر سنتی انجام شود و اشاره کرد که استرداد اموال اولویتی در مبارزه با فساد به شمار می‌رود.

وی فساد را تهدید حقیقی برای عراق پس از داعش دانست و از شهروندان خواست با دستگاه‌های نظارتی از طریق دادن اطلاعات حقیقی همکاری کنند و گفت که مبارزه با فساد به تلاش جمعی نیاز دارد.

السودانی اظهار داشت: ما به یک کمپین ملی و مردمی علیه فساد نیاز داریم.

وی گفت: روابط ما با همه مبتنی بر تفاهم و انسجام است.

وی با اشاره به اینکه به ساماندهی نوع رابطه با ائتلاف بین‌المللی نیاز داریم، گفت که دولت کنونی عراق، در این خصوص گفت‌وگو می‌کند و تیمی امنیتی به زودی به فرمول نهایی دست خواهد یافت که آن فرمول نوع حضور ائتلاف بین‌المللی را ساماندهی خواهد کرد.

السودانی ضمن اشاره به اینکه سفرهای خارجی دولت براساس اصل روابط تولیدی آغاز شده است، گفت که یک هیئت از آلمان به زودی به عراق خواهد آمد تا در مراسم امضای پروژه‌های مهم در حوزه انرژی حضور داشته باشد.

نخست وزیر عراق از امضای یادداشت تفاهم با شرکت جی ای خبر داد و گفت: ۱۰ تریلیون در بودجه برای واردات گاز اختصاص داده شده و پرونده سرمایه گذاری در حوزه گاز از اولویت‌های من است.

وی گفت که سرمایه گذاری گاز، فرصت شغلی و درآمد مالی ایجاد خواهد کرد.

السودانی به پروژه بندر فاو نیز اشاره کرد و گفت که ارتباطی با شرکت‌های جهانی برای تکمیل نیازهای این پروژه وجود دارد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید