امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 91 |
تاریخ انتشار : 15 آبان 1391 - 0:46 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

برادران ساعتچی، نامداران صنعت تبلیغات دنیا شاید خیلی ها ندونن كه بنیانگذاران شركت معتبر و بین المللی “ساعتچی و ساعتچی” یعنی موریس و چارلز، ایرانی الاصل هستند. البته پدر این دو برادر در ایران متولد شده ولی موریس و چارلز در كشور عراق و در شهر بغداد به دنیا آمدند و بعد از مدتی هم […]

برادران ساعتچی، نامداران صنعت تبلیغات دنیا

شاید خیلی ها ندونن كه بنیانگذاران شركت معتبر و بین المللی “ساعتچی و ساعتچی” یعنی موریس و چارلز، ایرانی الاصل هستند. البته پدر این دو برادر در ایران متولد شده ولی موریس و چارلز در كشور عراق و در شهر بغداد به دنیا آمدند و بعد از مدتی هم به لندن مهاجرت كردند. در لندن بود كه وارد كار تبلیغات سیاسی شدند و نقشی تاثیرگذار در موفقیت خانم مارگارت تاچر ایفا كردند و با این موفقیت نامشان در صنعت تبلیغات مطرح شد.

در ادامه می تونید متنی كه به نقل از روزنامه سرمایه از این دو برادر منتشر شده رو مطالعه كنید و با فعالیتهای این دو برادر كارآفرین بیشتر آشنا شوید.

شاید باور کردنی نباشد که برادران ساعتچی (موریس و چارلز) توانستند برای اولین بار با یک کار تبلیغاتی سیاسی در گستره تبلیغات انگلستان خودی نشان بدهند و نام شرکت «ساعتچی و ساعتچی» را بر سر زبان ها بیندازند. تابلوی تبلیغاتی این شرکت با نوشته ای درشت با مضمون «کارگر کار نمی کند» که در تبلیغات سیاسی با نام پوستر ساعتچی معروف بود به فضای کاری جامعه انگلستان در اواخر دهه 1970 میلادی اشاره داشت.
در سال 1979 میلادی حزب محافظه کار مارگارت تاچر توانست با کمک این گروه تبلیغاتی در انتخابات پیروز شود. این موفقیت از سوی بسیاری از سیاستمداران دیگر دنیا نیز نادیده نماند. بوریس یلتسین نیز توانست با کمک برادران ساعتچی به عنوان اولین رئیس جمهوری دموکرات روسیه انتخاب شود. اوایل دهه 1980 میلادی روزهای طلایی پیشرفت برادران ساعتچی رقم خورد و از همان زمان رشد چشمگیر شرکت آغاز شد و توانست به جایگاه بزرگ ترین شرکت تبلیغاتی جهان دست پیدا کند.
برادران با استعداد ساعتچی در اوایل دهه 1970 میلادی کار خود را در انگلستان آغاز و به سرعت پیشرفت کردند. آنها سرخوشی آن دوران کاری خود را عمدتاً مرهون همکاری نزدیک با نخست وزیر وقت انگلستان بودند. اما دیری نپایید که سرعت رشد آنها شرایط را برای سقوط خودشان مهیا کرد چرا که جذب شرکت ها و موسسات دیگر به دلیل تعداد کم آنها بسیار مشکل شد. شرکت این دو برادر رفته رفته رو به ورشکستگی گذاشت و بدهی های شرکت افت چشمگیر ارزش سهام را به دنبال داشت.
اواسط دهه 1990 میلادی برادران ساعتچی این شرکت را ترک کردند. موریس در آن زمان توانست برخی مدیران شرکت ها یا مشتریان بزرگ از جمله «بریتیش ایرویز» را متقاعد کند که همراه آنها از شرکت خارج شده و آژانس جدیدی را تاسیس کنند. این دو برادر فعالیت های دیگری نیز خارج از عرصه تبلیغات داشته اند؛ موریس سخنگوی مجلس اعیان انگلستان است و چارلز مدیریت گالری هنری ساعتچی را برعهده دارد که مهد بسیاری از هنرمندان جوان انگلستان است. در سال 1995 این گروه جدید با چند شرکت بزرگ آمریکایی ادغام شد و نام خود را به «کوردیانت» تغییر داد. اما در ماه دسامبر سال 1997 از «کوردیانت» هم جدا شد و به طور مستقل با نام «ساعتچی و ساعتچی» به کار خود ادامه داد. این شرکت اگرچه امروز بزرگ ترین شرکت در صنعت تبلیغات دنیا نیست اما از برترین ها به شمار می آید.
«ساعتچی و ساعتچی» به سرعت فعالیت خود را در آمریکا گسترش داد به طوری که در حال حاضر نزدیک به سه چهارم درآمد این شرکت به فعالیت در این کشور اختصاص دارد. از بزرگترین مشتری های این شرکت می توان به «پروکتور و گمبل»، «تویوتا»، «دوپونت» و «سونی» اشاره کرد.

آغازی دوباره
در سال 2000 میلادی، ادغام این شرکت با گروه فرانسوی «پابلیسیز» که در میان 12 شرکت تبلیغاتی برتر دنیا مقام دهم را داشت آنها را به پنجمین آژانس بزرگ دنیا تبدیل کرد. در حقیقت مدیریت جدید “ساعتچی و ساعتچی” به «پابلیسیز» فرانسوی واگذار شد و «پابلیسیز» این شرکت را به مبلغ دو میلیارد یورو خریداری کرد.این شرکت بزرگ فرانسوی که به نوعی مالک جدید یا مادر شرکت به شمار می آید اعلام کرده است فعالیتش را با همان نام «ساعتچی» ادامه خواهد داد که شناخته شده ترین نام در این صنعت در قرن بیستم در انگلستان بوده است.

گستره كاری
در حال حاضر این شرکت با 134 دفتر در 84 کشور و 7000 کارمند توانسته بسیاری از پروژه های بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد که با بیش از 60 شرکت تبلیغاتی بزرگ و نیمی از 50 برند برتر دنیا همکاری می کند.

جایگاه جهانی
ساعتچی و ساعتچی” توانسته بسیاری از جوایز ارزنده در فستیوال ها و رقابت های بین المللی از جمله “فستیوال تبلیغات بین المللی کن” را به خود اختصاص دهد.
یکی از تبلیغات این شرکت برای پیدا کردن یک ستاره شناس برای برنامه فضایی روسیه توانست 15 هزار متقاضی جذب کند. اواخر دهه 80 میلادی، یعنی زمانی که ژاپن هنوز نتوانسته بود حضور موفقی در بازار اتومبیل های لوکس داشته باشد، بسیاری بر این باور بودند که صنعت اتومبیل سازی ژاپن با ساخت اتومبیل های لوکس سازگاری ندارد. اما «ساعتچی وساعتچی» توانست در بازار آمریکا جایگاه مطمئن و محکمی برای اتومبیل لوکس «لکسوس» ساخت کمپانی تویوتا ایجاد کند. تا اندازه ای که تنها با گذشت 9 ماه از آغاز کار تبلیغاتی و معرفی این محصول توانست به یکی از رقبای سرسخت«بی ام و»در بازار آمریکا تبدیل شود. پس از گذشت چهار سال فروش «لکسوس» از فروش محصولات «مرسدس»، «بی ام و» و «ولوو» نیز فراتر رفت و بیشترین سهم بازار واردات خودرو آمریکا را به خود اختصاص داد. از دیگر فعالیت های چشمگیر این شرکت در عرصه رقابت های سیاسی می توان به سه مورد که توانست اوضاع سیاسی آفریقای جنوبی را دگرگون کند، اشاره کرد؛ اجازه ورود سیاهپوستان به پارلمان در سال 1983، موفقیت رفراندوم اشتراک قدرت در سال 1992 و برگزاری انتخابات کاملاً دموکراتیک در سال 1996 در این کشور که همگی در پایان دادن به آپارتاید در این کشور نقش مهمی داشتند که از دستاوردهای دیگر فعالیت های تبلیغاتی «ساعتچی و ساعتچی» به شمار می آید.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 17
    1. نویسنده :نسترن

      نوشته های بازرگانی جالب توجه بود. ممنون از زحماتتان.

    1. نویسنده :محترم

      مطالب بازرگانی خوبه…موفق باشید

    1. نویسنده :مرد.روز

      نوشته بدی نبود… اما کاش… :-p

    1. نویسنده :لاریسا.آرام

      نوشته نامداران صنعت تبلیغات دنیا خوب بود. بیشتر به قسمت سرگرمی و عکسهای روز توجه کنین.

    1. نویسنده :ahmad.shamloo

      از زحماتی که می کشید ممنون ><

    1. نویسنده :مرغ.سبز

      مطالب قشنگیه

    1. نویسنده :شایسته

      آقای صبای عزیز سایت خوبی دارید. موفق باشید.

    1. نویسنده :انجل

      نوشته های بازرگانی جلب توجه بود.

    1. نویسنده :M.e.h.D.i

      صحبت از پژمردن یک برگ نیست…وای جنگل را بیابان می کنند…با ارزوی موفقیت برای شما

    1. نویسنده :bahdoor

      امید را به خانه بیاور کسی در این نزدیکی منتظرش نشسته است… خسته نباشید

    1. نویسنده :نازی

      جالب بود. عکسهای خبری سایت بسیار زیبا و در بیشتر مواقع نایاب هستند. موفق باشید.

    1. نویسنده :باران

      خوب بود. قسمت های طنز و سرگرمی را بیشتر کنید.

    1. نویسنده :فرصت

      همین طور ادامه بدین … موفق باشید.

    1. نویسنده :Yas.Yas

      از زحماتتان متشکرم.

    1. نویسنده :پریناز

      زحمت زیادی کشیدین. سایت خوبی دارین. موفق باشین.

    1. نویسنده :mahyar.moazzen

      تلاشتان قابل تقدیر و سپاس است. اما جای کار زیادی دارد.

    1. نویسنده :متین

      نامداران صنعت تبلیغات دنیا جالب بود…