امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 477459 |
تاریخ انتشار : 10 مرداد 1401 - 10:33 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ائتلاف نظامی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد، اگر ثبات در منطقه بالکان به خطر بیفتد، نیروهای تحت رهبری ناتو آماده‌اند تا در شمال کوزوو مداخله کنند. به گزارش صلح خبر، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، ناتو در بیانیه خود اعلام کرد: تنش‌ در شهرهای‌های شمالی کوزوو بالا گرفته و نیروی بین‌المللی حافظ صلح […]

ائتلاف نظامی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد، اگر ثبات در منطقه بالکان به خطر بیفتد، نیروهای تحت رهبری ناتو آماده‌اند تا در شمال کوزوو مداخله کنند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، ناتو در بیانیه خود اعلام کرد: تنش‌ در شهرهای‌های شمالی کوزوو بالا گرفته و نیروی بین‌المللی حافظ صلح تحت رهبری ناتو در کوزوو موسوم به “نیروی کوزوو” (KFOR) با دقت اوضاع و شرایط را تحت کنترل دارند.  
نیروی کوزوو موسوم به کی‌فور در سال ۱۹۹۹ میلادی براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل و در واکنش به بحران بشردوستانه جدی در کوزوو تشکیل شد.
در بحبوحه مقررات جدید دولت کوزوو که افرادی را که با کارت‌های شناسایی صربستانی وارد کوزوو می‌شوند مجبور می‌کند تا در طول اقامت‌شان در آنجا اوراق شناسایی و اسناد موقتی را جایگزین کارت‌های شناسایی‌شان کنند، تنش‌ها مجددا بالا گرفته است. روز یکشنبه صرب‌ها در شمال کوزوو که هم مرز با صربستان در منطقه بالکان است، دو گذرگاه مرزی با صربستان را مسدود کردند تا نسبت به این قانون جدید اعتراض کنند.
در بیانیه ناتو تاکید شد: نیروی کوزوو با دقت اوضاع را تحت نظر دارد و در صورتی که ثبات در این منطقه به خطر بیفتد آماده است تا در کوزوو وارد عمل شود. نیروی کوزوو در وضعیت آماده‌باش قرار دارد و فرمانده این نیرو با تمامی طرفین اصلی خود از جمله نمایندگان سازمان‌های امنیتی کوزوو و وزارت دفاع صربستان در تماس است.   
این مقررات جدید قرار بود امروز (دوشنبه) برابر با اول اوت اجرایی شود اما کوزوو شامگاه یکشنبه اعلام کرد که اجرای تصمیم خود درباره پلاک خودروها و کارت‌های شناسایی صادر شده توسط صربستان را به اول سپتامبر (۱۰ شهریور) موکول می‌کند.
رسانه‌های محلی توضیح دادند که این تصمیم پس از دیدار بین جفری هوونیر، سفیر آمریکا و رهبری کوزوو اتخاذ شد. با این حال، تنها به شرطی با تعویق در اجرای این قانون موافقت شد که سنگرها در منطقه شمالی رسما برداشته شوند.
در این بیانیه آمده است: دولت جمهوری کوزوو انسداد امروز جاده‌ها در شمال کوزوو و تیراندازی توسط افراد مسلح به سازه‌ها در آنجا را به شدت محکوم می‌کند. این اقدام در مورد تمایل به بی‌ثبات کردن کوزوو و به خطر انداختن صلح و امنیت شهروندان و کشور ماست.
در ادامه این بیانیه آمده است: اقدامات تجاوزکارانه متعددی در ظهر و عصر یکشنبه انجام شد که توسط بلگراد تحریک و تدارک دیده شده است. کورتی نخست وزیر به همراه رئیس‌جمهور ویوسا عثمانی و معاونان نخست‌وزیران بسلیمی و گروالا تماس‌ها و دیدارهایی با عوامل بین‌المللی آمریکایی و اروپایی داشته‌اند.
این تحول لحظاتی پس از آن رخ داد که الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان، خواستار راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای تشدید تنش‌ها شد. او از نمایندگان بین‌المللی خواست تا به تنش‌زدایی این موضوع کمک کنند و در عین حال از صرب‌های شمال کوزوو به خاطر “خودداری و شجاعت”شان تشکر کرد. او اعلام کرد که پلیس کوزوو در حال برنامه‌ریزی برای عملیات نظامی علیه صرب‌های ساکن در مناطق شمالی این کشور است و تاکید کرد که بلگراد تلاش خواهد کرد تا صلح را به هر قیمتی حفظ کند و از هموطنانش خواست که تسلیم هیچگونه تحریکاتی نشوند.
ووجیچ همچنین در سخنرانی خود اعلام کرده بود که این اختلاف تا دوشنبه حل و فصل خواهد شد. وی یکشنبه گفت: معتقدم خبرهای خوبی خواهیم داشت، امیدوارم نه امشب بلکه فردا این کار به پایان برسد.
او نسبت به برنامه‌های پریشتینا برای اعلام بی‌اعتباری اسناد صربستان از روز دوشنبه هشدار داده بود. وی گفت که “در درجه اول ما باید مصالحه کنیم. ما نمی‌توانیم بدون دستیابی به امتیازی از طرف مقابل، کوزوو را به رسمیت بشناسیم.”
وی گفت: من برای همه صلح می‌خواهم، من برای صلح دعا می‌کنم. من از صرب‌ها و آلبانیایی‌ها درخواست می‌کنم – صلح را حفظ کنید. جو به جوش آمده است، صرب‌ها دیگر ظلم را تحمل نخواهند کرد، من تقریباً در مقابل آنها زانو زدم. به آنها التماس کردم و در نهایت یک قول دریافت کردم. اوضاع بسیار پیچیده است. گویا وارد خاک شده بودند، اما ارتش صربستان از مرز اداری عبور نکرده و به هیچ وجه وارد خاک کوزوو و متوهیا نشده است.
روز یکشنبه نیکولا سلاکوویچ، وزیر امور خارجه صربستان، تلاش مقامات کوزوو برای لغو اسناد و پلاک‌های صادر شده توسط دولت صربستان را به عنوان تلاشی برای ایجاد جهنم برای صرب‌های ساکن در شمال کوزوو توصیف کرد. وزارت دفاع صربستان نیز گزارش‌ها مبنی بر ورود نیروهای این کشور به خاک کوزوو و متوهیا را تکذیب کرد و از ساکنان این کشور خواست که درباره درگیری‌های ادعایی بین نیروهای صرب و پلیس کوزوو اخبار دروغ منتشر نکنند.
روسیه
به دنبال این تحولات ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در سخنانی گفت که مسکو از پریشتینا و ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهد که دست از تحریکات بردارند و به حقوق صرب‌ها در کوزوو احترام بگذارند.
زاخارووا گفت که آخرین تحولات در کوزوو شاهدی بر شکست ماموریت میانجیگری اتحادیه اروپاست.
ترکیه
در همین حال، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با همتایان خود در کوزوو و صربستان برگزار کرد. چاووش‌اوغلو تاکید کرد: عقل سلیم و قضاوت صحیح باید در این منطقه حاکم شود.وی با تاکید بر اهمیتی که ترکیه برای صلح و ثبات در منطقه بالکان قائل است، گفت: آنکارا آماده است تا بخشی از روند کاهش تنش‌ها باشد.این در حالی است که آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو، رئیس جمهوری صربستان را به خاطر افزایش تنش‌ها و درگیری‌های مرزی میان ارتش صربستان و پلیس کوزوو مقصر دانست.
سازمان ملل
همچنین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس هیات اداری موقت سازمان ملل در کوزوو (UNMIK) با ابراز نگرانی از تحولات پیش آمده، خواستار برقراری دوباره آزادی تردد شد.
یک عضو این هیات اداری گفت: نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تحولات در شمال کوزوو را با نگرانی دنبال می‌کند. او خواستار آرامش، احیای تردد آزادانه و خودداری از تشدید بیشتر اوضاع شده است. او از همگی خواسته تا با حسن‌نیت از طریق مذاکرات تسهیل‌شده از طرف اتحادیه اروپا، ثبات و امنیت را برای همگان تقویت کنند.
در اوایل روز یکشنبه، مقامات اجرای قانون در کوزوو تأیید کردند که در بحبوحه افزایش تنش‌ها در منطقه به دلیل تصمیم برای ممنوعیت مجوزها و شناسنامه‌های صربستان، درگیری با پلیس محلی رخ داده است. پلیس دو گذرگاه‌ اداری را مسدود کرد و صدای آژیر حمله هوایی در شهر شنیده شد، جایی که صرب‌ها و آلبانیایی‌ها در آن تجمع کرده بودند. آخرین موج تنش‌ها از روز جمعه آغاز شد، زمانی که مقامات کوزوو اعلام کردند که از اول اوت اسناد صادر شده توسط صربستان نامعتبر خواهد بود و صاحبان آنها هنگام ورود به کوزوو گواهینامه‌های موقت دریافت خواهند کرد. در همان زمان، کوزوو قرار بود ثبت‌نام مجدد اجباری وسایل نقلیه با پلاک صربستان را آغاز کند که بر صرب‌ها در بخش شمالی کوزوو و چندین شهر دیگر تأثیر می‌گذارد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید