امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 479261 |
تاریخ انتشار : 28 مرداد 1401 - 3:15 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/کردستان رئیس دانشگاە کردستان گفت: میزان بودجه دانشگاه‌های کردستان کمتر از یک درصد بودجه وزارت علوم است. رحمت صادقی، روز پنجشنبه ( 27 مردادماه) در نشست رؤسای دانشگاه‌های استان با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در شاخص‌های آموزش عالی کشور پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم و در میانگین […]

صلح خبر/کردستان رئیس دانشگاە کردستان گفت: میزان بودجه دانشگاه‌های کردستان کمتر از یک درصد بودجه وزارت علوم است.

رحمت صادقی، روز پنجشنبه ( 27 مردادماه) در نشست رؤسای دانشگاه‌های استان با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در شاخص‌های آموزش عالی کشور پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم و در میانگین درآمد خانوارهای استان هم کمتر از میانگین کشوری هستیم.

وی با اشاره به اینکه این استان ۲ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد، افزود: تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های استان ۱.۳ درصد و تعداد اعضای هیأت علمی کمتر از یک درصد کشور است.

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه میزان بودجه دانشگاه های کردستان کمتر از یک درصد بودجه وزارت علوم است، بیان کرد: سرانه بودجه به ازای هر دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کشور ۱۲۰ میلیون ریال بودجه پرداخت می‌شود که این میزان در کردستان ۹۰ میلیون ریال بوده و در مقطع کارشناسی ارشد هم 170 میلیون ریال بوده که در کردستان 130 میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه کردستان در سرانه درآمد اختصاصی و درآمد عمومی که از اعتبارات دولتی بوده، خیلی پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم، ادامه داد: در دو سال اخیر حمایت‌های خوبی از دانشگاه کردستان شده اما با وجود عقب‌ماندگی‌های موجود این امر هنوز جبران نشده و درخواست داریم تا کمک شود ما نیز با میانگین کشوری نزدیک شویم.

صادقی در ادامه گفت: دانشگاه کردستان در سال 1352 به صورت دانشکده در استان دایر شده در سال 1370 مستقل شدیم و در حال حاضر هشت دانشکده فعال داریم سه دانشکده در شهرستان‌های قروه، سقز و مریوان در حال احداث است.

وی با بیان اینکه از هفت ملیت دانشجو در دانشگاه‌ کردستان مشغول به تحصیل هستند، افزود: در حال حاضر تعداد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه یک هزار و ۴۲ نفر هستند که بیشترین تعداد دانشجو از کردستان عراق بوده‌اند.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه تعداد مراکز آموزش عالی در این استان ۳۶ مرکز است، اظهار کرد: ۴۵ هزار و ۹۰۸ دانشجو در این مراکز که شامل دانشگاه کردستان، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی، فرهنگیان، فنی و حرفه ای و مذاهب است، مشغول به تحصیل هستند.

رحمت صادقی تعداد اعضای هیأت علمی در مراکز آموزش عالی استان را یک هزار و ۱۷۲ نفر خواند و افزود: بیشترین اعضای هیأت علمی مربوط به دانشگاه کردستان با ۴۰۵ نفر و آزاد اسلامی با ۳۴۲ نفر است. 

وی با اعلام اینکه ۹۰ درصد بودجه دانشگاه صرف برنامه‌های  آموزشی و خدماتی، رفاهی و ورزشی می شود، گفت: انتظار می رود بودجه دانشگاه های استان هم در راستای تقویت بیشتر این مراکز که دارای رتبه های برتر جهانی هستند، افزایش یابد. 

رییس دانشگاه کردستان به مشکلات مراکز آموزش عالی استان اشاره کرد و یادآور شد: عدم توسعه کافی آموزش عالی نسبت به میانگین کشوری، سیاست بومی‌گزینی، ضعف صنعتی منطقه و دوری از مرکز و بی انگیزگی دانشجویان و برخی اساتید از مهم‌ترین مشکلات دانشگاه‌های استان کردستان است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید