امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 97856 |
تاریخ انتشار : 26 مرداد 1395 - 18:46 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ريزگردهاي تابستاني مهمانان ناخوانده‌ی هوا کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – خبر > زمستان‌ها به‌خاطر ماشین‌ها،‌ مصرف بی‌رویه‌ی انرژی هنگام سرما و وارونگی هوا، ذرات معلق در هوا سلامت ما آدم‌ها را به‌خطر می‌اندازند. تابستان‌ها ريزگردها و گرد و خاك جاي آن‌ها را مي‌گيرند. كارشناسان محيط‌زيست مي‌گويند پوشش‌هاي گياهي و درياچه‌ها خيلي در  بروز اين […]

ريزگردهاي تابستاني

مهمانان ناخوانده‌ی هوا

کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – خبر > زمستان‌ها به‌خاطر ماشین‌ها،‌ مصرف بی‌رویه‌ی انرژی هنگام سرما و وارونگی هوا، ذرات معلق در هوا سلامت ما آدم‌ها را به‌خطر می‌اندازند.

تابستان‌ها ريزگردها و گرد و خاك جاي آن‌ها را مي‌گيرند.

كارشناسان محيط‌زيست مي‌گويند پوشش‌هاي گياهي و درياچه‌ها خيلي در  بروز اين پديده نقش دارند. متأسفانه پوشش گياهي و درياچه‌هاي رو به نابودي در كشور اين مسئله را تشديد كرده‌اند.

البته بحران‌هاي كشورهاي همسايه و عدم توجه به محيط‌زيست هم در هجوم ريزگردها مؤثر است.خيلي از شهرها  به‌خاطر ريزگردها نفسشان گرفته است. استان‌هايي مثل سيستان و بلوچستان و استان‌هاي غرب و جنوب كشور درگير ريزگردها بوده‌اند. تهران هم روزهاي طولاني در شرايط ناسالم قرار داشت.

مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هوا در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه توضيح مي‌دهد: «ريزگردها خاص تابستان هستند و در زمستان بيش‌تر‌ آلاينده‌هاي ساخت بشر و خودروها هوا را آلوده مي‌كنند.

در حالي كه در تابستان به‌خاطر خشكي هوا و كمبود رطوبت با وزش بادهاي تند، توفان گردوخاك‌هاي طبيعي را شاهد هستيم.  اين گردو خاك‌ها بيش‌تر از كشورهاي همسايه به ايران مي‌آيند؛ اما بخش عمده‌ي كشور ما نيمه‌بياباني و بياباني است و با وزش بادهاي تند اين گرد و غبارها به هوا بلند مي‌شوند.

به تهران كه مي‌رسند غبارهاي بسيار ريز باقي مي‌مانند كه اتفاقاً خيلي خطرناك‌تر از گردو غبارهاي درشت‌ هستند. چون  گردو غبارهاي درشت‌تر را بدن به راحتي  دفع مي‌كند، اما گرد و غبارهاي بسيار ريز وارد سيستم بدن و ريه‌ها مي‌شوند و ايجاد مشكل مي‌كنند.»

او مي‌گويد: «پوشش گياهي و درختان نقش مهمي در كنترل اين ريزگردها دارند، البته به‌خاطر بحران آب مسايل ديگري هم بروز مي‌كند و كاشت اين پوشش گياهي و درختان با كمبود آب كمي مشكل خواهد بود.»

 اين كارشناس به كودكان و نوجوانان و گروه‌هاي آسيب‌پذير اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در روزهايي كه هوا آلوده است، بهتر است كودكان و نوجوانان و گروه‌هاي حساس كم‌تر به فعاليت‌هاي بدني بپردازند و بيش‌تر در فضاي بسته باشند.»

نادري مي‌گويد: «خوش‌بختانه با بارش باران و ايجاد رطوبت اين ريزگردها از بين مي‌روند.»

مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هوا  درباره‌ي اين ريزگردها و پيش‌بيني آن مي‌گويد: «افزايش ميزان ريزگردها با سنجش سرعت و جهت باد و ماهواره‌هاي هواشناسي تا حدودي قابل پيش‌بيني است.»

دوچرخه شماره ۸۴۰

اثر طاهر شعباني/ خبرگزاري فارس

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید