امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 477035 |
تاریخ انتشار : 06 مرداد 1401 - 1:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خوزستان در چند روز اخیر موضوع لغو چند کنسرت در کلانشهر اهواز حسابی خبرساز شد. به گزارش صلح خبر، در نتیجه این اتفاق این سوال پیش می‌آید که چرا به‌رغم صدور مجوز برخی کنسرت‌ها لغو می‌شوند و بدین ترتیب آحاد جامعه از حق بدیهی خود یعنی امکانات فرهنگی، اجتماعی و هنری محروم می‌گردند. مدیر […]

صلح خبر/خوزستان در چند روز اخیر موضوع لغو چند کنسرت در کلانشهر اهواز حسابی خبرساز شد.

به گزارش صلح خبر، در نتیجه این اتفاق این سوال پیش می‌آید که چرا به‌رغم صدور مجوز برخی کنسرت‌ها لغو می‌شوند و بدین ترتیب آحاد جامعه از حق بدیهی خود یعنی امکانات فرهنگی، اجتماعی و هنری محروم می‌گردند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در توضیحاتی علت اصلی لغو کنسرت‌ها در اهواز را مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز دانست و اظهار کرد: این شورا بالادستی است و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجر است و حقیقتا لغو کنسرت‌ها در اختیار ما نبود.
همچنین مسعود فلاحی، سرپرست فرمانداری اهواز، به وجود آمدن ترافیک سنگین، شیوع مجدد ویروس کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از عوامل اصلی لغو این کنسرت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر کنسرت‌ها در مکانی مناسب و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شدند به لحاظ قانونی برگزاری آن‌ها مشکلی نداشت.
و اما در این گزارش به گفت‌وگو با دو تن از کارشناسان حوزه موسیقی پرداخته‌ و نظرات آن‌ها را در خصوص وقایع پیش آمده و تاثیرات فرهنگی آن بر جامعه جویا شده‌ایم.
قانون‌شکنی در جامعه باعث ایجاد موج تخطی از قانون می‌شود
حمیدرضا خجندی در گفت‌وگو با صلح خبر اظهار کرد: تغییر جایگاه‌ها و نادیده گرفتن قانون موجه‌ترین امر نوشته شده در جهان برای ایجاد آرامش و زندگی صلح آمیز انسان‌ها است و نادیده گرفتن و در جهت مخالف قانون حرکت کردن بدون شک باعث ناهنجاری و هرج و مرج در جامعه می‌شود.
این خوانند و آهنگساز با بیان اینکه قانون‌شکنی با استفاده از هر اهرمی ضایعات و تلفات فرهنگی و اجتماعی بزرگی به همراه خواهد داشت که مهمترین آن به هم خوردن نظم و امنیت جامعه است افزود: قانون حاصل تفکر و تأمل بزرگ‌اندیشان هر جامعه‌ای است تا بتوان از طریق آن حال و اوضاع اکثریت مردم را بهتر و اقلیت مردم را نیز مجاب احترام به آن نمود.
خجندی در خصوص لغو کنسرت‌ها در اهواز نیز بیان کرد: همانند قوانین راهنمایی و رانندگی با توجه به صدور تمام مراحل قانونی و دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح مرتبط درج شده در آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های کشوری، عدم تمکین از قانون سدی شد برای معابر عمومی و قطعاً این موضوع پیامد فرهنگی و اجتماعی ناگواری در جامعه و ذهن مردم بر جای خواهد گذاشت.
وی در پاسخ به اینکه این سخت‌گیری‌ها در برگزاری کنسرت‌ها چه آسیب‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت بیان کرد: ثابت شده است که مسیر جامعه قانون‌مدار بی‌گمان به سوی رستگاری و شکوفایی است و بی‌قانونی حتماً ذهن جامعه را آشفته خواهد کرد.
خجندی خاطرنشان کرد: اموراتی که قانون با نگارش و مصوب کردن شیوه‌نامه‌ها اجرای آن را سهل و آسان نموده است هنگامی که با عدم تبعیت از قانون مواجه می‌شود در ذهن مردم سرپیچی از قانون را ترسیم خواهد کرد و جاری شدن موج تخطی از قانون بی‌شک جهان را به سوی زندگی به سبک انسان‌های ما قبل از تاریخ هدایت می‌کند.
این هنرمند موسیقی با بیان اینکه هر جامعه متشکل از دو جبهه اکثریت و اقلیت است گفت: زمین به عنوان یک نقطه ناچیز و دهکده‌ای کوچک در کهکشان راه شیری جایگاهی پر از اندیشه‌های متفاوت است و زندگی مسالمت‌آمیز تنها با تفاهم حاصل خواهد شد و در جهان هستی مطلق فقط خداست و به گفته عالیجناب مولانا: هر کسی از ظن خود شد یار من/از درون من نجست اسرار من.
وی افزود: با تکیه کردن به پیام‌های کتب دینی بر مختار بودن بشر در انتخاب مسیر خود در جهان هستی قاعدتاً همسو کردن اکثریت مطلق مردم در یک مسیر قطعاً تناسبی با اختیار ندارد و به اجبار منتهی خواهد شد و اجبار طبق تاکید تمام کتاب‌های آسمانی به خصوص قرآن مجید با ذات خداوند باریتعالی منافات دارد.
خجندی ادامه داد: طبق تاکید جامعه‌شناسان زبده و برجسته دنیا جامعه آرمانی جامعه‌ای است که اکثریت مردم آن به صورت نسبی در اندیشه، کردار و گفتار همسو باشند و اقلیت نیز با احترام به قانون از ایجاد اختلال در مسیر پرهیز کنند.
او گفت: زمانی که کنسرتی از تمام مسیرهای قانون گذر می‌کند و مجوز اجرا می‌گیرد و مردم در مدت زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه ۳۲۰۰ بلیت هنرمند محبوب‌شان را خریداری می‌کنند این غیر از مطالبه دلخواه خلق چه معنایی می‌دهد؟ وقتی زمینه به بار نشستن خواسته‌های عادی مردم فراهم شود به جمله معروفی که گفته اکثر پیشوایان مقبول مذهبی و اجتماعی می‌رسیم: بالاترین عبادت خدمت به خلق است. لذا ما باید از این اهرم قوی و ارزنده در مسیر پیشبرد و شکوفایی جامعه استفاده کنیم نه اینکه برای سرکوب کردن آن عرض قامت نماییم.

خجندی تصریح کرد: برگزاری کنسرت نه تنها در خوزستان بلکه در ایران خواسته و ایده‌آل اکثریت نسبی جامعه است و احترام به خواسته مردم وظیفه عمومی هر مسؤولی در هر جایگاهی است.
این هنرمند معتقد است: تمامی هنرها ابزاری هستند برای ایجاد همبستگی و یکپارچگی در جامعه و بی‌گمان موسیقی به عنوان‌ بخش جدانشدنی از هنر، روح زندگی انسان‌هاست و با اکتفا به این موضوع هنر و هنرمند می‌توانند بهترین عامل برای همسویی و همنوایی هر جامعه‌ای باشند.
وی متذکر شد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات مسلح به گزینه‌ای است به نام شعور و در جوامع بشری با تاکید بر این موضوع می‌توان بر هر اختلاف نظری فائق شد و با رعایت حقوق فی‌مابین به اتحاد نظر رسید. چنانچه غیر از این باشد تردیدی نیست که جز رواج بی‌قانونی، هرج و مرج و نابسامانی در جامعه حاصل دیگری به بار نخواهد نشست.
خجندی با استناد به شعر «عشق یعنی مشکلی آسان کنی» بیان کرد: بنده از طریق این پنجره برای جلوگیری از رشد کدورت در ذهن جامعه از اقلیتی که موجب به هم خوردن کنسرت‌های موسیقی در خوزستان شده‌اند می‌خواهم که با احترام به قانون و خواسته اکثریت، جریان و بستر اجراهای صحنه‌ای موسیقی را به تشکیلات مرتبط و صاحبان تصمیم‌گیری آن که مدیرانی لایق، اندیشمند و اخلاق‌مداری هستند بسپارند و جریان این مسیر را به مردم منتهی کرده و به جای شخص‌مداری، آیین مردم‌مداری را پیشه کنند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه ملتی که هنر ندارد فرهنگ ندارد یادآور شد: بی‌شک تمدن ریشه فرهنگی ملت‌هاست و در پیشینه تاریخ به وضوح می‌توان نقش هنر و هنرمندان را در کتیبه‌ها، دست‌نوشته‌ها و آثار باستانی موجود مشاهده کرد و می‌توان دید که هنر همان انعکاس روح بزرگ و لطیف انسان‌ها در تاریخ بوده است.
او افزود: هزاران سال پیش در جام سفالینه کشف شده در شهر سوخته زابل که نقش گوزنی به صورت دوّار بر روی آن ترسیم شده است و با چرخاندن این جام متوجه پرش این گوزن از زمین بر روی یک درخت می‌شویم. پس از هزاران‌ سال دانشمندان این اثر را به عنوان اولین انیمیشن ساخته شده در جهان معرفی می‌نمایند و حیرت‌انگیز است که در اوج‌ بی‌ابزاری و نبودن امکانات هنر و هنرمند باستانی ایران چه خلق شگفت‌انگیزی را به بشریت پیشکش کرده است.
خجندی بیان کرد: نقش برجسته‌ها، آثار دست‌ساز کهن، گاه‌های موزیکال و آواهای جان‌افزا و دل‌انگیز نیاکان‌مان همه و همه حاکی از روح والای هنر و تاثیر آن در زندگی امروز ماست. موسیقی حامل فرکانس‌ها و سیگنال‌هایی است که خداوند به زمین و زمان اهدا نموده و جاری شدن این نعمت کیهانی موجب ترویج احوال خوش در زندگی زمینیان شده است.
او ادامه داد: قطعاً به همین منظور است که قرآن دلنشین وقتی با صوت و به صورت موزکالیته اجرا می‌شود بسیار دلپذیرتر و دل‌انگیزتر به عمق جان آدمی رخنه می‌کند و در این حالت حنجره موزیکالیته شده ما ابزاری است برای انتقال و شیواتر بیان کردن پیام‌های خداوند کیهان به انسان‌ها و ما باید واقع‌بینانه تأثیر شگرف موسیقی بر همه پدیده‌های جهان را بپذیریم.
این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی ابزاری است که سنخیتی با خشونت، نامردمی، ناراستی، کینه، دروغ، ریا، نامهربانی و شر و دشمنی ندارد گفت: موسیقی امکانی برای ترویج مهربانی، عشق، حال خوش، شادمانی، آرامش، صلح و دوستی، زدودن غبار و کینه درون آدمی، جلای جان و… است.
خجندی اضافه کرد: هنرمند موسیقی جانی ناب دارد و درونی پاک و اگر از این امکان و ابزار برای به بار نشستن این همه واژه خوب استفاده کنیم جهان مادی پر از روحانیت خواهد شد چراکه رسالت هنر تنها همین است و شکی نیست که روح هنرمند هرگز عاری از مهر، نور، عشق و وجود خدا نبوده و نخواهد بود.
وی هنرمندان را از سوپاپ‌های اطمینان برای ایجاد وحدت و همبستگی در جامعه دانست و گفت: با حمایت از قشر موسیقی و مدیران اداری مرتبط و کارآمد آن و در صورت نیاز دادن ارایه راهکار برای بهبود فعالیت‌های این هنر خواهیم توانست ایرانی شاد و لبریز از نشاط داشته باشیم و داشتن جامعه‌ای شاد موج پیشرفت و توسعه را در هر کشوری جاری خواهد کرد.
خجندی همچنین باور دارد: محروم کردن جامعه از دیدن ‌و شنیدن بسته‌های هنری دارنده مجوز مثل کنسرت‌ها حاصلی جز افسردگی و انزوای مردم شریف، کم‌توقع و نجیب ایرانی به عنوان مطالبه‌گران محق موسیقی نخواهد داشت و به نظرم ایجاد محدودیت در این باره دقیقا به مصداق ضایع شدن حق‌الناس است.
خجندی با اشاره به نظریه جامعه‌شناسان ایران و جهان مبنی بر اینکه جوامعی در مسیر رشد و شکوفایی حرکت خواهند کرد که (قانون‌مداری) در رأس نظام گرداننده آن نقش دارد توضیح داد: در جوامع بشری طبق گفته رهبران ‌بزرگ اجتماعی احترام و رعایت قانون بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد. در جوامع قانونمند قانون بر هر اهرمی اعم از رانت، لابی، زور، نفوذ با تکیه بر جایگاه، پُست و مقام و از این قبیل گزینه‌ها جایگاهی ارزشی در پیشگاه جامعه ندارند.
او گفت: قدرت، نفوذ، مقام، پُست و… اگر در راستای پیشبرد اهداف مردم به کار گرفته نشود و چنانچه به جای مردم‌محوری در مسیر خودمحوری صرف شود هر آنچه راه رستگاری مردم است وارونه خواهد شد.
وی با اشاره به جنگ خندق و درس عبرت‌آموز آن برای تمامی دوره‌ها و زمان‌ها گفت: زمانی که عمرو بن عبدود میدان را به مولای دو عالم باخت در کمال بی‌شرمی با پرتاب آب دهان بر صورت ایشان خواست نفس او را بر رضای خدا و خلق خدا قالب کند حضرت علی از خویش برون آمد و بر نفس خود غلبه کرد و از خودبینی گریخت و دشمنی را که شاید ممکن بود با دادن مجال در مبارزه دیگر به او آسیب بزند رها کرد. بنابراین وقتی این بزرگمرد الگوی زندگی ماست چرا باید با آرای شخصی و خودبینی موجب نابودی دلخوشی‌های کوچک مردم‌ شویم؟
خجندی عنوان کرد: چرا باید با پافشاری بر منیت خود خلق خدا را از شاد بودن آن هم‌ در دهه کرامت و اعیاد از قربان تا غدیر محروم کنیم. روایت‌های زیادی هست که در ایام پیروزی سپاه اسلام یاران پیغمبر (ص) در حضور ایشان با نواختن مزمر (نی جفتی)، طبل (دهل) و دف به پایکوبی می‌پرداختند و جشن‌ شادی می‌گرفتند و در کنار هم هلهله برپا می‌کردند و این آیین کماکان در پیشگاه اهالی سرزمین حجاز پابرجاست. شیوه زندگی در جای‌جای دنیا روزبه‌روز در حال تغییر است و راز موفقیت و کامیابی یک جامعه نسبتاً ایده‌آل استفاده از قدرت برای خدمت به مردم است.
از منظر این هنرمند: همان گونه که نان و آب، غذای جسم هستند، موسیقی نیز غذای روح است و اگر غذا به جسم نرسد برون‌مایه آدمی یا جلدش نحیف می‌شود ولی اگر جان آدمی گرسنه بماند جسم خالی از درون‌مایه می‌شود.
وی همچنین از اداره فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی خوزستان، مجموعه پلیس اماکن عمومی خوزستان، مجموعه سینما هلال اهواز و گروه اجرایی کنسرت‌ها تشکر و قدردانی کرد.
لغو کنسرت باعث تضییع حقوق فرهنگی مردم می‌شود

بهنام کوراوند نیز در این باره به صلح خبر گفت: لغو کنسرت‌ها مسلما باعث تضییع حقوق اجتماعی می‌شود و تأثیر منفی فرهنگی دارد ولی منجر به انحطاط فرهنگی نمی‌شود.
وی افزود: انتظار می‌رود زمانی که مجوزی مبتنی بر قانون صادر می‌شود همه نهادها و ارگان‌ها از آن حمایت کنند و به نشاط اجتماعی و حقوق عمومی توجه داشته باشند.
او با یادآوری بعد اقتصادی محدود فعالیت هنرمندان افزود: از  نظر اقتصادی آسیب شدیدی به خواننده وارد می‌شود و اگر خواننده‌ای مضمون و درونمایه‌های  اجتماعی را در آثارش منعکس کند قطعاً با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه می‌شود.
کوراوند یادآوری کرد: در سال‌های اخیر بازار موسیقی ایران خواسته یا ناخواسته اولویت برخی نام‌آشنایان هنر گشته و بسان آفتی به جان هنر زیبای موسیقی‌مان افتاده و گوش جان مشتاقان را از لذت درک هنر موسیقی واقعی محروم کرده است و همین امر باعث شده برخی با موسیقی بی‌محتوا برای مردم کنسرت بگذارند.
وی با بیان اینکه وضعیت موسیقی ایرانی چه در سطح تولید چه نشر و چه اجراهای صحنه‌ای به طور کلی خوب نیست تاکید کرد: نداشتن برنامه حمایتی از هنرمندان و آثارشان و اینکه این آثار جدید با چه سازوکاری در معرض شنیداری قرار می‌گیرد امر خوبی نیست و واقعاً این مقوله احتیاج به حمایت و پیگیری  دستگاه‌هایی دارد که بودجه فرهنگی دارند.
این هنرمند موسیقی گفت: روند فعالیت‌ها در موسیقی باید فرهنگ‌ساز باشد و به طور کلی در هر ژانری ارایه آثار درست و با کیفیت خوب و وجودش لازم است.
گزارش از:‌ فاطمه فریح‌زاده (صلح خبر)
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید