امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 482784 |
تاریخ انتشار : 03 مهر 1401 - 11:48 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/قزوین یک کارشناس دینی گفت: معاویه با برپایی فتنه‌، شبهه ایجاد ‌کرد و همه در تردید قرار گرفتند و با حاکمیت به حق مقابله ‌کردند؛ معاویه با تطمیع فرماندهان و سپاهیان امام حسن (ع) آنان را اسیر خود کرد و سپاه امام حسن (ع) از هم پاشید و امام غریب ماندند، در حقیقت علت […]

صلح خبر/قزوین یک کارشناس دینی گفت: معاویه با برپایی فتنه‌، شبهه ایجاد ‌کرد و همه در تردید قرار گرفتند و با حاکمیت به حق مقابله ‌کردند؛ معاویه با تطمیع فرماندهان و سپاهیان امام حسن (ع) آنان را اسیر خود کرد و سپاه امام حسن (ع) از هم پاشید و امام غریب ماندند، در حقیقت علت غربت امام حسن (ع) فتنه‌های سنگین معاویه بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی صالحی در گفت‌وگو با صلح خبر اظهار کرد: یکی از مباحث مهم دوران امام حسن (ع)، تحلیل وقایع آن زمان به خصوص صلح حضرت است؛ حضرت علی (ع) با لشکری عظیم حکومت آن دوران دنیای اسلام را بر عهده داشتند، اما پس از حضرت علی (ع) یک صلح در تاریخ مطرح است و آن صلح امام حسن (ع) است.

امام جمعه سابق آبگرم ادامه داد: در چند سالی که حضرت علی (ع) ولی مسلمین بودند فتنه‌های عظیمی بر پا شد و جنگ‌هایی را بر حضرت تحمیل کردند. دوران حضرت علی (ع) به جنگ گذشت و در همان شرایط حکومت‌داری دشوار بود.

وی با تأکید بر اینکه معاویه پدر فتنه‌های تاریخ است و فتنه‌گرتر از او در تاریخ نیامده است، تشریح کرد: معاویه در دوران امام حسن (ع) نیز حضور داشت و پس از شهادت حضرت علی (ع) چون در امر فتنه و جنگ کارکشته شده بود عرصه اجتماعی را بر امام حسن (ع) تنگ کرد؛ در آن شرایط صلح‌نامه‌ای را به امام حسن (ع) تحمیل کرد و امام حسن (ع) برای حفظ اسلام و اینکه این دوره به جنگ نگذرد صلح‌نامه تحمیلی را امضا کردند اما امام حسن (ع) تمامی بندهای مفاد صلح‌نامه را به نفع مسلمانان تعریف کردند.

این کارشناس دینی اشاره کرد: یکی از مفاد صلح‌نامه این بود که معاویه از فتنه‌گری و تخریب امیرالمومنین علی (ع) دست بردارد و خلافت پس از معاویه به امام حسن (ع) برسد. این صلح‌نامه سرنوشت مسلمین را تغییر داد و آرامشی بر مسلمانان حاکم شد و مقداری معاویه را کنترل کرد.

معاویه پدر فتنه‌های تاریخ است

وی بیان کرد: معاویه پدر فتنه و شبهات بود و در ایجاد شایعه نیز تبحر داشت. معاویه با برپایی فتنه‌ها شبهه ایجاد ‌کرد و همه در تردید قرار گرفتند و با حاکمیت به حق مقابله ‌کردند؛ گاهی فتنه در قالب شبهات است و حکومت و نظام را از هم می‌پاشد و گاهی نیز در قالب شایعه است.
 
امام جمعه سابق آبگرم افزود: معاویه با تطمیع فرماندهان و سپاهیان امام حسن (ع) آنان را اسیر خود کرد و سپاه امام حسن (ع) از هم پاشید و امام غریب ماندند، در حقیقت علت غربت امام حسن (ع) فتنه‌های سنگین معاویه بود.

وی تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) با توجه به شرایط جامعه و تکلیف الهی عمل کردند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله دوران امام حسن (ع) را به خوبی تحلیل کرده است؛ ائمه با توجه به شرایط موجود در جامعه آن روز عمل کردند، در چنین شرایطی امام حسن (ع) صلح و امام حسین (ع) قیام کردند، امامی دیگر با توجه به شرایط روز جامعه دوران خود مکتب تشکیل داد و یا مناظره و هجرت کرد.

صالحی در پاسخ به این سؤال که چرا امام حسین (ع) پس از امام حسن (ع) امام شدند و فرزند امام حسن به امامت نرسید، اشاره کرد: امامت یک امر موروثی نیست بلکه تعریف شده است و حکمت دارد و تمامی ائمه اطهار (ع) نور هستند و قبل از اینکه ۱۲ امام خلق شوند به انبیا عرضه شدند و همه انبیای الهی می‌دانستند چه کسی امام خواهد بود.

امام جمعه سابق آبگرم در پایان گفت: در بسیاری از زیارت‌نامه‌ها نیز هنگام سلام دادن به ائمه واژه «السلام علیک یابن الحسن و الحسین» وجود دارد که نشان می‌دهد ائمه اطهار (ع) از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید