امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 475122 |
تاریخ انتشار : 19 تیر 1401 - 13:27 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

محمود فرشچیان از هنرمندان مطرح کشورمان که به لحاظ ترکیب کردن نگاه مذهبی و هنری و همچنین خلق آثاری با مضامین معنوی، همواره مورد توجه بوده است. این هنرمند که دهه ۹۰ از زندگی‌اش را پشت سرمی‌گذارد و نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را در کارنامه دارد، در اثری نسبت به عید قربان […]

محمود فرشچیان از هنرمندان مطرح کشورمان که به لحاظ ترکیب کردن نگاه مذهبی و هنری و همچنین خلق آثاری با مضامین معنوی، همواره مورد توجه بوده است. این هنرمند که دهه ۹۰ از زندگی‌اش را پشت سرمی‌گذارد و نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را در کارنامه دارد، در اثری نسبت به عید قربان ادای دین کرده است.

به گزارش صلح خبر، فرشچیان، در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده و اندیشه او هم مبتنی بر مذهب شکل گرفته است. این فضای فکری، فرشچیان را به صرف دقت بیشتر به لحاظ طراحی، ترکیب‌بندی رنگ و فرم در چنین آثاری که علاقمندی شخصی‌اش را هم به همراه دارد، سوق می‌دهد.
جلیل جوکار، هنرمند نگارگر در توصیف این آثار محمود فرشچیان به یکی از روزنامه‌ها گفته است: «ایشان بر سازنده کمپوزیسیونی دوار و منسجم هستند. نوعی از تعالی و نوعی از حرکت از کثرت به وحدت را می‌بینیم. این ویژگی در همه آثار دینی ایشان متجلی است. در تابلوی «آزمون بزرگ» هم با همین فضا مواجه هستیم.»
همان طور که گفته شد، «آزمون بزرگ» نام یکی از آثار فرشچیان است که به رسم سبک همیشگی او، با نگاهی ترکیب شده از هنر و مذهب، یادآور واقعه‌ای مهمی در تاریخ مسلمانان ـ عید سعید قربان ـ است.اگر با دقت به تابلویی که در پایین‌تر تصویر آن را مشاهده می‌کنید، توجه کنید، روایت  محمود فرشچیان از داستان ابراهیم نبی و آزمون بزرگ او در محضر خداوند را نظاره خواهید کرد. حضرت ابراهیم (ع) را به هنگام اجرای فرمان الهی و حضرت اسماعیل را نیز در حالتی که دستان و چشمانش بسته شده، می بینید. در سمت و سوی دیگر تابلو، فرشتگان الهی به چشم می‌خورند که به صورتی عینی به تصویر کشیده شده‌اند و با ابلاغ پیام الهی به حضرت ابراهیم، از او می خواهند که دست از قربانی کردن پسرش بکشد. 
ملایم بودن این رنگ‌ها و غالب بودن رنگ‌های سفید (مظهر پاکی) و سبز و آبی نماد آرامش و مذهب، گویی باز هم نگاه معنوی فرشچیان در خلق تابلوهای نقاشی را به ما یادآوری می‌کند. 

فرشچیان خلق «آزمون بزرگ» را در عید قربان سال ۱۳۶۷ آغاز کرد و درست هفت ماه پس از آن، این اثر معنوی ـ مذهبی توسط او کشیده شد. این تابلوی پربار با سبک مینیاتور و تکنیک آکریلیک امروزه در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می‌شود.انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید