امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 455357 |
تاریخ انتشار : 03 بهمن 1400 - 9:48 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/گلستان گلستان با وجود برخورداری از امکانات و قابلیت های کم نظیر اقتصادی و اجتماعی همواره با کاستی و محرومیت های زیادی در سالهای گذشته دست به گریبان بوده و عقب ماندگی تاریخی ناتمام این استان، توجه و حمایت بیشتر مسئولان را در آستانه سفر احتمالی رئیس جمهور به این استان در هفته های […]

صلح خبر/گلستان گلستان با وجود برخورداری از امکانات و قابلیت های کم نظیر اقتصادی و اجتماعی همواره با کاستی و محرومیت های زیادی در سالهای گذشته دست به گریبان بوده و عقب ماندگی تاریخی ناتمام این استان، توجه و حمایت بیشتر مسئولان را در آستانه سفر احتمالی رئیس جمهور به این استان در هفته های آتی می طلبد.

سوز سرمای فشارهای اقتصادی در زندگی و معیشت مردم سایه افکنده و مردم انتظار دارند دولت سیزدهم مایه امید و گرمابخش شرایط فعلی باشد، متأسفانه گاهی اوقات کوران شائبه و فشار بلندگوهای دشمنان نظام و رسانه های لندن نشین بر زخم های این روزهای جامعه نمک می پاشد و به جای دارو و راهکار زهر هلائل  به کام ملت ایران می ریزند.

امروز گلستان هم نه تنها از این فشارهای اقتصادی مبرا نیست بلکه به دلیل نوپا بودن و عدم بهره مندی از یارانه های ارزی در دولت های گذشته، مردم این فشار را با گوشت و استخوان خود بیشتر لمس کردند اما این مسائل موجب نشد که پشت نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را خالی کنند و گواه آن تقدیم ۴ هزار شهید و مشارکت مردم غیور فارس، ترکمن، بلوچ، کرد و لر این استان در انتخابات و دیگر عرصه های حساس نظام است.

اما سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به گلستان این سوال را در اذهان متبادر می کند که مردم استان تا چه زمانی باید از گپ های ناکارآمدی دولت های گذشته بشنوند؟ تا چه زمانی باید شاهد نقشه های توسعه ای کاغذی در دفاتر مدیران باشند؟

به طور قطع مسئولان باید از دنیای فانتزی خارج شوند و با عینک واقع بینی به ماجرای استانی که زیر سرسبزی آن ترک های خشک اقتصادی نمایان است نگاه کنند و بدانند درد خشکسالی، بیکاری، بی آبی و مشکلات رفاهی و درمانی در استانی با ظرفیت های بی شمار مردم این خطه را بیش از پیش رنج می دهد.

در آستانه سفر رئیس جمهور به گلستان به سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم و در خصوص مهمترین مطالباتی که می تواند چهره فقر را از کمند این استان بزداید گفتگو کردیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

پتانسیل های بی شمار غرب گلستان مغفول مانده است

وقتی به وضعیت غرب گلستان می نگریم، می بینیم که فرصت های توسعه در این نقطه از استان بکر باقی مانده و نه ساحل آن و نه صید و صیادی نتوانسته گمیشان را که به عنوان ۳۱ شهر محروم کشور تلقی می شود از بحران محرومیت خارج کند.

مردم که بُخل دریای خزر را دیدند این روزها دلخوش به نگاه ساحلی هستند که می تواند سرمایه های عظیمی از صید و صیادی تا گردشگری را برای مردم این خطه به ارمغان بیاورد.

اجرای پروژه گردشگری آشوراده به عنوان قطب گردشگری خیال خوشی بود که دولت تدبیر و امید آن را مطرح کرد ولی هنوز از این فرصت طلایی گردشگری استفاده نشده است.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات مردم غرب استان از رئیس جمهور گفت: متاسفانه غرب گلستان با توجه به پتانسیل ها و زیرساخت های خوبی که از لحاظ توسعه ای دارد قابلیت های آن به دلیل عدم سرمایه گذاری و مشکلات حقوقی مغفول مانده است.

عبدالجلال ایری با بیان اینکه باید سرمایه گذاری برخی موضوعات در غرب گلستان در اولویت قرار گیرد، افزود: سرمایه گذاری ۶ هزار هکتاری میگو از جمله این پروژه ها است که اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات به حق مردم در حوزه غرب گلستان بندر سبز خزری یا بندر تجاری گمیشان است که نزدیک به هشت سال از تصویب آن می گذرد، یادآور شد: در حالی که دولت قبل تحقق این پروژه را وعده داده بود متاسفانه تاکنون از لحاظ عملیاتی اقدام کلی انجام نشده و تنها کارهای مطالعاتی آن انجام شده است.

کردکوی نیازمند اقدامات اساسی در حوه گردشگری است

 نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان کردکوی نیازمند اقدامات اساسی در زمینه گردشگری هستیم و در این راستا راه اندازی تله کابین کردکوی به درازنو در دستور کار ما قرار دارد.

ایری با بیان اینکه علاج بخشی خلیج گرگان یکی از مطالبات مردم بندرگز است، یادآور شد: متاسفانه طرح نجات خلیج گرگان به دلیل عدم لایروبی و عدم سرمایه گذاری مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه جزیره آشوراده از جمله دیگر موضوعات اساسی ما است که دولت های مختلف برای انجام اقدامات اساسی در آن قول دادند اما متاسفانه وعده ها عملیاتی نشد، متذکر شد: امیدوارم در سفر اخیر رئیس جمهور به گلستان بتوانیم در زمینه زیرساخت ها از جمله تعریض جاده قدیم کردکوی به گرگان، بندرترکمن به آق قلا و بندرترکمن به گمیشان و سایر موضوعات اثرگذار باشیم.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی سال گذشته در بحث تامین پنج حلقه چاه در سیمین شهر، تامین آب شرب برای برخی روستاهای کردکوی و بندرگز وعده هایی به مردم دادیم که امیدوارم در سفر رئیس جمهور به گلستان بتوانیم این موارد را مورد پیگیری و رصد قرار دهیم.

حل مشکل پتروشیمی از مطالبات مهم گلستانی هاست

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: سفر روسای قوا از جمله رئیس جمهور به گلستان می تواند برای استان بازتاب خوبی به همراه داشته باشد، رئیس جمهور مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارد و بیشترین نقش را در تحولات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هر استانی ایفا می کنند.

غلامرضا منتظری افزود: استان گلستان با وجود سرسبزی و طبیعت بکر از فقر فراوانی برخوردار است لذا سفر رئیس جمهور به گلستان فرصت طلایی و ارزشمندی برای مدیران ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس است تا از فرصت ایجاد شده برای تحولات و پیشرفته همه جانبه استان بهره ببرند.

وی با بیان اینکه استان گلستان در زمینه های مختلف نیاز به توجه ویژه دارد، ابراز داشت: یکی از مطالبات مهم مردم گلستان حل مشکل پتروشیمی است که امیدواریم با گام هایی خوبی که در  سفر رئیس قوه قضاییه به استان برداشته شد با تدبیر رئیس جمهور به طور کامل حل و فصل شود و خبر خوشی را برای مردم گلستان به ارمغان آورد.

از دیگر مشکلاتی که استان گلستان از آن رنج می برد معضل بیکاری است که مسئولان باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند، متأسفانه با توجه به تغییر دولت، هنوز در حوزه اشتغال ابلاغیه ‌ای از تهران به استانها صادر نشده و در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی براساس وظیفه مندی خود در زمینه اشتغال فعالیت می ‌کنند که به نظر نمی‌ رسد حجم پیشنهادی محقق شود.

رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی گلستان را از خام فروشی نجات می دهد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، بیکاری را از دیگر معضلات گلستانی ها خواند و خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای گذران زندگی خود جویای کار هستند و به نظر می رسد گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی به حل این‌ مشکل کمک خواهد کرد.

منتظری سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را از جمله دیگر مطالبات مردم گلستان برشمرد و اظهار داشت: گلستان قطب صنایع غذایی کشور محسوب می شود و حمایت از صنایع تکمیلی و تبدیلی گلستان را از خام فروشی نجات می دهد و زمینه ارزش افزوده و فرصت های شغلی را ایجاد خواهد کرد.

وی بر لزوم توجه به حوزه دانش بنیان تاکید کرد و گفت: امروز تجربه نشان داده که توجه به مراکز دانش بنیان و پارک های علم و فناوری گلستان می تواند بستر خوبی برای شکوفایی استعدادهای نسل جوان باشد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، ارائه تسهیلات سرمایه گذاری در حوزه صنعت متناسب با زیست بوم را مطالبه دیگر مردم گلستان دانست و بیان کرد: در حوزه صنعت نگاه ما به گلستان مانند استان های اصفهان و امثال آن نیست چراکه شرایط اقلیمی ما اجازه چنین کاری را نمی دهد اما پیش بینی برخی صنایع می تواند زمینه فرصت شغلی را ایجاد کند و همچنین زمینه ساز ایجاد مشاغل حوزه صنعتی شود.

منتظری بر لزوم زهکشی اراضی کشاورزی تاکید کرد و یادآور شد: تجربه نشان داد زهکشی اراضی کشاورزی ضمن افزایش محصول بر کیفیت آن می افزاید، همچنین گلستان در حوزه دام و طیور بیشترین نیاز را دارد که رفع مشکلات این حوزه ضرورت دارد.

وی به مطالبات حوزه فرهنگی و ورزشی اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی و ورزشی نیازهای فراوانی وجود دارد و امیدواریم در بخش فرهنگ شاهد وعده های خوبی از سوی رئیس جمهور باشیم، همچنین در حوزه ورزش، گرگان در ورزش بسکتبال پیشگام است و طرفداران پرشور و باانگیزه ای دارد که بهره برداری سالن ۶ هزار نفری یکی از مطالبات ما است، گرچه گاهی اوقات گلستان در ورزش های دیگر نیز توفیق میزبانی پیدا می کند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت بازسازی و ترمیم راه ها، متذکر شد: راه نقش مهمی در گسترش صنعت و رونق تولید ایفا می کند، برخی از راه های ما نیاز به توجه ویژه دارد.

مردم مرکز استان گلستان از بحران بی آبی کلافه شدند، مشکلات تامین آب آشامیدنی در کنار گرمای طاقت فرسای تابستان بحران انسانی به وجود آورده که موجب شده نمایندگان استان بارها جلسات متعددی را با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار کنند.

لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای حل مشکل بی آبی/ گرگان تنها مرکز استان که از آب چاه استفاده می کند

منتظری به مشکل بی آبی در گلستان به ویژه در گرگان اشاره کرد و یادآور شد: آب از جمله نیازهای اساسی استان گلستان است و گرگان تنها مرکز استان است که از آب چاه استفاده کند و امیدوارم در این سفر با اختصاص اعتبارات مناسب زمینه ساخت سد فراهم شود و امکان استفاده از آب شیرین کن برای آب های لب شور و شیرین سازی آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

وی به راه اندازی فاز دوم سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آبادکتول اشاره کرد و متذکر شد: امیدوارم در این زمینه  مصوبات سفر پیشین تصویب نهایی شود تا مردم گلستان در تابستان امسال با مشکل قطعی برق مواجه نشوند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به منطقه آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری آرزوی همه ما بود که در این راستا گام های خوبی برداشته شد و مدیر اجرایی آن مشخص شده و انتظار داریم مسئول اصلی این پروژه بزرگ در اسرع وقت انتخاب شود و زیرساخت های آن توسعه پیدا کند، منطقه آزاد می تواند پنجره ای به سوی تجارت ملی و بین المللی و افزایش روابط با شرق باز کند که این روابط بسیار راهبردی و استراتژیک است.

منتظری با تأکید بر اینکه ما به حضور سرمایه گذاران مطمئن نیاز داریم، افزود: امیدوارم‌ استاندار گلستان و سایر مدیران چتر حمایت را بیش از گذشته به سوی سرمایه گذاران باز کنند، به طور قطع با منابع دولتی نمی توان مشکلات استان را حل کند.

وی با بیان اینکه حوزه گردشگری نیاز به سرمایه گذاری و حمایت دارد و زیرساخت های آن باید بیش از گذشته تقویت شود، تاکید کرد: جزیره آشوراده می تواند به قطب های مهم گردشگری تبدیل شود، همچنین باید نگاه ویژه ای به بوم گردی و گردشگری سلامت و کشاورزی داشته باشیم .

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، علاج بخشی خلیج گرگان را نیاز اساسی گلستان دانست و ابراز داشت: اگر اقدام اساسی صورت نگیرد شاهد از بین رفتن این سرمایه بزرگ زیست محیطی خواهیم بود که مخاطرات زیست محیطی و ریزگردها را برای گلستان به ارمغان می آورد.

تسریع در راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون/ دهکده گیاهان دارویی گالیکش یک طرح راهبردی است

شرق استان گلستان نیز که در کوله باری از فقر و تنگدستی قرار دارد هنوز نتوانست به جایگاه اصلی خود دست یابد، مردم این دیار نیز از مشکلات زیرساختی و  هم از مشکلات درمانی رنج می برند، استعدادهای خوب ورزشی و گردشگری از دیگر پتانسیل های این نقطه از نگارستان ایران است که با کمی توجه و حمایت مسئولان شکوفا می شود.

در همین خصوص نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات مهم مردم شرق استان از رئیس جمهور گفت: توسعه و تکمیل دهکده گیاهان دارویی در گالیکش، تعیین تکلیف جایگاه سوخت فرودگاه کلاله، تکمیل سد نرماب و ایجاد  شبکه انتقال آب مینودشت و تکمیل پروژه های محرومیت زدایی مراوه تپه را از جمله پروژه های اولویت دار شرق گلستان برشمرد.

آریان پور، خواستار راه اندازی پایگاه ملی و مرکزی اطفای حریق در پارک ملی گلستان  و اختصاص یک فروند بالگرد شد و تصریح کرد: تسریع در روند راه اندازی و شروع به کار منطقه آزاد اینچه برون، اختصاص اعتبارات ملی برای تعریض جاده های بین المللی مسیر عبور زائران به مشهد مقدس و بهره مندی دولت از ظرفیت جوانان نخبه در مدیریت های استانی و محلی از دیگر مطالبات ما از رئیس جمهور است.

 نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: تکمیل جاده نفت برای ما اهمیت زیادی دارد و امیدواریم رئیس جمهور در سفر به گلستان این مهم را در دستور کار خود قرار دهد، همچنین  باید برای رفع تنش آبی اقدام اساسی صورت بگیرد.

به گزارش صلح خبر، متأسفانه استان گلستان با وجود برخورداری از ظرفیت ها و پتانسیل های بی شمار جزو استان های فقیر کشور به شمار می رود و با مشکلات متعددی دست به گریبان است و به طور قطع خروج از وضعیت فعلی نیازمند توجه و حمایت ویژه مسئولان است.

سفر رئیس جمهور به نگارستان ایران فرصت مغتنمی برای رفع مشکلات و کاستی ها و زدودن غبار محرومیت از چهره این استان است مشروط به آنکه مطالبات و نیازمندی های استان به درستی از سوی مدیران استانی شناسایی و احصاء شود و در مقابل دولت نیز به وعده هایی که در این سفر می دهد جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید