امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 22716 |
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1394 - 4:28 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد > یارانه – سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یارانه نقدی‌ماه جاری در روز ۲۸شهریورماه خبر داد تا موعد پرداخت یارانه ۲روز دیگر به عقب رانده شده باشد. مسئولان دولتي از كمبود منابع مالي براي تأمين يارانه نقدي گلايه كرده‌اند و اصلي‌ترين دليل تأخير در پرداخت يارانه همين موضوع اعلام شده است اما از طرف ديگر روند […]

اقتصاد > یارانه – سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یارانه نقدی‌ماه جاری در روز ۲۸شهریورماه خبر داد تا موعد پرداخت یارانه ۲روز دیگر به عقب رانده شده باشد.

مسئولان دولتي از كمبود منابع مالي براي تأمين يارانه نقدي گلايه كرده‌اند و اصلي‌ترين دليل تأخير در پرداخت يارانه همين موضوع اعلام شده است اما از طرف ديگر روند حذف يارانه پردرآمدها با كندي پيش مي‌رود تا كسري بودجه در اين بخش همچنان پابرجا باشد.

در فاصله 5روز تا واريز پنجاه و پنجمين يارانه نقدي، اطلاعاتي در مورد حذف افراد جديد از ليست يارانه بگيران منتشر نشده است.‌ ماه گذشته تعداد يك ميلون نفر از ليست يارانه نقدي كنار گذاشته شدند تا مجموع افراد مشمول قطع يارانه به 2ميليون نفر رسيده باشد. معيارهاي شناسايي پردرآمدها نيز همچنان موضوعي پرابهام براي يارانه‌بگيران و افراد خارج شده از ليست، محسوب مي‌شود.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در چند نوبت وعده داده است كه فرمول شناسايي پردرآمدها را در برنامه‌اي تلويزيوني شرح خواهد داد اما با وجود گذشت بيش از 70روز از نخستين وعده، هنوز به ابهامات در اين زمينه پاسخ داده نشده است. در اين ميان آيين‌نامه دولت در زمينه واگذاري اختيار تعيين معيارهاي شناسايي پردرآمدها به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از سوي رئيس مجلس مغاير با قانون تشخيص داده شد تا چالشي جديد در مسير قطع يارانه پردرآمدها ايجاد شده باشد.

از طرف ديگر با گذشت زمان و تأخير در خارج كردن افراد غيرنيازمند از ليست يارانه‌ها، اجراي تكليف قانون بودجه با دشواري بيشتري مواجه مي‌شود. طبق تبصره 20قانون بودجه، دولت بايد در سال‌جاري در پرداخت يارانه 3هزار ميليارد تومان صرفه جويي كند كه لازمه اين كار قطع يارانه 6ميليون نفر از ابتداي سال بود اما از ابتداي سال حذف يارانه‌ها از چند صد هزار نفر آغاز شد و در پايان‌ماه پنجم به 2ميليون نفر رسيد. در اين شرايط رسيدن به هدف صرفه‌جويي 3هزار ميليارد توماني در پرداخت يارانه نيازمند قطع يارانه تعداد بيشتري از برآورد 6ميليون نفر است.

  • يارانه 10ميليون نفر قطع شود

جعفر قادري، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در مورد تأخير در پرداخت يارانه نقدي به خبرگزاري ميزان گفت: تأخير در پرداخت يارانه نقدي از سوي دولت تنها به‌دليل نبود منابع لازم براي اين كار است. ادامه روند كنوني و فشار به برخي وزارتخانه‌ها براي تأمين منابع اين قانون برخلاف اهداف قانون هدفمندكردن يارانه‌هاست.

نماينده شيراز در مجلس افزود: مسئولان دولتي با صراحت اعلام كردند كه پرداخت يارانه نقدي هر‌ماه مشكلات و فشار بسيار زيادي را براي بخش‌هاي مختلف ايجاد مي‌كند آنچنان كه شب پرداخت يارانه را به مصيبت عظما تشبيه كردند كه اين واقعيت، نبود منابع لازم براي پرداخت يارانه نقدي را نشان مي‌دهد. قادري با بيان اينكه ادامه روند كنوني امكان‌پذير نخواهد بود، گفت: تا زماني كه دولت براي حذف 10ميليون نفر از جامعه آماري يارانه بگيران اقدام نكند با كسري منابع براي پرداخت يارانه نقدي مواجه خواهد بود.

وي با بيان اينكه روند كنوني براي حذف ثروتمندان بي‌نتيجه خواهد بود، گفت: روش‌هاي كنوني براي حذف ثروتمندان كمكي به دولت نخواهد كرد زيرا بخش قابل توجهي از 2ميليون نفر حذف شده در ماه‌هاي گذشته خواهان بازگشت به جمع يارانه بگيران هستند و اعتراض خود را به نهادهاي متولي اعلام كردند. عضو كميسيون برنامه و بودجه ادامه داد: البته به‌نظر مي‌رسد خبر حذف 2ميليون ثروتمند از جمع يارانه بگيران نيز كه در ماه‌هاي گذشته از سوي دولت منتشر شد با واقعيت تطبيق ندارد زيرا به‌طور طبيعي حذف 2ميليون نفر بايد اندكي دست دولت را در پرداخت يارانه نقدي باز مي‌كرد كه تأخيرهاي متوالي اين موضوع را تأييد نمي‌كند.

  • سوابق تأخير پرداخت يارانه

يارانه نقدي به‌طور معمول بيست و دوم هر‌ماه واريز مي‌شد اما در سال‌جاري اين قاعده رعايت نشد و رفته رفته زمان پرداخت يارانه با تأخير مواجه شد. تنها در فروردين‌ماه امسال يارانه نقدي روز بيست و دوم‌ماه واريز شد و پس از آن در ارديبهشت‌ماه واريز يارانه در روز بيست و چهارم‌ماه انجام شد. طي ماه‌هاي گذشته نيز روز بيست و ششم‌ماه به زمان واريز يارانه تبديل شد اما در حال حاضر واريز يارانه نقدي به نزديكي پايان‌ماه رسيده است.

برخي چنين گمانه‌زني كرده‌اند كه ممكن است تا چند‌ماه ديگر واريز يارانه چند روز ديگر عقب برود و وارد‌ماه بعد از آن شود كه در اين صورت امكان واريز 11يارانه نقدي در 12‌ماه سال‌جاري وجود دارد اما جعفر قادري نماينده مردم شيراز معتقد است: تأخير‌هاي پيش آمده در پرداخت يارانه نقدي تنها به‌دليل نبود منابع است و بحث‌ها و شايعاتي كه در ميان برخي از اقشار در اين زمينه مطرح مي‌شود، غيرواقعي است.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :جواد

      برای ایران آباد و آزاد باید بیشتر تلاش کرد

    1. نویسنده :جواد

      برای ایران آباد و آزاد باید بیشتر تلاش کرد