امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 9 شوال 1445 | 2024-04-17
کد خبر: 478877 |
تاریخ انتشار : 24 مرداد 1401 - 12:45 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به وضعیت طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری گفت:در حال حاضر طرح توسط کمیته کارشناسی، بررسی و نهایی شده و برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است‌. به گزارش صلح خبر،با توجه به اهمیت آبخیزداری و آبخوان‌داری به عنوان راهکار موثر و زیربنایی […]

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به وضعیت طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری گفت:در حال حاضر طرح توسط کمیته کارشناسی، بررسی و نهایی شده و برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است‌.

به گزارش صلح خبر،با توجه به اهمیت آبخیزداری و آبخوان‌داری به عنوان راهکار موثر و زیربنایی در زمینه ‌پیشگیری از ‌پیامدها و خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی و ذخیره بارش‌های مازاد در دوران ترسالی، طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری با امضای بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در سال ۱۳۹۹  در دستور کار کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس قرار گرفت.

پس برگزاری جلسات بررسی طرح با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی موثر و مرتبط با مدیریت نماینده کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس مقرر شد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به تنظیم نهایی طرح برای تصویب در صحن مجلس، جلسات کارشناسی با دستگاه‌های دولتی و نمایندگان بخش تحقیقات آبخیزداری برگزار کند و پس از تایید کمیته کارشناسی، طرح به مجلس ارسال شود. در حال حاضر طرح توسط کمیته کارشناسی بررسی و نهایی شده و برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است‌.

در مواد این طرح، ضرورت  قانونی برای هماهنگی دستگاه‌های فرابخشی و مردم به‌منظور جلوگیری از تخریب حوضه‌های آبخیز کشور مورد تاکید قرار گرفته است علاوه بر آن سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به منظور حفاظت از منابع خاک حوزه آبخیز،کنترل فرسایش احیای اراضی،هر گونه فعالیت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی که سبب آلودگی نقطه‌ای و منطقه‌ای آب‌های سطحی و زیرزمینی شود و پایداری بوم‌شناختی آبخیز را به مخاطره می‌اندازد و… موظف به انجام اقداماتی شده است.

با وجود بررسی طرح آبخیزداری وآبخوان‌داری، رئیس جمهوری در پی وقوع سیلاب در نقاط مختلف کشور در جلسه هیات دولت به تاریخ ۹ مردادماه ضمن اشاره به اهمیت موضوع آبخیزداری به عنوان امری مهم در پیشگیری و کاهش تخریب‌های ناشی ازسیل و هدایت سیلاب‌ها به مسیر سازندگی، وزارت جهاد کشاورزی را ملزم کرد با همکاری دیگر بخش‌ها لایحه‌ای را در این خصوص تدوین کند.

هوشنگ جزی در گفت و گو با صلح خبر درباره طرح آبخیزداری و آبخوانداری اظهارکرد:از جمله تمایزات این طرح یکپارچه سازی شوراهای موازی همچون شوراهای عالی آبخیزداری، محیط زیست، روستایی و عشایر در موضوعات طرح آبخیزداری است. یکپارچه سازی این شوراها در راستای همه جانبه‌نگری و تقویت دستگاه‌های بین‌بخشی است و می‌تواند کار دولت را کم کند.

وی افزود: برنامه اجرای ۹۰ میلیون هکتار  آبخیزداری طی دو برنامه توسعه هفتم و هشتم تهیه شده و در اختیار وزیر جهاد کشاورزی برای ارائه به رییس جمهوری قرار داده شده است‌. اگر طرح مدیریت جامع آبخیزداری در مجلس تصویب و به عنوان قانون ابلاغ شود، پشتیبانی‌های قانونی و حقوقی لازم برای اجرای برنامه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور، تسهیل خواهد شد البته طی جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهوری، مخبر به علت مشکلاتی که در آبخیزداری و حوزه‌های آبخیز کشور وجود دارد، به ضرورت توجه ویژه و پیگیری این مشکلات تاکید کرد.

به گفته مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز اهمیت زیادی دارد و همه کارشناسان به ضرورت تصویب آن تاکید دارند. این طرح در جهت انسجام بین‌بخشی و ایجاد مسیری برای حفاظت حوزه‌های آبخیز لازم و ضروری است.

جزی در پایان ضمن اشاره به ضرورت توجه بیشتر به آبخیزداری تصریح کرد: در ابتدای برنامه ششم توسعه اجرای ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری پیش‌بینی شد. در ابتدای این دوره انجام عملیات آبخیزداری در هر هکتار یک میلیون تومان هزینه داشت و برای ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری حدود ۱۰ هزارمیلیارد اعتبار نیاز بود. طی سال‌های ۹۷ ، ۹۸ و۹۹ به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اعتباری به آبخیزداری اختصاص پیدا کرد و این اعتبار به دلیل اینکه طی سالیان گذشته اعتبارات کمی اختصاص یافته بود به توسعه آبخیزداری کمک کرد، با این حال تنها ۴۵ درصد تعهدات ما به سرانجام رسید چرا که اعتبارات همچنان ناکافی بود.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید