امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 146435 |
تاریخ انتشار : 01 فروردین 1396 - 8:19 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر یا سازش دوگانه اشتباه یا انحراف ذهنی صلح خبر یا سازش سرمقاله یکم فرودین ماه پایگاه صلح خبر ؛ در شرایط حساس بین المللی که استکبار جهانی به رهبری آمریکا و با همکاری صهیونیزم بین المللی در حال برافروختن جنگ های نیابتی و مستقیم در سراسر جهان و منطقه مهم غرب آسیا (خاورمیانه) می باشند، تلاش برای دستیابی […]

صلح خبر یا سازش دوگانه اشتباه یا انحراف ذهنی

صلح خبر یا سازش سرمقاله یکم فرودین ماه پایگاه صلح خبر ؛

در شرایط حساس بین المللی که استکبار جهانی به رهبری آمریکا و با همکاری صهیونیزم بین المللی در حال برافروختن جنگ های نیابتی و مستقیم در سراسر جهان و منطقه مهم غرب آسیا (خاورمیانه) می باشند، تلاش برای دستیابی به صلح خبر، آنهم به صورت صلح خبر دائم و فراگیر در تمام منطقه و سطح بین الملل بدون پایبندی به الزمات اساسی آن، امری نامحتمل و غیرممکن می نماید.

آنچه ما را به شناخت صحیح در زمینه الزمات اساسی صلح خبر دائم رهنمون خواهد ساخت، توجه به مفاهیم و اصول شناخته شده و تعاریف موجود از صلح خبر می باشد.

برخی بر این گمانند که با هر سازوکاری که بتوان به خاتمه جنگ ها و آتش افروزی های کنونی ، پایانی را ترسیم نمود، می توان به صلح خبر دائم و واقعی درست یازید. اما این سخن و این گمان بیشتر ناشی از عدم اشراف یا تحلیل نادرست از سیر تحول تاریخ بین الملل است.

آغاز سوال

در پسِ دو جنگ جهانی با آسیب های بلندمدت، رنجش روحی چند میلیارد انسان و از بین رفتن میلیون ها انسان دیگر، اندیشمندان و سیاستمداران راهکارها و مکانیزم هایی را به وجود آوردند تا از وقوع جنگی دیگر یا جنایات مشابه علیه بشریت جلوگیری نمایند. سوال اساسی زمانی مطرح می گردد که پس از دهه ها تلاش برای رسیدن به صلح خبر واقعی در عرصه بین الملل، همچنان شاهد نقض حقوق انسانی، تجاوز و تعدّی به کشورها، جنگ و فقر و مصیبت در اقصی نقاط کره خاکی می باشیم، پس چرا حتی قدمی به صلح خبر نزدیک نگشته ایم؟

ساده انگاری است که بپذیریم آنچه باعث شده است به چنین وضعی ورود نماییم، فراموشی گذشته یا عدم آگاهی از عواقب آن چیزی است که در حال وقوع می باشد.

اشتباه ذهنی

نخستین نکته ای که به زعم نگارنده باید مورد توجّه و مداقّه قرار گیرد، الزام به شناخت و تحلیل صحیح از آن مفهومی است که در نهایت نیل به آن، هدف اصلی و غایی می باشد. یعنی صلح خبر.

بررسی مفهوم و منظور و طبیعت صلح خبر، عملی صعب و دشوار است، لیک گُریزی و گُزیری از آن نیست.

احولات و ابتلائات کنونی بشر، ما را مطمئن می سازد در صورت عدم تبیین اینگونه مقولات، امید به صلح خبر، واهی و توهمی زیبا خواهد بود.

در دام چنین اشتباهات ذهنی است که بشر از دست یابی به یک آرامش و صلح خبر عادلانه محجور مانده است.

الزمات صلح خبر

در بررسی الزمات صلح خبر می توانیم به موارد ذیل توجه ویژه نماییم.

اول آنکه صلح خبر باید الزماً دائمی و همچنین در گستره کل جهان باشد.

به طور مختصر صلح خبر باید صلح خبرِ دائم ِ فراگیر باشد.

هر انگاره ی دیگری، به آن سبب که هر آتش نیمه خاموش یا نیمه افروخته ، روزی گداخته خواهد شد و آتشش، دامنگیر کل جوامع خواهد گردید، به سادگی مردود و نقصان آن ثابت می گردد. با وجود کوچکترین اغتشاش در نظم بین الملل، کل آن نظم دچار اختلال و در نهایت فروپاشی خواهد شد.

لذا قائل بودن به دو صفت دائمی و فراگیری از اساسی ترین الزامات شناخت صلح خبر است.

دوم آنکه اگر خاتمه جنگ های کنونی را، کافی بر اصل رسیدن به صلح خبرِ دائم ِ فراگیر بدانیم، عامل یا عوامل ایجاد آن ها را با غفلتی ساده لوحانه از مقابل خویش دور کرده و به جای پاسخگویی به مساله، صورت مساله را پاک نموده ایم.

بنابراین علت شناسی جنگ ها و مناقشات بین المللی از لوازم اساسی دستیابی به صلح خبر می باشد.

سومین نکته حائز اهمیت، شناخت عرصه تعامل و ارتباطات بین المللی در گذشته، حال و ترسیم آن در آینده می باشد. چراکه بدون الگوی مناسب برای تبیین قواعد حاکم بر رفتارهای بین المللی، نمی توانیم امنیتی حتی نسبی را در عرصه روابط بین المللی متصوّر گردیم.

چهارم آنکه چگونگی تشکیل محمل نظارتی، شرایط و عوامل نظارت بر حسن اجرای قوانین یا مقررات تدوین شده و پذیرفته شده توسط آحادِ واحدهایِ سازنده جامعه بین المللی، از ارکان ضمانت کننده پایداری صلح خبر فراگیر شکل گرفته خواهد بود.

نگاه از بالا به پایین برخی از ابناء بشر نسبت به سایرین و یا نوع نگاه حکومت های مبتنی بر قومیت ها و اشرافیت ها ، که امتیازاتی براساس نژاد، رنگ، ثروت، قدمت و قدرت برای خویش قائل می شوند، چالشی جدی برای تشکیل یک مرجعِ نظام مندِ بین المللی خواهد بود.

انحراف ذهنی

پنجمین نکته نیز، بیان برخی از اندیشمندان و فیلسوفان عصر حاضر است که جامعه بین الملل را نه یک کلِّ واحدِ متشکّل، که یک پازل در هم آمیخته از قطعات نامتوازن می دانند. در این نوع نگاه، اشتراکات اساسی انسانی در کنجی نهاده می شوند و اختلافات جزئی و قابل مصالحه، به عنوان ابزاری برهم زننده تلقّی می گردند.

عدم توجه به همین نکات بیان شده، سبب گردیده است تا جامعه جهانی دچار بلوایی گردد که هر آنچه در آن می نگری، امیدی به اصلاح و سامانش به چشم نمی رسد، و آیا واقعیت چنین است؟ آیا این یک انحرافِ ذهنیِ عمدی برای تایید گزاره ای چون “امیدی به اصلاح وضع کنونی نیست.” نمی باشد؟

سازش

در چنین چارچوب ترسیم شده ای است که مفهوم سازش رخ می نماید. پذیرش یک تحلیلِ انحرافیِ مغلطه آمیز ، با هدف برتری جویی اقلیتی کُلْ نما.

این انگاشت که اولاً قادر به مقابله با ناظمانِ نظم کنونی نمی باشیم و ثانیاً در صورت توفیق به برهم زدن آن، اساس و ماهیتِ واقعی جامعه بشری، نمی تواند آن را در خویش بپذیرد و ثالثاً در صورت پذیرشِ جهانی، قادر به تبیین راهکارهای حفظ و نظارت بر آن نیستیم، تنها به دنبال توجیه مسیرِ فعلی جامعه بین الملل و در جهت منافع بانیان و هادیان این مسیر می باشد.

در چنین شرایطی است که انسان به ظاهر عاقل، با عدول از حقایق پوشانده شده، به رفع ظاهری جنگ ها و دفع بلایای کنونی رضایت داده و از پشتِ صحنه و عوامل آن غافل می گردد و عاقبتی جز سازش نمی بیند. با چنین رویکردی است که صلح خبر را به سازش معنا می نماید.

جمع بندی

به زعم نگارنده، آنچه سبب دستیابی به صلح خبرِ دائم ِ فراگیر و راه نجات بشریت از ورطه هولناک کنونی می گردد، توجه به الزمات اساسی صلح خبر و شناخت دقیق صحنه بازی و بازی گردانان واقعی صحنه بین الملل می باشد.

در مقالات بعدی به بررسی این الزمات و شرح کامل آن ها خواهیم پرداخت. ان شاءالله

نگارنده: سیدمهدی حسینی

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  3. از ارسال کاریکاتور یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  4. رعایت کپی رایت الزامی است.
  5. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی و خبریار صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید