امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 310539 |
تاریخ انتشار : 02 مهر 1398 - 8:13 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر یک کارشناس مسائل دینی با تاکید بر این موضوع که شیوه مقابله امام سجاد (ع) با مخالفان در قالب دعا و نیایش بود گفت: در زمان امام سجاد (ع) شاهد جنگ نرمی بودیم که دشمنان علیه اسلام به راه انداخته بودند و یکی از عملکردهای امام سجاد (ع) برای […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

یک کارشناس مسائل دینی با تاکید بر این موضوع که شیوه مقابله امام سجاد (ع) با مخالفان در قالب دعا و نیایش بود گفت: در زمان امام سجاد (ع) شاهد جنگ نرمی بودیم که دشمنان علیه اسلام به راه انداخته بودند و یکی از عملکردهای امام سجاد (ع) برای رفع این موضوع گسترش دعا و نیایش بود و از این طریق توانستند دامنه معارف اسلام و اهل بیت (ع) را گسترش بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با صلح خبر، با طرح این مطلب که یکی از شیوه‌های مقابله امام سجاد(ع) با مخالفان بکارگیری سلاح دعا بوده است، اظهار کرد: در زمان امام سجاد (ع) جنگ نرمی در جامعه اسلامی به وجود آمد. در این زمان یکی از عملکردهای علمی و فرهنگی امام سجاد (ع) گسترش معارف اهل بیت (ع) در قالب دعا و نیایش بود. در احادیث دینی وارد شده است که دعا سلاح مومن است و این یکی از شیوه‌هایی بود که امام سجاد (ع) در دعوت به اسلام از آن بهره بردند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) حدود ۳۸ سال پس از واقعه عاشورا امامت جامعه مسلمین را بر عهده داشتند. امام واقعه عاشورا و دوران اسارت را شاهد بودند و نحوه مقابله ایشان با مخالفان و بنی‌امیه از طریق حدیث و دعا بود. رویکرد امامان پس از امام حسین (ع) یک رویکرد فرهنگی بود. امام سجاد (ع) در قالب ۵۴ دعا با مردم سخن می‌گویند. در آن زمان مرجعیت علمی تعطیل شده بود و می‌بینیم که امام سجاد (ع) چگونه توانست از طریق دعا ونیایش بعد دینی را در جامعه افزایش بدهد. این شیوه‌ای بود که پس از امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نیز این مسیر را طی کردند. در زمان امامت امام سجاد (ع) مردم برای رفع و حل تمامی مشکلات علمی و دینی خود به ایشان مراجعه می‌کردند و همین امر برای دشمنان قابل تحمل نبود و یکی از علت‌های شهادت حضرت این بود که در بین مردم محبوب بودند.

امام سجاد (ع) از طریق دعا و نیایش معارف اسلام و اهل بیت (ع) را گسترش داد

این کارشناس مسائل دینی در ادامه با طرح این مطلب که امام سجاد (ع) در یک محدوده زمانی در مصونیت کامل بودند گفت: بسیاری از معارفی که تا آن زمان شکل نگرفته بود در زمان امام سجاد (ع) عمق و گسترش بیشتری پیدا کرد. بیشتر از چند نفر در آن زمان یاری‌گر امام سجاد (ع) نبودند. اگر به دعاها و نیایش‌هایی که از امام سجاد(ع) باقیمانده است توجه کنیم می‌بینیم که حضرت برای مرزداران، همسایگان، نزدیکان و تمام مسائل حرف و سخن دارند. صحیفه سجادیه تنها یک دعا نیست بلکه یک دستورالعمل کامل اعتقادی سیاسی و احکام است. فرق حدیث و دعا در این است که هر گاه معصوم با ما صحبت کند می‌شود حدیث و هر گاه با خدا صحبت کند می‌شود دعا و نیایش. امام سجاد (ع) از طریق گسترش دعا و نیایش که یک زبان مشترک بین جامعه بشری است به ترویج معارف اهل بیت (ع) پرداخت.

فوادیان ادامه داد: اقدامات فرهنگی امام زین‌العابدین (ع) آنچنان تحول عظیمی را به وجود آورد که در زمان امام صادق (ع) مذهب شیعه به نام مذهب جعفری معروف شد. طبق سخن بزرگان دین اسلام کربلا دو چهره دارد یکی چهره جهاد و مقاومت و دیگری چهره معنویت است. آنچه که امام حسین (ع) را پیروز کرد جبهه معنوی بوده است. امروز که در کارزار فرهنگی و اقتصادی سختی به سر می‌بریم این نیروی معنویت است که می‌تواند به جامعه قدرت ببخشد و این نیروی معنوی را می‌توانیم در صحیفه سجادیه پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در خاطرات امام خمینی (ره) وارد شده؛ زمانی که ایشان را به ترکیه تبعید می‌کنند و برای آقا سید مصطفی نامه می‌نویسند و درخواست می‌کنند وسایل شخصی‌شان را به ترکیه بفرستند یکی از آن وسایلی که امام تاکید دارد برای ایشان ارسال کنند کتاب صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) است. چرا که این صحیفه فقط یک کتاب و دعا و نیایش نیست بلکه سیاست، حکومت، سبک زندگی و … را در بر می‌گیرد و به نوعی می‌توانیم بگوییم عصاره تفکر اهل بیت (ع) است.   همچنین زمانی که علامه مجلسی به حضور امام زمان (عج) می‌رسند امام عصر ایشان را به صحیفه سجادیه ارجاع می‌هند.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: زبان دعا زبان فطری بشر است و تمام جهان از طریق دعا با خداوند سخن می‌گویند. این کتاب سرشار از دعا، معنویت و نیایش فقط مخصوص شیعیان و مسلمانان نیست بلکه برای تمام جهان حرف دارد. صحیفه سجادیه یک ظرفیت بین ادیانی و بین‌المللی است و امروز می‌تواند برای بشریت خسته از تکنولوژی و فساد بهترین درمان باشد.

امام سجاد (ع) توسط یکی از کارگزاران ولید بن عبدالملک در مدینه به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید