امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 271352 |
تاریخ انتشار : 22 فروردین 1398 - 8:52 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر ‌یک کارشناس مذهبی گفت: امام سجاد(ع) «صحیفه سجادیه» را ابزار مبارزاتی خود قرار دادند و مردم را به مبانی عمیق دینی دعوت کردند. ‌حجت الاسلام مصطفی رشید در گفت‌و ‌گو با خبرنگار صلح خبر-‌ اظهار کرد: بعد از قیام خونین عاشورا در کربلا که به شکل فجیعی به پایان […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

‌یک کارشناس مذهبی گفت: امام سجاد(ع) «صحیفه سجادیه» را ابزار مبارزاتی خود قرار دادند و مردم را به مبانی عمیق دینی دعوت کردند.

‌حجت الاسلام مصطفی رشید در گفت‌و ‌گو با خبرنگار صلح خبر-‌ اظهار کرد: بعد از قیام خونین عاشورا در کربلا که به شکل فجیعی به پایان رسید، وجود مقدس امام سجاد(ع) و خانواده اهل بیت(ع) را به شام بردند، امام سجاد(ع) به دلیل کسالت و بیماری که در آن زمان داشتند، نتوانستند در جنگ شرکت کنند و طبیعتا سفیر قیام امام حسین(ع) بودند که منزل به منزل وبلاد به بلاد پیام قیام عاشورا که آشنایی با اسلام ناب محمدی بود را به مردم می‌رساندند.

وی اضافه کرد: اگر خطبه‌ها و بیانات امام سجاد(ع) و بیانات فصیح حضرت زینب کبری(س) نبود مساله عاشورا در همان سال و زمان به پایان می‌رسید، متمم و مکمل قیام عاشورا، قیام امام سجاد(ع) بود که با بیان و خطابه‌ی خود مردم را به سمت دین و مبانی دینی دعوت می‌کردند. 

این کارشناس مذهبی با بیان این مطلب که بعد از جریان شهادت امام حسین(ع)، یزید بالاترین و ظالمانه‌ترین اتفاقات را در تاریخ بشریت رقم زد، تشریح کرد: در سه سالی که یزید حکومت کرد سه عمل خبیثانه‌ای که پررنگ‌ترین فاجعه‌ی تاریخی در تاریخ اسلام محسوب می‌شود را رقم زد.

وی ادامه داد: اولین فاجعه واقعه‌ی عاشورا و شهادت امام حسین(ع) بود و دومین فاجعه حمله‌ی یزیدیان و سپاه یزید به مردم مدینه بعد از شهادت امام حسین(ع) بود که سه روز مال و جان و ناموس مردم مدینه بر سربازان یزید مباح شد و در آن زمان بسیاری از مردم به محضر امام سجاد(ع) پناه بردند و جان و مال خود را در پناه امام سجاد(ع) محفوظ داشتند و عمل بعدی حمله و به آتش کشیدن کعبه بود. 

رشید اظهار کرد: این سه فاجعه در زمان امام سجاد(ع) رقم خورد و حکایت از آن دارد که در زمان یزید و بعد از او حشام‌ابن‌عبدالملک و در زمان خلفای بنی‌‍‍امیه سخت‌ترین و دردناک‌ترین مصیبت‌ها توسط حکام بنی‌امیه در آن زمان رقم می‌خورد، اهل بیت این خفقان و این آزارها را تحمل می‌کردند تا بتوانند پیامی که مردم را به سمت دین و خدای متعال دعوت می‌کند را به درستی انتقال دهند.

وی عنوان کرد: امام سجاد(ع) به دلیل قلت اصحاب‌شان و خفقانی که در آن زمان حاکم بود، همچنین توان نظامی‌ای که ایجاب نمی‌کرد تا حضرت قیام مسلحانه‌ای برای از بین بردن ظالمان داشته باشند، برای احیای اسلام ناب و محمدی و تبیین جایگاه رهبری مبارزاتی را شروع کردند که در پس این مبارزات، مبارزه با جهالت سیاسی و مذهبی مردم بود.

رشید تصریح  کرد: مبارزه امام سجاد به دو شکل اتفاق افتاد؛ اولین مبارزه حضرت تربیت مجاهدانی واقعی مانند: سعیدابن مصیب، ابوخالدکابلی بود و یا اینکه حضرت غلامانی را خریداری و تربیت می‌کردند، مسائل دینی را به آن‌ها آموزش می‌دادند و به عنوان مبلغ  آن‌ها را آزاد می‌کردند و این مبلغین مبانی دینی را از سمت امام سجاد(ع) برای مردم می‌بردند و به آگاهی و روشنگری مردم می‌پرداختند. 

این کارشناسی مذهبی گفت: اگر مردم دوباره خدا و خداشناسی را سرمشق زندگی خود قرار می‌دادند و با خدا ارتباط می‌گرفتند  لازمه‌اش این بود که مردم به توحید، اسلام و دستورات پیامبر(ص) برگردند، به همین علت بود که امام سجاد(ع) مبارزه و کار تبلیغاتی خود را با دعا آغاز کردند، که دعا دومین ابزار مبارزاتی امام سجاد(ع) برای روشن‌گری و هدایت مردم بود. 

وی عنوان کرد: امام سجاد(ع) از طریق دعا مسائل و اتفاقات زمانه خود را تفسیر می‌کردند، این دعاها دست به دست بین مردم می‌چرخید و حضرت با بیان دعا مسائل حکومتی، سیاسی، علمی و مبانی اعتقادی را تبیین می‌کردند و به مردم آموزش می‌دادند. 

رشید گفت: بعد از حمله به مدینه، به آتش کشیده شدن کعبه و ظلمی که حاکمان بنی‌امیه علیه شیعیان داشتند، مردم تحت تاثیر روحیات امام(ع) قرار گرفتند و شیفته روش و اخلاق ایشان شدند و دعاهای امام را حفظ و از آن‌ها استفاده می‌کردند به همین جهت این دعاها تحت عنوان «صحیفه‌سجادیه» مشهور به «زبورآل‌محمد(ع)» جمع‌آوری و تدوین شدند.

وی افزود: «صحیفه‌سجادیه» بعد از قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه از لحاظ فصاحت، بلاغت، تبیین مسائل واقعی دین و غنای کامل و جامعی که این کتاب دارد، سومین کتاب شیعیان محسوب می‌شود، صحیفه سجادیه شامل 54 دعا است که مانند نهج‌البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت اعجاز بالایی دارد. 

این کارشناسی مذهبی تشریح کرد: موضوعات خداشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، مباحث عالم‌غیب، رسالت انبیاء و جایگاه پیامبران، فضائل اخلاقی، قوانین طبیعت و محیط‌ زیست، مسائل اجتماعی و اقتصادی،حقوق همسایه‌گان، حقوق حیوانات، حقوق طبیعت، مسائل تاریخی و فرهنگی، آداب دعا و عبادت، مباحث شکرگزاری و مباحث روحی روانی در صحیفه سجادیه مورد بحث قرار گرفته است که می‌تواند مبانی علمی قوی برای شیعیان باشد تا جایگاه علمی آن‌ها را ارتقاء دهد و مردم را هم از این دعا بهره‌مند کند نه صرفا به‌عنوان یک مناجات بلکه یک معنا دهنده به زندگی. 

رشید گفت: معروف‌ترین دعای «صحیفه‌سجادیه» دعای مکارم‌اخلاق است که مبانی اخلاقی، شیوه هم‌زیستی با دیگران و نوع تعامل با دیگران را بیان می‌کند، مکارم‌اخلاق هدف بعثت انبیاء الهی بخصوص بعثت پیامبر(ص) بوده است. 

وی اظهار کرد: زمانی که پیامبر(ص) مبعوث شدند، فرمودند؛ «من مبعوث نشدم مگر مکارم‌اخلاق را به اتمام برسانم وآن را تکمیل کنم»، دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) در راستای تکمیل هدف بعثت انبیاء خصوصا پیامبر(ص) بوده است. 

رشید با تاکید بر این‌که؛ اگر تبیین‌ها و بینش دادن‌های امام سجاد نبود طبیعتا مردم همچنان اصل و خط امامت را گم می‌کردند، خاطرنشان کرد: آثار زحمات امام سجاد(ع) در زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نمود پیدا می‌کند که شیعیان به اوج مبانی علمی، فقهی و فلسفی خود می‌رسند، زحمات امام سجاد(ع) بود که 12000 شاگرد اطراف امام باقر(ع) و امام صادق(ع) حضور پیدا کردند تا بتوانند شاگردان نابی را برای جهان تشیع تربیت کنند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید