امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 32612 |
تاریخ انتشار : 12 آبان 1394 - 7:44 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سفیران صلح خبر نیوز:​ تولیدکنندگان و صادر کنندگان برنج باسماتی هند که سال گذشته به علت اشباع بازار ایران و وجود حجم بالای سم افت کش در برنج هایشان با محدودیت صادرات به کشور مواجه شدند درانتظار صدور مجوز برای صادرات یک میلیون تن برنج به ایران در سال جاری هستند. به گزارش ایرنا، ایران بزرگترین […]

سفیران صلح خبر نیوز:​ تولیدکنندگان و صادر کنندگان برنج باسماتی هند که سال گذشته به علت اشباع بازار ایران و وجود حجم بالای سم افت کش در برنج هایشان با محدودیت صادرات به کشور مواجه شدند درانتظار صدور مجوز برای صادرات یک میلیون تن برنج به ایران در سال جاری هستند.

به گزارش ایرنا، ایران بزرگترین مشتری برنج باسماتی هند از ماه اکتبر(مهر) سال ۲۰۱۴ واردات برنج از این کشور را به دلیل وجود حجم بالای سم افت کش و اشباع بازارهای داخلی کاهش داده است.
راجن سوندارسن، رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند روز چهارشنبه گفت: ما از وارد کنندگان برنج هندی در ایران نشانه هایی دریافت کرده ایم که دولت ایران ممکن است در دو ماه آینده مجوزهای جدیدی برای واردات برنج صادر کند.

برخی ازافراد مرتبط با صادرات برنج هندی به ایران می گویند:هم اکنون نیز برنج هندی از مبادی رسمی و غیر رسمی و به میزان زیاد وارد کشور می شود.

این افراد که خواستار محفوظ ماندن نامشان شده اند معتقدند درچند ماه گذشته بیش از 300 هزار تن برنج هندی به ایران از مبادی مختلف صادر شده است.

یک کارشناس اقتصادی ایرانی دردهلی نو گفت که تاچندی پیش صادرکنندگان هندی هرروز برای صادرات برنج به ایران با مراجعه به مسوولان هندی و ایرانی خواستار رفع محدودیت برای صادرات برنج بودند و همین که چند ماه سکوت کرده اند نشان دهنده آغاز صادرات برنج به ایران است.

برنج باسماتی بزرگترین محصول کشاورزی صادراتی هند و ایران بزرگترین مشتری این محصول است.
تعدادی ازتولید کنندگان و صادرکنندگان برنج باسماتی در ایالت پنجاب هند در ماه سپتامبر (شهریور) از دولت مرکزی این کشور خواستند در گفت وگو با ایران زمینه صادرات برنج باسماتی به این کشور را فراهم کند.

کاهش واردات برنج باسماتی هند به ایران به دنبال اشباع بازارهای داخلی در سال گذشته، باعث افت 30 درصدی قیمت این نوع محصول در بازارهای داخلی هند و وارد آمدن خسارت به تولید کنندگان و صادرکنندگان این کشور شد.

اشیش کاتوریا عضو انجمن باسماتی کاران پنجاب چندی پیش درگفت وگو با خبرنگاران با گلایه از نحوه صادرات برنج باسماتی به ایران مدعی شد که تهران واردات برنج باسماتی از دهلی نو را براساس یک نظام ویژه و با دادن مجوز به وارد کنندگان و صادر کنندگان خاص انجام می دهد.
کاتوریا گفت که مقامات وزارت بازرگانی،صنعت و صادر کنندگان هند از این موضوع آگاه هستند ولی کاری برای رفع آن انجام نمی دهند.

عضو انجمن تولید کنندگان برنج باسماتی پنجاب گفت که تاکنون نامه های زیادی ازسوی این انجمن به نخست وزیرووزیر بازرگانی هند ارسال شده ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: صنعت برنج باسماتی هند دراثر کاهش قیمت ها و صادر نشدن این محصول با ضرر 250 میلیارد روپیه ای (سه میلیارد و 900 میلیون دلاری)مواجه شده است.

وزیر بازرگانی و صنعت هند نیز چندی پیش گفته بود ایران ممکن است واردات برنج از هند را با توجه به تولید داخلی و تقاضای این کشور بعد از مدت ها ازسربگیرد.
خانم ‘نیرمالا سیتارامان’ در راجیا سابها (مجلس نمایندگان) هند افزود: ایران واردات برنج از هند را به خاطر مازاد این محصول در داخل این کشور به طور موقت متوقف کرده است.

 

برنج هندی

یک گروه ازتاجران هندی به سرپرستی ‘راجیو کر’ معاون اقتصادی وزارت بازرگانی این کشور فروردین ماه امسال برای رفع موانع و ازسرگیری صادرات برنج این کشور به ایران سفر کردند.
کاهش واردات برنج باسماتی هند ازسوی ایران در سال گذشته که بدنبال اشباع بازار داخلی ایران صورت گرفت، باعث افت شدید قیمت این محصول در بازارهای هند شد.

‘ای کی گوپتا’ مدیرسازمان توسعه صادرات محصولات غذایی فرآوری شده و کشاورزی هند گفت: هند در زمینه صادرات برنج باسماتی به ایران با ممنوعیتی روبرو نیست و تنها مسئله ای که وجود دارد عدم صدور مجوز از سوی ایران از اکتبر گذشته به دلیل عرضه بالاتر از تقاضا بوده است.
وی افزود: ایران طی سال های گذشته مقادیر بالایی برنج باسماتی از هند وارد کرده است که به محض صدور مجوز واردات، هند صادرات برنج باسماتی به ایران را آغاز خواهد کرد.

روزنامه بیزنس استاندار درگزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ هند 930 هزار تن برنج به ایران صادر کرده است.این در حالی است که این مقدار در سال ۲۰۱۳ -۲۰۱۴ حدود ۱.۴ میلیون تن بوده است.
سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذای فرآوری شده هند، ارزش صادرات برنج باسماتی هند به این ایران را در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ ،شش هزار و ۷۵۹ کرور روپیه (یک میلیارد دلار )اعلام کرد .
این درحالی است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه با سال قبل ان به ارزش ۱۰ هزار و ۹۷۶ کرور روپیه (یک میلیارد و 680میلیون دلار)بوده است.

داده های بدست آمده از اتحادیه صادرکنندگان برنج هند نشان می دهد ارزش صادرات برنج باسماتی به ایران در ماه آگوست سال جاری با کاهشی ۴۲ درصدی به مقدار ۱۹۲ کرور روپیه (29 میلیون و 538 هزار دلار )بوده است که این مقدار در ماه آگوست سال گذشته ۳۳۵ کرور روپیه (51 میلیون و 538 هزار دلار ) براورد شده است.

از نظر حجم صادرات برنج باسماتی، صادرات این محصول با کاهشی ۲۳ درصدی در ماه آگوست سال جاری ،۳۳ هزارو ۵۵۴ تن برنج بوده است که این مقدار در سال گذشته ۴۴ هزار و 220 تن ثبت شده است .

گزارش های سازمان های غذا و کشاورزی جهانی پیش بینی می کنند که کل واردات غلات ایران در سال ۲۰۱۵-۱۶ ، ۱۴.۷ میلیون تن خواهد بود در حالی که این مقدار در سال ۲۰۱۴-۱۵، ۱۵ میلیون تن بوده است.

حدود ۸۰ درصد ازصادرات محصولات کشاورزی وغذاهای فراوری شده هند به ایران را برنج باسماتی تشکیل می دهد.

برخلاف صادرات متوسط ماهانه ۱۰۰ هزار تن برنج باسماتی به ایران در دو سال گذشته، صادرات ماهانه این محصول در سال جاری به سختی به ۷۰ هزار تن رسیده است.

ایران مقصد مهمی برای صادرات برنج باسماتی هند به شمار می رود و حدود 20 درصد از تولیدات برنج این کشور راهی ایران می شود و از این رو صادر کنندگان هند در تلاش برای پایان دادن به ممنوعیت صادرات برنج به ایران هستند.

وزارت بازرگانی هند انتظاردارد حدود 800 هزارتا یک میلیون تن برنج باسماتی درسال مالی جدید به ایران صادر کند.

علاوه بر ایران، عربستان و عراق هم از دیگر خریداران بزرگ برنج باسماتی هند به شمار می روند.
همچنین کشورهایی مانند آمریکا، افغانستان و کشورهای آفریقایی مانند غنا، نیجریه و ساحل عاج نیز با افزایش رشد تقاضای داخلی برنج هندی بیشتری خریداری می کنند.

منبع:پایگاه خبری آفتاب

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!