امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 488109 |
تاریخ انتشار : 23 آبان 1401 - 17:13 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

جو بایدن و شی جینپینگ برای اولین بار به عنوان رهبران دو کشور آمریکا و چین، نشست رو در روی خود را آغاز کردند. به گزارش صلح خبر، به نقل از سی‌ان‌ان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رهبر چین، مذاکرات دوجانبه خود را در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی، اندونزی، بدون ماسک […]

جو بایدن و شی جینپینگ برای اولین بار به عنوان رهبران دو کشور آمریکا و چین، نشست رو در روی خود را آغاز کردند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از سی‌ان‌ان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رهبر چین، مذاکرات دوجانبه خود را در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی، اندونزی، بدون ماسک آغاز کردند.  در حالی که سایر مقامات حاضر در اتاق همگی ماسک داشتند.

شی در دیدار با بایدن: جهان به این دیدار نگاه می‌کند

هر دو رهبر سخنان افتتاحیه کوتاهی را بیان کردند و در مقابل رسانه‌ها به تبادل نظر پرداختند و سپس خبرنگاران به سرعت از اتاق برای شروع گفتگوهای پرمخاطب اخراج شدند.

در طرف آمریکا، بایدن را تیمی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، جنت یلن، وزیر خزانه داری و نیکولاس برنز، سفیر ایالات متحده در جمهوری خلق چین همراهی می کردند.

تعدادی از وفاداران تازه ارتقا یافته شی در این دیدار حضور دارند. دینگ ژی ژیانگ، رئیس ستاد شی و یکی از وفادارترین و مورد اعتمادترین دستیاران که پس از شی، ارشدترین مقام چینی در این نشست است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و همچنین لیفنگ، یکی دیگر از نزدیکان شی که در کنگره به دفتر سیاسی ارتقا یافت.

شی جینپینگ گفت که جهان به دیدار پرمخاطره بین او و بایدن توجه دارد.

شی در دیدار با بایدن: جهان به این دیدار نگاه می‌کند

وی گفت: در حال حاضر روابط چین و آمریکا در شرایطی است که همه ما به آن اهمیت زیادی می دهیم زیرا در راستای منافع اساسی دو کشور و ملت نیست و آن چیزی نیست که جامعه بین‌المللی (از ما) انتظار دارد. ما به عنوان رهبران دو کشور بزرگ باید مسیر مناسبی را برای روابط آمریکا با چین ترسیم کنیم. ما باید مسیر درستی را برای روابط دوجانبه در آینده پیدا کنیم و روابط را ارتقا دهیم. جهان انتظار دارد که چین و ایالات متحده روابط را به درستی مدیریت کنند. نشست ما توجه جهان را به خود جلب کرده است، بنابراین ما باید با همه کشورها همکاری کنیم تا امید بیشتری به صلح جهانی، اعتماد بیشتر به ثبات جهانی و انگیزه قوی برای توسعه مشترک ایجاد کنیم.

 شی گفت که آماده است با بایدن در مورد موضوعات دارای اهمیت استراتژیک در مورد روابط چین و ایالات متحده و در مورد مسائل مهم جهانی و منطقه ای تبادل نظر “صریح و عمیق” داشته باشد. ما باید مسیر روابط دوجانبه خود را اصلاح کنیم و آماده گفت‌وگوی صریح برای بررسی روابط مهم استراتژیک میان دو کشور و همچنین روابط بین‌المللی هستم. ما همیشه ارتباط بین خود را حفظ کرده‌ایم، اما همه اینها نمی‌تواند دیدارهای مستقیم ما را جبران کند و جای آن را بگیرد. روابط چین و آمریکا برای ما مهم است و به نفع هر دو کشور است. برای صلح، ثبات و عبور از بحران‌ها باید با همه کشورها همکاری کنیم و آماده تبادل نظر صریح هستیم. من مشتاقانه منتظر همکاری با شما برای بازگرداندن روابط دوجانبه در مسیر درست به نفع دو کشور و جهان هستم.

وی افزود: بشریت با چالش هایی روبرو است، جهان بر سر دوراهی قرار دارد؛ و اینکه کجا باید رفت، سوالی است که نه تنها ما، بلکه همه کشورها به آن فکر می کنند. 

بایدن نیز گفت: من متعهد هستم که خطوط ارتباطی بین من و شما شخصا و دولت‌های ما در سراسر جهان باز باشد، زیرا دو کشور ما چیزهای زیادی دارند که ما فرصت مقابله با آنها را داریم. به‌عنوان رهبران دو کشور، از نظر من، مسئولیت مشترکی داریم تا نشان دهیم که چین و ایالات متحده می‌توانند اختلافات را مدیریت کنند، و از تبدیل شدن رقابت به چیزی حتی نزدیک به درگیری جلوگیری کنند و راه‌هایی برای همکاری در موضوعات فوری و جهانی که نیاز به همکاری متقابل ما دارد، پیا کنیم.

بایدن تاکید کرد: ما باید با هماهنگی و گفت‌وگو به شیوه‌ای شفاف در راستای منافع‌مان و منافع جهان کار کنیم. ما ارتباط خود را با چین حفظ می‌کنیم و مسئولیت مشترکی برای مدیریت اختلافات و اجتناب از تبدیل آنها به درگیری داریم. ایالات متحده آماده است تا در صورت تمایل با شما همکاری کند. جهان از آمریکا و چین انتظار دارد که نقش مهمی در رسیدگی به مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی ایفا کنند. بنابراین، رئیس جمهور شی، من مشتاقانه منتظر گفتگوی مستمر، صادقانه و بازمان هستم که همیشه داشته‌ایم، و از شما برای این فرصت تشکر می‌کنم.
شی در دیدار با بایدن: جهان به این دیدار نگاه می‌کند

دیدار امروز بایدن و شی اولین برخورد حضوری بین این دو مرد از زمان روی کار آمدن بایدن است – و در زمان حساسی برای هر دو رهبر رخ می‌دهد.

شی پس از تحکیم بیشتر قدرت خود در کنگره حزب کمونیست ماه گذشته، به عنوان قوی‌ترین رهبر چین از زمان مائو تسه‌تونگ به این نشست آمده است.

در همین حال، بایدن پس از عملکرد بهتر از حد انتظار حزبش در انتخابات میان دوره ای آمریکا – با پیش بینی دموکرات ها برای حفظ سنا در یک پیروزی بزرگ، وارد آسیا شد.

بایدن در روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که آیا نتایج به او اجازه داد تا با قدرت بیشتری به رویارویی روز دوشنبه برود، ابراز اطمینان کرد. او به خبرنگاران گفت: “می‌دانم که قوی‌تر وارد زمین می شوم.”

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید