امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 57959 |
تاریخ انتشار : 12 اسفند 1394 - 9:53 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران: به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رحمانی فضلی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، با تحلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: در این انتخابات می توان گفت رقابت در میان گفتمان ها صورت گرفت. […]

به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران:

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رحمانی فضلی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، با تحلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: در این انتخابات می توان گفت رقابت در میان گفتمان ها صورت گرفت. یک گفتمانی شکل گرفت، که مردم بر اساس گفتمان رای دادند.

وی با اشاره به آراء نمایندگان منتخب ملت در شهر تهران گفت: به نظر بنده، برخی از افراد در لیست اصلاح طلبان و یا اعتدال گرایان حتی برای بنده که چندین سال است در حوزه سیاسی کشور فعال هستم شناخته شده نبود، اما این امر نشان داد که مردم بر اساس گفتمانی که این گروه ها به راه انداختند به صورت لیستی به آنان رای دادند.

وزیر کشور در خصوص میزان عملکرد منسجم  گروه های سیاسی در کشور گفت: به نظر من اصولگرایان منسجم تر بودند. از چند ماه قبل سازمان یافته تر جلسات برگزار کردند. آن طرف هم اصلاح طلبان نیستند، جریان مستقل، جریان اعتدال گرا، جریان اصلاح طلب با هم بودند. در جناح اصلاح طلبان ـ اعتدال گرایان، رد صلاحیت ها به گونه ای بود که افرادی که در لیست قرار گرفتند، خیلی شهره نبودند، لذا این افراد سریع به سازمان دهی خود پرداختند و برای این کار وقت زیاد نداشتند.

هیچ یک از نظرسنجی ها درست نبود

رحمانی فضلی با اشاره به نظرسنجی ها در تهران گفت: نظرسنجی ها که انجام شد و نتایج آن نیز منتشر شد، جریانی بود. ولی نظرسنجی هایی که وزارت کشور انجام می داد، حتی در زمانی که میزان مشارکت در تهران را ۳۰ درصد پیش بینی کرده بود، باز هم ۵۷ درصد اعتدال و اصلاح طلبان جلو بودند. حتی زمانی که افراد شرکت کننده در نظرسنجی های ما افزایش یافتند، جناح رقیب اصولگرا جلو بودند. لذا می توان گفت، هیچ کدام از نظرسنجی ها نتوانستند آن پیش بینی لازم را انجام دهند. یکی از پدیده های این دوره فضای مجازی بود که توانستند مهندسی افکار را انجام دهند.

رئیس شورای امنیت کشور افزود: روز قبل انتخابات و یا حتی روز رای گیری هرگونه اظهار نظر و یا رفتاری می تواند در رای دهی افراد و مردم تأثیر گذار باشد. احتمال اینکه هر کدام از افراد در کجا قرار بگیرند، بستگی به این دارد که گفتمان غالب چه اقدامی انجام داده است. به نظر می رسد که آراء خیلی تفاوت ندارد، نمی شود خیلی تحلیل خاصی انجام داد.

وی در خصوص تغییر آرای آقای حداد عادل به رغم این که در ساعات اول رتبه هفتم تهران را داشت، گفت: کاهش آرای آقای حدادعادل به حوزه جغرافیای صندوق هایی که شمارش شده بود بستگی داشت. این که یک صندوق و آراء آن در چه حوزه جغرافیایی، بافت جمعیتی و شرایط فکری حاکم بر آن منطقه، می باشد، تغییر می کند.

مجلس دهم سه ضلعی است

وزیر کشور در خصوص مجلس دهم نیز گفت: می توانم با قاطعیت بگویم که مجلس دهم یک مجلس زنده سه ضلعی خواهد بود. اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و اصولگرایان. در حال حاضر تقریبا به هم نزدیک هستند، اما در مرحله دوم انتخابات به لحاظ آرایش سیاسی به نفع یک گروه سنگینی خواهد کرد. غلبه با هیچ کدام از جناح ها نیست. قطب بندی ها شکل نخواهد گرفت.

سه فراکسیون در مجلس شکل می گیرد

وی افزود: سه فراکسیون در مجلس دهم شکل خواهد گرفت: فراکسیون اعتدال، فراکسیون اصلاح طلبان، فراکسیون اصولگرایان. بر خلاف مجلس نهم که اصولگرایان در دو فراکسیون رهروان و پیروان تقسیم شده بود، آنان در یک فراکسیون خواهند بود. طیف بندی آنجا خیلی شیب تندی نخواهد داشت. افرادی که الان معرفی شده اند، یک طیف بندی ملایمتری تشکیل می دهند. طیف بندی در اصولگرایان متفاوت هست.

رحمانی فضلی در ارزیابی خود از تعامل با شورای نگهبان گفت: الحمدالله در این نوبت  که آثارش مشخص است، تعامل مثبتی بین دو طرف بود. دوستان در شورای نگهبان در چند جلسه ای که با هم داشتیم، عرایض بنده را شنیدند. کارشناسان ما هر روز با همدیگر جلسه داشتند. این به این معنی نیست که ما اختلاف نداشتیم، اما با محور قرار دادن قانون نشستیم و حل کردیم. مثل الکترونیکی کردن انتخابات که باید انجام شود. ما بر این امر اصرار داریم.

وی با بیان اینکه خطای انسانی در رای گیری دستی خیلی بالاست افزود: هزینه ها در این شیوه قدیمی خیلی بالاست. در شیوه الکترونیکی می توان ظرف دو ساعت نتایج را اعلام کردند. ما در نرم افزار ایرادها را برطرف کردیم، اما باز رای ندادند. سیستم کاملا جواب داد و نشان داد که می تواند قابل عملیاتی باشد.

رحمانی فضلی برگزاری انتخابات الکترونیکی را در مرحله دوم انتخابات مجلس خواستار شد و گفت:  الان که ما صندوق ها را شمردیم و رای را جمع بندی کردیم، تمام صندوق ها امضای هیات های اجرای و هیات های نظارت را دارد. الان وارد مذاکره می شویم، اگر قبول بکنند، مرحله دوم را به صورت پایلوت انجام دهیم. حتی در مجلس نهم در چهارده شعبه رای گیری به صورت الکترونیکی ا نجام شده بود.

آمار تفکیکی بعداز تائید شورای نگهبان اعلام می شود

وزیر کشور در خصوص آمار حضور مردم در انتخابات گفت: بعد از اینکه شورای نگهبان انتخابات را تأیید کرد، آمار تفکیکی را اعلام خواهیم کرد. من فکر می کنم که شورای نگهبان ظرف دو هفته تأییدیه انتخابات را در مرحله اول صادر کند. از نظر ما مرحله دوم نیمه دوم زمان خوبی است که پیشنهاد خواهیم داد.

وی افزود: ما در قانون انتخابات مشکل داریم. یک نگاه کلی به انتخابات داریم که چهارچوب کلی بر سیاست های انتخاباتی را مشخص کنیم. بعد بحث اجرا و نظارت انتخابات است. در ثبت نام ۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند، از جهتی انسان خوشحال می شود که شور انتخاباتی خوبی بود. ما در هیات های اجرایی وقت نکردیم که تحقیقات محلی را انجام دهیم اما ۱۰ هزار نفر را تایید کردیم.

وزیر کشور افزود: در شورای نگهبان هم نظارت استصوابی دارند، هم احراز صلاحیتی دارند، هم سازمان کاری وسیعی دارند، لذا مشاهده می کنید که نزدیک به هفت هزار نفر رد صلاحیت شدند و یا احراز نشدند. ظرف بیست روز هم نمی شود به شکایت آنان رسیدگی کرد.

رحمانی فضلی با تاکید براینکه  در قانون جدید حتما باید، نوع تبلیغات، لیستی رای دادن، احزاب و … را تغییر دهیم ادامه داد: ما باید هزینه ها را کاهش دهیم. وقتی الکترونیکی هست، کاملا فرد می تواند رای خود را هرچه سریعتر مشاهده کند.  ما درصدد هستیم که هر چه سریعتر قانون انتخابات را در سال ۱۳۹۵ به مجلس شورای اسلامی ببریم تا این موضوع به صورت کارشناسی تصویب شود.

پول های کثیف در کشور وجود دارد

وی بار دیگر موضوع پول های کثیف در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: پول های کثیف در کشور وجود دارد. در حوزه سیاست نیز وارد می شود، ما باید تدبیر کنیم که جلوی این پولها را بگیریم. اصل مسئله را همه واقف بودند که باید این امر تغییر کند. ما هشت تا کشور را بررسی کردیم و یک لایحه به مجلس ارائه کردیم با دو فوریت که همین امروز چند نفر از نمایندگان شکایت می کردند خیلی از رقبای ما پول های کلانی خرج کرده اند. اما متاسفانه به آن لایحه رسیدگی نشد. در آن روش ما یک شماره حساب داده بودیم که حتی اگر هواداران قرار است پولی واریز بکنند، به آن شماره واریز کنند تا منابع هزینه کرد مشخص باشد.

سهم بالای مشارکت در انتخابات سهم رهبرانقلاب است

رحمانی فضلی با ارائه تحلیل خود از انتخابات هفتم اسفند گفت: انتخابات هفتم اسفند و حضور با شکوه مردم، حمایت از مسئولان برای پیشبرد برنامه ها ، نگاه مردم در این گفتمانی که جاری شد، این بود که ما باید مطالبات مردم را حل کنیم و از دعوا و اختلاف مردم خوششان نمی آید. همچنین با توجه به بالاترین نقش را در نظر بگیریم برای سهم بالای مشارکت در انتخابات حتما سهم مقام معظم رهبری است.

وزیر کشور تاکید کرد: دولت و رئیس جمهور محترم تلاش داشتند، چندین بار این کلمه را به من تأکید کردند که دولت موظف به اجرای مر قانون است.

وی با بیان اینکه ما در شرایط امنیتی بسیار خوبی انتخابات را برگزار کردیم، گفت:  این امر مایه افتخار و مباهات است. هم مردم و هم نیروهای امنیتی ما مسلط به  اوضاع هستند. این نشان دهنده یکپارچگی در حاکمیت اسن.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما باید قدر این واقعه را بدانیم. هیچ حجتی برای ما نمانده است. ما مسئولان، دولت، قوه قضائیه، رسانه ملی، و همه خواست مردم را پیش بگیریم. هرکس راه انشقاق را پیش ببرد، مردمی عمل نکرده است.

وی با تشکر از همه داوطلبانی که تن به رعایت قانون دادند، گفت: از همه داوطلبانی که در مسیر تبلیغات اخلاق را رعایت کردند باید تشکر کنیم اما کسانی که رای آورده اند، وظیفه سنگینی دارند.

وزیر کشور دولت نهم در خصوص مهمترین ویژگی انتخابات هفتم اسفند گفت: شرایط جدیدی در عرصه منطقه ای و بین المللی و با توافق برجام که حادثه مهمی برای ما بود، شکل گرفت. همه اینها شرایط داخلی را با تغییرات مناسب و با سرعت بالا رقم زد. همه مردم به این تغییرات واقف هستند، اهمیت این موضوع بر این است که مردم این شرایط را درک کردند. برای دنیا نیز عجیب است. هر دوره ای بیگانگان تحلیل می کردند که مشارکت پایین خواهد بود. اولویت مردم نظام است. تیزهوشی و دوراندیشی و بصیرت مردم مثال زدنی است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید