امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 473284 |
تاریخ انتشار : 03 تیر 1401 - 16:07 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

حدود ۱۰ روز پس از درگذشت سرور پاکنشان، گوینده پیشکسوت رادیو، یاد و خاطره این هنرمند با حضور همکارانش در منزل او گرامی داشته شد. در این مراسم پیشکسوتان رادیو به بیان ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای سرور پاک‌نشان پرداختند. به گزارش صلح خبر، هفتمین روز از درگذشت بانو سرور پاک‌نشان ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ […]

حدود ۱۰ روز پس از درگذشت سرور پاکنشان، گوینده پیشکسوت رادیو، یاد و خاطره این هنرمند با حضور همکارانش در منزل او گرامی داشته شد. در این مراسم پیشکسوتان رادیو به بیان ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای سرور پاک‌نشان پرداختند.

به گزارش صلح خبر، هفتمین روز از درگذشت بانو سرور پاک‌نشان ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ با حضور تنی چند از هنرمندان و مدیران رادیو در برنامه‌ای مجازی گرامی داشته شد.
در این مراسم که به همت موسسه فرهنگی هنری پژوهندگان امید سرزمین هنر (هنرلند) برگزار شد، امیر نوری و بهناز شفیعی به همراه مریم قاسمی و علیرضا دباغ با حضور در منزل زنده‌یاد پاک‌نشان و رضا پورحسین و فاطمه آل عباس به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام هنرلند، یاد و خاطره آن بانوی هنرمند را گرامی داشتند.
امیر نوری ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ در مراسم یادبود سرور پاکنشان درباره این گوینده قدیمی گفت: خانم پاک‌نشان نمونه کامل یک انسان پاک، عاشق و دانا بود. خیلی از مسائل مربوط به کار گویندگی را با ایشان مطرح می‌کردم و از صحبت‌هایشان استفاده می‌کردم. برنامه‌های زیادی داشتیم و من از این همه درستی و انسانیت ایشان لذت می‌بردم. به همسرشان تسلیت می‌گویم ولی باید شاد باشند، چون مسلما روح ایشان در بهشت اعلی است. من مطمئن هستم خداوند این انسان‌ها را زیر سایه و محبت خودش حفظ کرده است.
نوری که یکی از برنامه‌های رادیویی مشترکش با سرور پاک‌نشان برنامه «خانواده» است، با بیان اینکه همانگ بودنشان سبب موفقیتشان در اجرا می‌شد، درباره همکاری و رقابت با سرور پاک‌نشان گفت: «رقابت ما همکاری بود. من عاشقانه زبان فارسی را دوست دارم و تمام عمرم دنبال ظرافت‌های زبان فارسی بودم. با ایشان هم مطرح می‌کردم و ایشان راهنمایی و حمایت می‌کرد. صدای خانم پاک‌نشان یک صدای کامل بود. خیلی دوست داشتنی بود؛ یک صدای پاک و روشن.
همه خاطراتی که از ایشان داریم خوب، دوست داشتنی، شیرین و پاک است. می‌دانستم که عاشقانه شوهرش را دوست دارد و شوهرش هم عاشقانه او را دوست دارد. می‌گفت: «من می‌فهمم عشق یعنی چی، چون سال‌هاست دارم عاشقانه زندگی می‌کنم.» کسی که عاشق می‌شود به خداوند ملحق می‌شود؛ همه‌ی چیز های دیگر بازیچه است، اصل خداوند است. آنقدر در این زن پاکی و نجابت و خوبی بود که من مطئنم الان در بهشت است. از مرگش واقعا متأثر شدم، حیف است؛ ولی زندگی همین است خود من هم هشتاد و خورده ای سن دارم و خمیده شده‌ام. نمی‌توان کاری کرد. پیری است دیگر!  دنیا همین است. ما همه رفتنی هستیم ولی ان‌شاءالله که ما هم به خوشبختی سرور باشیم و خداوند آنقدر از ما راضی باشد که از سرور پاکنشان راضی بود.

فاطمه آل عباس، گوینده باسابقه رادیو ـ که از طریق ارتباط مجازی در مراسم سرور پاک‌نشان شرکت کرد، درباره او گفت: ایشان یکی از بهترین‌های رادیو بودند. روزی که به رحمت خدا رفتند، گفتم اگر قرار باشد استانداردی را برای شغل خودم انتخاب کنم، زنده‌یاد خانم پاک‌نشان استاندارد این حوزه هستند. خیلی حیف است. من و خانم پاک‌نشان علاوه بر اینکه همکار بودیم و من شاگردشان بودم، همسایه هم بودیم. به این دلیل من ساعت‌های بیشتری را نسبت به بعضی از هم‌دوره‌ای‌هایم کنارشان گذراندم. از آقای دکتر (همسرشان) همیشه برای من تعریف می‌کردند. زندگی آن‌ها الگویی برای عاشقانه‌هایی است که نسل امروز فراموش کردند. امیدوار دلشان صبور باشد و بتوانند این سوگ را تحمل کنند.

آل عباس افزود: سرور پاکنشان بزرگ همه بود و همیشه خواهد بود. منش و اخلاق ایشان زبانزد اهالی رسانه بود. در این ۲۹ سالی که در این حرفه بودم، حتی یک خاطره تلخ از ایشان ندارم. ایشان همکار من بود و در کار هنر رقابت هست. هر نسلی وقتی نسل بعد می‌آید برخی گاه نسبت به ورود جوان‌ترها حس خوبی ندارند و تحویلشان نمی‌گیرند و کوچکترها را پس می‌زنند. اما خانم پاک‌نشان اینطور نبود. از ایشان همیشه یک صورت زیبا که نشأت گرفته از قلب زیبایشان بود در نظر دارم. هیچ‌وقت از ایشان گله نشنیدیم و حسادت ندیدیم. هیچ‌وقت نشنیدم بگوید چرا فلانی و چرا من نه؟ دریغ که ستاره های رادیویی مظلومانه خاموش می‌شوند. یک سوپر استار خیلی بیشتر به چشم می‌آید اما بچه‌های رادیویی از اولین ورودشان به رادیو مظلومند و خداحافظی‌شان هم همینطور است. از ایشان آموختم در عالم هنر اینگونه پیش روم که اگر قرار است روزگاری به من بگویند پیشکسوت رادیو، این پیشکسوتی فقط به سال‌های کار کردنم برنگردد و به منش و رفتار من با همه آدم‌ها برگردد. سرور پاکنشان نه بخل و حسد داشت نه کینه‌ای از کسی در دلش بود. هیچ اخمی از ایشان در ذهنم نیست. شیرین زبان بود و حرف‌های امیدبخش می‌زد. الان جای چنین آدم‌هایی خیلی خالی است که به آدم امید دهند.
نصرت‌الله علیمی، همسر سرور پاک‌نشان در مراسم یادبود این هنرمند، پس از شنیدن صحبت‌های همکاران، گفت: به خودم می‌بالم که همسرم چنین شخصیتی داشته که در نظر خاص و عام است. مطمئنم که جای سرور تا وقتی زنده ‌م در قلب من خواهد بود. تقریبا ۶۰ سال با هم زندگی کردیم. ما دختر خاله، پسر خاله هستیم. بسیار صاف و صادقانه زندگی کردیم، به هم عشق ورزیدیم، به هم احترام گذاشتیم و زبان‌زد خاص و عام شدیم، چون عشقمان به دل نشستنی بود و واژه نبود، رفتار و منش بود.
علیمی راستی و صداقت را ارزنده‌ترین ویژگی‌های شخصیتی همسرش دانست و گفت: خیلی وابسته به این بود که دروغ نگوید و نشنود. چیزی که خیلی ناراحتش می‌کرد این بود که دیگران دروغ بگویند. خیلی می‌شنیدیم که اطرافیان با دیدن ما دوست داشتند زندگی ما را تقلید کنند و این برایمان خوشحال کننده بود.

همسر سرور پاک‌نشان در پایان درباره علاقه همسرش به رادیو گفت: بسیار علاقه‌مند بود که کارش را خوب انجام دهد و رادیو را در جایگاه بالایی می‌دید. همیشه حسرت می‌خوردم که من نمی‌توانم به این اندازه عاشق کار خودم باشم. قرار بود من معلم او باشم اما او معلم من شد.
در این زمینه بخوانید:
کم گوی و گزیده گوی چون سرور صدا!
رضا پورحسین، از مدیران قدیمی و ارشد صداوسیما که او هم از طریق ارتباط مجازی مهمان این مراسم بود، درباره سرور پاک‌نشان گفت: در دهه ۷۰ هم مدیر شبکه بودم و هم مدیر گروه دانش و خانم پاک‌نشان گوینده یکی از بهترین برنامه‌های رادیو به نام «علم و زندگی» بود که همراه با آقای منافی اجرا می‌کردند. ایشان همیشه به عنوان یکی از بهترین هنرمندان رادیو در ذهن من نقش بسته بود. چیزی که در ذهن ما حک شده، لبخند همیشگی، متانت و نجابت ایشان است که در اجرایشان هم شنیده می‌شد.

او با یادآوری خاطره‌ای افزود: فکر می‌کنم در سال ۷۲ بود که جلسه‌ای با رهبر معظم انقلاب داشتیم. ایشان گفتند، من برنامه شما را می‌شنوم، اجرای خوب و متانت شما از رادیو شنیده می‌شود.
اجرای خانم پاک‌نشان هم بسیار دقیق، درست و فصیح بود که به خاطر سواد ایشان و عشقشان به اجرا و احترامی بود که برای مخاطب قائل بودند. صدایشان فوق‌العاده بود. در برنامه‌های دیگری هم بوده‌اند اما بیشتر به عنوان یک صدای علمی یاد می‌شوند. سهم ایشان در بیان علم سهم کوچکی نیست، سهم معنوی و علمی است. دوستانی که بار فرهنگی از خود برجای می‌گذارند، سهم کمی در گسترش علم و روحیه علم‌گرایی ندارند. هنرمند بود و زبان فارسی را خوب بلد بود وخوب اجرا میکرد؛ یکی از کسانی بود که عاشق کارش بود. واژه‌های سرد یا اخم یا تکه‌پرانی اصلا به شخصیت خانم پاک‌نشان نمی‌خورد، همیشه واقعا پاک‌نشان بودند، هم درونی و هم بیرونی. از ایشان هر چه به یاد داریم خوبی بوده است. از خدا می‌خواهم روح بزرگ این بانوی هنرمند را با روح مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) محشور کند.
بهناز شفیعی ـ گوینده رادیو هم در سخنانی درباره سرور پاک‌نشان چنین اظهار کرد: از صحبت کردن با ایشان خیلی لذت می‌بردم. من خیلی دوست دارم آدم‌ها خوش اخلاق و شاد و پر انرژی باشند و غر نزدند و مدام راجع به مشکلات زندگی صحبت نکنند. خانم پاکنشان از این دست آدم‌ها بود. یک بار به خودشان هم گفتم که از اخلاقشان خیلی خوشم می‌آید و لذت می‌برم. سلام کردنشان هم خیلی پرانرژی بود. خانم بسیار خوب و شیرینی بودند. قبل از اینکه فکر کنم گوینده شوم، صدای خانم پاک‌نشان را می‌شناختم و صدایشان را دوست داشتم.
علیرضا دباغ، از مدیران سابق صدا و سیما و کارشناس فرهنگی، در پایان این مراسم گفت: «دوستان از ویژگی‌های بارز اخلاقی سرکار خانم پاک نشان بسیار گفتند من عامل این موفقیت را در بنیان صحیح خانواده و عشق فیمابین ایشان و دکتر علیمی می دانم که می تواند الگوی مناسبی برای خانواده های ایرانی باشد. ما خوشحالیم که توانستیم در مجموعه‌ی فرهنگی هنری سرزمین هنر از این بانوی ارجمند و سایر پیشکسوتان رادیو در مراسم سالانه ارمغان اردیبهشت تجلیل شایسته‌ای به عمل آوریم. افتخار دیگر ما این است که آخرین باری که ایشان پشت میکروفون قرار گرفتند تا اجرای برنامه‌ای در حضور مردم را برعهده بگیرند، در برنامه ارمغان اردیبهشت بود که به همت همکاران سرزمین هنر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. ایشان با تواضع خاصی اجرای این برنامه را پذیرفتند و یکی از کامل‌ترین و زیباترین برنامه های خود را اجرا کردند که برای ما و جامعه ی هنری یادگاری ارزشمند است.»
مریم قاسمی ـ تهیه کننده برنامه «ارمغان اردیبهشت» ـ اجرای این مراسم و گفت‌وگو با مدعوین را برعهده داشت.
سرور پاکنشان، گوینده پیشکسوت رادیو صبح روز پنجشنبه ـ ۲۶ خرداد ماه ـ بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید