امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 354486 |
تاریخ انتشار : 02 اردیبهشت 1399 - 3:15 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: بزرگترین درس و آموزه‌ای که از ایجاد شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا گرفتیم این بود که فهمیدم تا چه اندازه وضع بهداشت مردم و کشورها در سطح پایینی قرار دارد و هیچ برنامه منسجمی برای ارتقا آن وجود ندارد. صباح زنگنه در گفت‌وگو […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: بزرگترین درس و آموزه‌ای که از ایجاد شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا گرفتیم این بود که فهمیدم تا چه اندازه وضع بهداشت مردم و کشورها در سطح پایینی قرار دارد و هیچ برنامه منسجمی برای ارتقا آن وجود ندارد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با صلح خبر در ارزیابی مدیریت بحران کرونا در کشور و نقاط ضعف و قوت آن اظهار کرد: بحث ها و تحلیل های زیادی درباره زمان اعلام شروع بیماری، مدیریت برخورد با آن، انتخاب روش مقابله با آن یا نحوه استفاده از کمک های بین المللی مطرح است و این موضوعات قطعا در اعتماد مردم به دولت بی تاثیر نبوده است. در عین حال با توجه به جهانی بودن این بحران مردم ایران شرایط را بیش از پیش درک کرده و نسبت به تحمل شرایط مقاومت بیشتری نشان دادند و سعی کردند با دولت همراهی کنند که این از آگاهی و نجابت مردم حکایت دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه در روند مدیریت بحران شاهد سیاسی کاری و گروکشی های سیاسی بودیم اظهار کرد: معتقدم این بحث ها هم در هر شرایطی مطرح است و بدون اینها طبعا امور نمی گذرد. با این حال برخی گروکشی ها و جناح بازی ها ریشه در علاقه به مردم و امور ملی ندارد و کاملا مساله گروهی و شخصی است در عین حال مهم آن است که دولت و حکومت به موضع‌گیری هایی از این دست فائق آید و تدابیری بیندیشد که به همبستگی و همکاری ملی بینجامد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به کاهش قیمت نفت همزمان با شیوع ویروس کرونا در دنیا گفت: این فاجعه به ایران و دولت هم ربط دارد و اتفاقی است که در سطح بین المللی روی داده و همه از آن رنج می برند و باید شرایط ناشی از تاثیرات مخرب آن را مدیریت کرد. بنا بر این هرگونه سو استفاده و سو برداشت از این موضوع اشتباه است. سیاسی کردن این مسائله اگر نتواند به حل بخشی از مشکلات متاثر از کاهش قیمت نفت بینجامد به نظر به خروج از اجماع عمومی منجر خواهد شد.

زنگنه در مورد روش برخورد با بحران کرونا از سوی دولت هم اظهار کرد: معتقدم باید همان ابتدای کار برای سه تا چهار هفته قرنطینه کامل اجرا می شد و نظرم را تا جایی که امکان داشت به مسوولان منتقل کردم چرا که معتقدم از بین بردن این ویروس در برخورد و زمان اولیه بسیار راحت تر از آن است که زمانی قابل توجه از شیوع آن بگذرد. ایران کمتر از یونان در نیروی انسانی متخصص و منابع مالی نیست که توانست با قرنطینه سخت شرایط را مدیریت کند. در هر حالا الان باید با مانیتورینگ روزانه و لحظه ای، مدل مناسب برای مدیریت شرایط در این مرحله را انتخاب کرد. این بحران باید کنترل شود در غیر این صورت باید محدودیت های اجتماعی و اقتصادی را ادامه داد که در این شرایط سختی زیادی برای کشور ایجاد خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در سطح ملی شیوع ویروس کرونا نشان داد وضعیت بهداشت مردم در سطحی پایین است و به عبارتی در اولویت نیست و برنامه منسجمی برای بهبود آن نیز نداریم، گفت: این وضعیت البته در سطح جهانی بسیار بدتر بود و دیدیم کشورهای پیشرفته و بزرگ عمدتا از کنترل ویروس و بیماری بازماندند. در حالی که این کشورها همواره تهدیدات نظامی علیه کشورهای دیگر داشته اند اما کمترین اهمیتی به وضع بهداشت و درمان در کشورشان ندادند و این شکست بزرگی برای قدرت های بزرگ بود.

زنگنه افزود: کشورهایی مثل چین که از مردمی منضبط و قدرت سیاسی متمرکز برخوردار هستند توانستند در این رابطه به کنترل بیماری دست پیدا کنند. اما کشورهای اروپایی با ساختار دموکراسی در این رابطه چندان موفق نبودند که البته سوالات زیادی را در سطوح مختلف ایجاد کرد که باید در آینده مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام 

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید