امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 473536 |
تاریخ انتشار : 05 تیر 1401 - 15:15 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/زنجان مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان گفت: در زنجان زندانی سیاسی و امنیتی به مفهومی که تعریف می‌شود، نداریم. حسین بنیادی ظهر امروز (۵ تیرماه) در نشست خبری با بیان اینکه اولین فراوانی جرم ما درون زندان مربوط به موادمخدر و دومی سرقت است، اظهار کرد: تناسب بین معتادان […]

صلح خبر/زنجان مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان گفت: در زنجان زندانی سیاسی و امنیتی به مفهومی که تعریف می‌شود، نداریم.

حسین بنیادی ظهر امروز (۵ تیرماه) در نشست خبری با بیان اینکه اولین فراوانی جرم ما درون زندان مربوط به موادمخدر و دومی سرقت است، اظهار کرد: تناسب بین معتادان به موادمخدر و سرقت نیز وجود دارد، به این معنی که تعداد زیادی از زندانیانی که به جرم سرقت وارد زندان شده‌اند، اعتیاد نیز دارند.

وی با بیان اینکه پارسال برای ۵ نفر از زندانیان که محکوم به اعدام شده بودند، رضایت اخذ شد، ادامه داد: در حال حاضر نیز بیش از ۳۰ نفر محکوم به اعدام داریم که همه آن‌ها مرتکب قتل عمد شده‌اند و به دنبال اخذ رضایت شاکیان هستیم‌.

بنیادی با بیان اینکه در بند نسوان آمار بالایی نداریم، تصریح کرد: در این بند شاهد حضور محکومان جرایم مالی موادمخدر و مشارکت در قتل که اگر درصد بگیریم، مشارکت در قتل بیشتر از سایر جرایم است.

این مسئول با بیان اینکه دو مرکز بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت داریم که خوشبختانه استان زنجان ورودی‌های پایینی دارد، تصریح کرد: پایین بودن ورودی بانوان به زندان‌ها یکی از نقاط مثبتی است که در زنجان به چشم می‌خورد، همچنین در زنجان زندانی سیاسی و امنیتی به مفهومی که تعریف می‌شود، نداریم.

مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان با اشاره به اینکه مردم زنجان خیرین بسیار با ایمانی دارند، به طوری که امسال در ماه مبارک رمضان 70 میلیارد ریال کمک مردمی برای آزادی زندانیان جمع‌آوری شد، تاکید کرد: در کل کشور در جذب مشارکت‌های مردمی، ستاد دیه استان در ماه مبارک رمضان رتبه اول کشوری را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان در مجموع ۶۷ نفر از زندان آزاد شدند و آزادی زندانیان کماکان ادامه دارد، بیان کرد: پارسال نیز ۲۶۳ نفر از زندانیان توسط ستاد دیه آزاد شدند که این امر به علت نیت خیر مردم زنجان است.

این مسئول با بیان اینکه محکومان مالی غیر کلاهبردار زیر ۵۰ میلیون تومان نداریم، متذکر شد: زندان مهریه پنج نفر داشتیم که این زندانیان شناور هستند و با اخذ رضایت یا کمک آزاد می‌شوند.

بنیادی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی سازمان زندان‌ها در سال جدید بحث اشتغال‌زایی زندانیان است، متذکر شد: در راستای اصلاح و تربیت زندانیان بر کار فرهنگی، حرفه‌آموزی و اشتغال مطرح شده است که در راستای حرفه‌آموزی مراکز مرتبط از جمله فنی و حرفه‌ای و جهادکشاورزی مشارکت دارند که طی سال گذشته در همین حوزه ۱۸۰۰ گواهی‌نامه صادر شده بود.

وی با بیان اینکه مرکزی به نام مرکز خدمات اجتماعی و یا مرکز مراقبت پس از خروج از زندان داریم که بر مبنای گواهی‌نامه صادر شده، وام اشتغال‌زایی کم‌بهره در اختیار زندانیان قرار داده می‌شود، عنوان کرد: اشتغال‌زایی از راهکارهای توانمندسازی و بازگشت زندانیان به جامعه است.

این مسئول با توضیح اینکه سه مرحله اشتغال شامل اشتغال نشسته، اشتغال کارگاهی و اشتغال اعزام به کار داریم، بیان کرد: در اشتغال نشسته، زندانیان داخل اتاق خود و بندهایی که دارند کار صنایع‌دستی انجام می‌دهند. در اشتغال کارگاهی نیز زندانی از داخل بند یک قدم بیرون‌تر آمده و در فضای کارگاهی مشغول به کار می‌شود. همچنین در اشتغال اعزام به کار نیز زندانیانی که شرایط بیرون آمدن دارند با طی فرآیند و گرو گذاشتن سند مشغول فعالیت می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال گسترش کارگاه‌های تولیدی در زندان‌ها هستیم، بیان کرد: دنبال بیگاری از زندانیان نیستیم، بلکه آنان در قبال کاری که انجام می‌دهند دستمزد دریافت می‌کنند که در همین راستا استان زنجان در پرداخت دستمزد به زندانیان در سال گذشته رتبه چهارم کشوری را کسب کرد.

مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان با یادآوری اینکه امسال مجلس تصویب کرد هر کارفرمایی که در داخل زندان برای زندانی اشتغال ایجاد کند، از مالیات معاف می‌شود، عنوان کرد: افرادی که در داخل زندان‌ها نیز کارآفرینی کنند، از وام کم‌بهره برخوردار می‌شوند.

وی در ادامه گریزی به موضوع انتقال زندان‌ نیز زد و افزود: در این حوزه قبل از سفر رئیس‌جمهور به استان رایزنی زیادی انجام شد که به نتیجه نرسیدیم اما پس از سفر رئیس‌جمهور نامه موافقت با زمینی که خارج از شهر برای انتقال زندان‌ در نظر گرفته شده است، به استان فرستاده شد که در همین راستا به دنبال واگذاری زمین بوده و سعی می‌کنیم امسال بحث واگذاری زمین انجام شود.

این مسئول با یادآوری اینکه برنامه‌های آموزشی متعدد فرهنگی، قرآنی و ورزشی در داخل زندان‌ها برگزار می‌شود، ادامه داد: پارسال مرکزی به نام دارالتحفیظ در زندان‌ راه‌اندازی شد که زندانیان برای حفظ قرآن به آنجا مراجعه می‌کنند که در همین راستا طی سال گذشته در سطح استان ۱۶۰ نفر با بهره‌گیری از این ظرفیت از یک جزء تا ۱۵ جزء حافظ قرآن شدند.

بنیادی با توضیح این مطلب که زندان‌های ما زندان‌های اسلامی و تربیتی است، گفت: نگاه ویژه به روش و زندگی شهدا داریم که در همین راستا برنامه دوشنبه‌های حسینی در زندان‌ها برگزار می‌شود. همچنین در مناسبت‌های مختلف شاهد برگزاری برنامه‌های متعدد در زندان‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این برنامه‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است، متذکر شد: نگاه ما بر این است که تا حد امکان زندانیان را به اهل‌بیت (ع) نزدیک‌تر کنیم.

این‌مسئول با بیان اینکه در زنجان متهمی که به واسطه حفظ قرآن از زندان آزاد شود، نداریم، ادامه داد: ارفاقات قانونی تاسیسات حقوقی که داریم شامل این است که هر کس بخواهد از آزادی مشروط، عفو، تخفیف مجازات و مرخصی استفاده کند باید در برنامه‌های فرهنگی شرکت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه از میزان موادمخدر پرتابی به داخل زندان اسلام‌آباد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف از جمله نصب دوربین و زندانیان درستکار داخل زندان کاستیم، تصریح کرد: کم‌ترین آسیب را در ورود موادمخدر به داخل زندان داریم و خوشبختانه دارای زندان‌های پاکی هستیم.

مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان با بیان اینکه بحث متادون درمانی در زندان‌های زنجان نیز اجرا می‌شود، افزود: این موضوع علاوه بر زنجان در زندان‌های کشور نیز اجرایی می‌شود.

وی با توضیح این مطلب که در طبقه‌بندی زندانیان باید کسانی که زیر ۱۸ سال هستند در کانون اصلاح و تربیت بوده و بند نسوان و آقایان نیز متفاوت است، متذکر شد: در داخل بند نیز طبقه‌بندی‌هایی وجود دارد و موضوعی به نام زندان‌های VIP نداریم.

این مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه جرایم اینترنتی در داخل زندان‌های زنجان نداریم، خاطرنشان کرد: تلفن‌هایی که در داخل زندان‌ها تعبیه شده، به گونه‌ای است که هر چند دقیقه یک‌بار اعلام می‌کند تماس از داخل زندان است که این موضوع امکان کلاهبرداری از داخل زندان را به حداقل رسانده است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید