امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 472971 |
تاریخ انتشار : 31 خرداد 1401 - 13:10 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/فارس رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: معتقد هستم که اگر زبان رسانه بسته شود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد؛ بنابراین دستگاه قضا همواره از مطالبی که موجب تعالی و توسعه باشد، دفاع می‌کند. حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی سه‌شنبه ٣١ تیرماه در یک کنفرانس خبری، ضمن بزرگداشت هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و […]

صلح خبر/فارس رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: معتقد هستم که اگر زبان رسانه بسته شود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد؛ بنابراین دستگاه قضا همواره از مطالبی که موجب تعالی و توسعه باشد، دفاع می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی سه‌شنبه ٣١ تیرماه در یک کنفرانس خبری، ضمن بزرگداشت هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، یکی از امتیازات دادگستری فارس را تعامل مناسب با اهالی رسانه خصوصا طی ۳ ساله اخیر دانست و بر حمایت کامل از مطالب منتشر شده توسط رسانه که در راستای توسعه شهر و استان باشد، تاکید کرد.
رئیس کل دادگستری فارس همچنین با بیان اینکه قوه قضاییه در حال طی دوران تحول و تعالی است و به سمت مردمی سازی پیش می‌رود، گفت: فارس، بزرگترین حوزه قضایی کشور با ٤٧ حوزه فعال دارد و همچنین امن‌ترین و یکی از بهترین حوزه‌های قضایی کشور به لحاظ عملکردی را به خود اختصاص داده است.
موسوی همچنین با اشاره به خدمات شاخص انجام شده در دادگستری فارس طی سه سال اخیر، عنوان کرد: در حال حاضر ٩٨.٦ درصد از ابلاغات دادگستری استان الکترونیکی است.
او به طراحی سامانه «خدمات قضایی من» هم اشاره و اضافه کرد: در این سامانه ١٩ خدمت تعریف شده و شهروندان با مراجعه به آن از صحت اطلاعات وکیل، معاملات و …مطلع می‌شوند.
برگزاری محاکمه آنلاین
رئیس کل دادگستری فارس ضمن یادآوری اینکه، بخشی از رسیدگی‌ها به پرونده‌های قضایی طی ۲ سال اخیر آنلاین بوده است، گفت: حدود ١٢ درصد از مجموع دادرسی‌ها در شیراز نیز بدون کاغذ انجام می‌شود و امید است این مهم در سراسر فارس این مهم تسری یابد.
موسوی یکی از مسائلی که دادگستری بر آن تمرکز دارد را موضوع پژوهش دانست و تاکید کرد:  اگر قضات با سواد و مسلط به امور حقوقی نداشته باشیم، حرفی برای گفتن در کشور نداریم.
رئیس دستگاه قضا در فارس اضافه کرد: خوشبختانه دادگستری فارس سال گذشته در هر ١٥ آیتم پژوهشی قوه قضاییه صاحب رتبه شد.
او با اشاره به شعار سال و ضمن بیان اینکه زیرساخت‌ها در حوزه اقتصاد کامل نیست و دشمن هم سعی بر ضربه به این موضوع دارد، گفت: سال گذشته ۱۸۹ شرکت تولیدی که در آستانه تعطیلی قرار داشت یا نیمه تعطیل بود، با حمایت دادگستری فارس به مدار فعالیت بازگشتند.
موسوی ضمن بیان اینکه مدعی هستیم عملکرد ۹۹ درصدی در کاهش اطاله دادرسی را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در محاکم کیفری شهر شیراز ١٩٠ پرونده وجود دارد.

مصالحه در ۸۷ پرونده قتل عمد
عالی‌ترین مقام قضایی استان فارس یادآوری کرد که کل موجودی پرونده‌های قضایی این استان، به غیراز پرونده‌های اجرای احکام، بالغ بر ۳۰ هزار فقره است.
او همچنین یکی از اقدامات مطلوب دادگستری فارس را انجام مصالحه در پرونده‌های شورای حل اختلاف ذکر و اعلام کرد که سال گذشته ٨٧ قتل عمد با ورود شورای حل اختلاف منجر به رضایت و رهایی قاتل از چوبه دار شده است.
موسوی، مقابله با فساد را یکی از مسائلی عنوان کرد که به جد دادگستری فارس با آن مقابله می‌کند و گفت: از مدیران شجاع حمایت و با کسانی که به امانتی که به آنها سپرده شده خیانت می‌کنند، مقابله می‌کنیم.
بیشترین برخورد را با مفسدین پس از تهران داریم
رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن بیان اینکه فارس پس از تهران بیشترین برخورد قضایی را با مفسدان اقتصادی داشته است، گفت: با کسی هم در این باره تعارف نداریم. دادگستری فقط خدا و قانون می‌شناسد ولاغیر.
موسوی از آزاد سازی ٢٧٠٠ هکتار از اراضی ملی فارس در سال گذشته هم خبر داد و افزود: با ادارات متولی زمین در صورت اهمال و کوتاهی برخورد قاطع خواهیم کرد.
او گفت: همچنین در راستای مردمی سازی قوه قضاییه، ١٢٨ هزار ملاقات مردمی در سال گذشته انجام شد.
رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه در دوران مردمی سازی نمی‌خواهیم حق حتی یک نفر هم پایمال شود، یکی از مسائلی که دادگستری استان در آن موفق بوده را احیای حقوق عامه دانست و گفت: دادسرای فارس، دادسرای اول کشور در این باره است.
موسوی عنوان کرد: ورود به موضوع رودخانه چنارراهدار و ساخت و سازهای غیرمجاز در دشت و ارژن و سپیدان گویای این مدعاست.
او همچنین با بیان اینکه ثمره امنیت امروز فارس، همراهی و همدلی مسئولان استان است، گفت: به آینده استان در باب تولید امیدواریم و صنعت فارس رو به جلو است و سیاه نمایی‌ها هم در فضای مجازی راه به جایی نمی‌برد.

استحکام ساختمان‌ها باید توسط مرجع ذیصلاح مشخص شود
رئیس کل دادگستری فارس در خصوص هتل آسمان هم گفت: در فضای مجازی عده‌ای می‌گویند این ساختمان استحکام ندارد و عده‌ای هم می‌گویند دارای استحکام است. باید مرجعی با بررسی دقیق اعلام کند که آیا این ساختمان استحکام دارد یا نه؟
موسوی خاطرنشان کرد: مردم نگران نباشند، چرا که ما خود از همه روی ساخت و سازها حساس تر هستیم. دو نفر از مسئولان نیز به تازگی شکایت کرده‌اند.
او در خصوص پرونده مدیرکل اسبق ورزش و جوانان هم گفت: وی اکنون در مرخصی است اما برخی از مسئولان مربوط به این اداره کل کماکان باید پاسخ بدهند.
رئیس کل دادگستری فارس در پاسخ به سئوال صلح خبر در خصوص رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی در استان، بیان کرد: شعبه رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی در استان همچنان فعال است اما پرونده فساد کلان در فارس نداریم.
موسوی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار صلح خبر در خصوص بازداشت تعدادی از فعالین صنفی در تجمعات واعتراضات اخیر شیراز هم گفت: اگر اعتراض از کانال قانونی دنبال شود، مشکلی نیست اما وقتی عده‌ای شعار ساختار شکن می‌دهند و در زمین دشمن بازی می‌کنند، طبیعی است که دادگستری ورود می‌کند.
رئیس دستگاه قضا در استان فارس اضافه کرد: عده‌ای معدود در استان بازداشت و اکثر آنها با اخذ تعهد آزاد شده‌اند و تنها چند نفر همچنان در بازداشت بسر می‌برند.
اعلام برنامه‌های هفته قوه قضاییه در فارس
دبیر ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه در فارس نیز در این جلسه شعار امسال هفته قوه قضاییه را «قوه قضاییه در مسیر تحول و خدمت به مردم» ذکر و به تشریح ویژه برنامه‌های این هفته در فارس پرداخت.
اشرافی، برگزاری سه همایش عمده از جمله تحلیل و آسیب شناسی اراء از منظر حقوقی و فقهی با حضور رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، رونمایی از جلد چهارم اندیشه‌های قضایی فارس، افتتاح پژوهشگاه مشترک دانشگاه شیراز و وقوه قضاییه، امضای تفاهم نامه سه جانبه بین دادگستری، پژوهشگاه و دانشگاه شیراز و همایش یاوران صلح و افتتاح هیئت‌های صلح در حرم مطهر علی بن حمزه(ع) و شاهچراغ(ع) را بخشی از این برنامه‌ها اعلام کرد.
او گفت: برگزاری همایش تجلیل و بزرگداشت قضات و کارمندان برتر و بازنشسته دادگستری فارس، برگزاری نشست ناگفته‌های حزب (بازخوانی پرونده ترور شهدای تیرماه) با حضور رئیس دیوان عالی کشور، برپایی نمایشگاه شهدای هفت تیر، برگزاذی جشنواره فناوری و تجلیل از حوزه‌های قضایی برتر، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در فارس، حضور در گلزار مطهر شهدا، دیدارهای مردمی، برگزار میز خدمت، دیدار با زندانیان و ملاقات با زندانیان، سخنرانی در خطبه‌های قبل از نمازجمعه شیراز، برگزاری وبینارهتی گام دوم انقلاب، بررسی حقوقی حادثه هفتم تیر و ارائه مشاوره رایگان در اماکن حقوقی دیگر برنامه‌های شاخص این هفته است.

انتهای پیام 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید