امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 476742 |
تاریخ انتشار : 03 مرداد 1401 - 13:28 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پایگاه صلح خبر، گروه سیاست – محمد مهاجرانی: در حدود ۲۰۰ سال پیش (۱۳ اردبیهشت ۱۱۸۶) و در زمانی که دولت‌های اروپایی هنوز رخت تزویر دموکراسی را بر تن نکرده بودند و شبانه روز در حال تغییر رکوردهای جنگ و جنایت بودند، به یکباره دربار قاجار تصمیم به انعقاد یک قرارداد سیاسی با امپراتوری فرانسه […]

پایگاه صلح خبر، گروه سیاست – محمد مهاجرانی: در حدود ۲۰۰ سال پیش (۱۳ اردبیهشت ۱۱۸۶) و در زمانی که دولت‌های اروپایی هنوز رخت تزویر دموکراسی را بر تن نکرده بودند و شبانه روز در حال تغییر رکوردهای جنگ و جنایت بودند، به یکباره دربار قاجار تصمیم به انعقاد یک قرارداد سیاسی با امپراتوری فرانسه می‌گیرد. دربار ناپلئون نیز که مترصد فرصت برای نفوذ در فلات ایران به جهت تهدید منافع روس و انگلیس بود، حسابی در صرف فعل «شیره مالیدن» بر سر نمایندگان ساده‌لوح فتحعلی شاه اهتمام به خرج داد.
این معاهده به علت حضور امپراتور فرانسه در اردوگاه «فین‌کن‌اشتاین» واقع در پروس شرقی موسوم به «عهدنامه فین‌کن‌اشتاین» شد و در ۱۶ ماده از طرف میرزا محمدرضا خان قزوینی سفیر ویژه ایران و «کنت دوشامپانی»، وزیر امور خارجه فرانسه به امضا رسید.
این قرارداد با هدف کمک به ایران برای مقابله با امپراتوری روسیه در مرزهای شمالی و برگرداندن سرزمین گرجستان به ایران و همچنین تقویت ارتش ایران بود. در طرف دیگر نیز فتحعلی شاه قاجار وعده‌ی حمایت از فرانسه در برابر انگلیس و اعلام جنگ به انگلیس را متعهد شده بود.
در نهایت با عدم تعهد فرانسه نسبت به وعده‌هایش و تبانی پشت پرده با سایر قدرت‌ها، سرنوشت این معاهده به ضرر ایران ختم شد و دست دربار قاجار در مقابل ابرقدرت‌های وقت در پوست گردو ماند و زمینه برای انعقاد سایر قراردادهای استعماری علیه منافع ملت ایران ایجاد شد.
مکرون به دنبال تحمیل اراده غرب علیه ملت ایران!
حالا پس از سپری شدن دو قرن از این معاهده نافرجام ناپلئونی، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه گوشی تلفن کاخ الیزه را برمی‌دارد و روز شنبه، در جریان مکالمه تلفنی دو ساعته با حجت‌الاسلام رئیسی، بایدها و نبایدهایی را تعیین می‌کند، بلکه بتواند دوباره راهی برای تحمیل مطالبات زورگویانه‌ی غرب علیه ملت ایران پیدا کند!
بنابر بیانیه کاخ الیزه، مکرون ضمن اشاره به بی‌نتیجه‌بودن مذاکرات غیرمستقیم اخیر ایران و آمریکا، گفت: احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز هم ممکن است، اما جمهوری اسلامی باید به تعهدات خود در برجام بازگردد!

در پاسخ نیز رئیس جمهور ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف‌ها به توافق و تأمین منافع اقتصادی ملت ایران می‌داند.
رئیسی: قطعنامه آژانس با هدف ایجاد فشار علیه ملت ایران بود
همچنین حجت‌الاسلام رئیسی به صدور قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان و همچنین اقدامات و مواضع غیرسازنده آمریکا و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: صدور قطعنامه در آژانس انرژی اتمی اقدامی بحران‌ساز و با هدف ایجاد فشار علیه ملت ایران بود که موجب ضربه زدن به اعتماد سیاسی است.
در تحلیل و ارزیابی مواضع رؤسای جمهور دو کشور، می‌توان به نتایج مهمی دست یافت.
مکرون در حالی از وضعیت مذاکرات ابراز نارضایتی کرده است که اتحادیه اروپا، به ویژه دولت فرانسه در زمان انعقاد برجام نیز همواره نقشی مخرب داشت و عملاً به اپراتور رژیم صهیونیستی در مذاکرات تبدیل شده بود و امروز نیز بر خلاف ژست میانجی، عملاً میدان‌دار اصلی برای صدور قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان بر ایفای نقش خود به عنوان پلیس بد تاکید دارد. این موضوع در گذشته نیز مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت و ایشان در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور (۲۵/‌۴/‌۱۳۹۸) تاکید کردند: اروپا یازده تعهّد در مقابل ایران، در قضیّه‌ی برجام داشت و به هیچکدام از این یازده تعهّد عمل نکرده؛ یعنی این حرفی است که وزیر خارجه‌ی ما (محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه وقت ایران) دارد می‌گوید؛ وزیر خارجه خُب معمولاً ملاحظات دیپلماتیک دارند.

رهبر انقلاب: اروپایی‌ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند!
ایشان همچنین در دیدار اخیر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم به موضع طلبکارانه‌ی اروپایی‌ها اشاره و تصریح کردند: اروپایی‌ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آنها هم مثل آمریکایند، لکن در مقام زبان‌بازی و حرف زدن طلبکارند؛ همیشه طلبکارند. گویا این ما بودیم که مدّت‌ها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن‌ها کردند.
در همین راستا، سید کمال سجادی سفیر اسبق ایران در ویتنام می‌گوید: «ما به تعهدات خود عمل کردیم و این اروپایی‌ها بودند که در راستای منافع آمریکا فقط وعده دادند و به تعهدات خود عمل نکردند.
او با بیان اینکه هیچکدام از وعده‌های اروپایی‌ها عملیاتی نشده است، تأکید کرد: غربی‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند و از ما انتظار دارند به تعهدات خود پایبند باشیم و این نشانه ذهنیت استعماری آنهاست.
این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه غربی‌ها هیچ شناختی نسبت به انقلاب و ملت ایران ندارند، گفت: ملت ایران برای احقاق حقوق خود هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد و وقتی که قراردادی در سطح بین‌الملل امضا می‌شود همه اطراف آن باید به انجام تعهدات خود پایبند باشند.»
نکته مهم دیگر در این مکالمه تلفنی، تاکید مجدد رئیس جمهور کشورمان بر لزوم حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم است. این موضوع نشان می‌دهد ایران از مواضع و مطالبات اصلی ملت، عقب‌نشینی نکرده است و بازی رسانه‌ای غرب برای مقصر نمایی ایران تأثیری بر روحیه تهران ندارد.
بدون تضمین، اروپا پیش‌قدم خروج از توافق خواهد بود
بدون شک اگر تضمین‌های لازم برای توافق نباشد، تروئیکای اروپایی نه تنها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد بلکه همانند تجربه برجام، اولین کشورهایی خواهند بود که به جرگه اعمال فشار و زور علیه ملت ایران خواهند پیوست.
از طرف دیگر، در صورت عدم حل و فصل مسائل پادمانی، این موضوع می‌تواند مانند یک زخم کهنه عمل کند و در هر زمان که غرب احساس نیاز کند، با افتتاح مجدد پرونده کشورمان در موضوعات هسته‌ای، زنجیره‌ی اعمال فشار را به سرعت برقرار سازد. همچنین اساس شکل‌گیری برجام، حل و فصل اتهامات واهی بود که غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مطرح کرد؛ لذا انعقاد توافقی بدون حل و فصل این مسائل کار عقلانی به نظر نمی‌رسد.
پرسه آزادانه تروریست‌های گروهک منافقین در خیابان‌های پاریس
بر اساس گزارش برخی از رسانه‌های فرانسوی، مکرون در این مکالمه تلفنی خواستار آزادی ۴ محکوم امنیتی در ایران شد! این در حالی است که این افراد به دنبال اخلال در امنیت عمومی کشور بوده‌اند و جرایم آن‌ها به اثبات رسیده است؛ اما در طرف دیگر فرانسه جولانگاه اعضای گروهک منافقین است و اعضای این گروهک تروریستی که دستشان به خون ده‌ها هزار شهروند ایرانی آغشته است، در خیابان‌های پاریس پرسه می‌زنند. همچنین این روزها اروپا شاهد استمرار بازداشت غیرقانونی «اسدالله اسدی» دیپلمات کشورمان است که این می‌تواند یک تراژدی بزرگ برای کنوانسیون ۱۹۶۹ وین و حقوق بین‌الملل باشد.
سایت وزارت امور خارجه فرانسه نیز می‌تواند سمبل دیگری از حکمرانی تزویر در سپهر سیاسی دولت این کشور باشد. زیرا این سایت، چندین نوبت در ماه‌های اخیر برای سفر شهروندان و اتباع این کشور به ایران، هشدار صادر کرده است.

در این خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: متأسفانه طرف فرانسوی بر مبنای یک رفتار غیرحرفه‌ای این چندمین بار است هشدار را در وب سایت وزارت خارجه فرانسه درباره هشدارهای امنیتی سفر به ایران منتشر می‌کند. مبنای این هشدار و رفتار رویکرد سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت امنیتی ایران ندارد.

نکته‌ی پایانی که می‌توان به آن اشاره کرد، مکالمه‌ی دو رئیس جمهور در خصوص مسائل منطقه‌ای است. اگرچه فرانسه و شخص «مکرون» علاقه‌ی زیادی به دخالت در مورد مسائل خاورمیانه دارند اما تاکنون نتوانستند اقدامی به نفع ملت‌های منطقه انجام دهند. برای مثال می‌توان به سفر «مکرون» به لبنان پس از انفجار عظیم در بندر بیروت اشاره کرد که این سفر بدون هیچ دستاوردی برای مردم لبنان و صرفاً با عکس‌های یادگاری رئیس جمهور فرانسه همراه بود.
خون عزیزترین فرزندان ایران بهای امنیت منطقه
اما در طرف مقابل جمهوری اسلامی به صراحت و با تمام توان برای دفاع از ملت‌های منطقه در برابر تروریسم حاضر شده است و در این راه نیز عزیزترین فرزندانش از جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را از دست داده است.
حجت‌الاسلام رئیسی در این تماس تلفنی به خوبی به نقش ایران در تأمین امنیت منطقه و اروپا اشاره کرد و گفت: اگر نقش امنیت‌ساز جمهوری اسلامی در منطقه به خصوص مبارزه با تروریسم و حمایت تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها نبود امروز داعش در اروپا اعلام خلافت کرده بود.
او تاکید کرد: راه حل مسائل منطقه در دست ملت‌ها و دولت‌های منطقه است و مداخله خارجی ضد امنیت و ثبات است.
این نکته حائز اهمیت است که، تاریخ ایران بیانگر ایستادگی ملت ایران در برابر قلدری‌های دولت‌های به ظاهر قدرتمند است و اگر غرب واقعاً به دنبال احیای برجام است، ابتدا تعهدات خود نسبت به ملت ایران را اجرایی کند. ملت بزرگ ایران با بهره‌گیری از تجارب گذشته سرشار از احساس بی‌اعتمادی به اروپایی‌ها و آمریکا است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید