امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 499342 |
تاریخ انتشار : 01 فروردین 1402 - 11:15 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

شمس‌الدین حسینی در گفتگو با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، درباره اولویت‌هایی که دولت باید در سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار دهد تا تورم کنترل شود، اظهار داشت: اولین انتظار آن است که دولت باید برنامه‌های مدونی در این زمینه داشته باشد و حتماً این برنامه‌ها را اعلام کند. وی با اشاره به […]

شمس‌الدین حسینی در گفتگو با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، درباره اولویت‌هایی که دولت باید در سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار دهد تا تورم کنترل شود، اظهار داشت: اولین انتظار آن است که دولت باید برنامه‌های مدونی در این زمینه داشته باشد و حتماً این برنامه‌ها را اعلام کند.
وی با اشاره به اینکه تدوین برنامه کافی نیست و حتماً باید اعلام شود، گفت: ما بحثی را در علم اقتصاد و سیاست گذاری اقتصاد تحت عنوان «هدف‌گذاری تورمی» داریم که در سیاست هدف‌گذاری تورمی، حکمرانی اقتصادی به عنوان یک هدف‌گذاری فعالانه به کار گرفته می‌شود.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معنای این مسئله آن است که سیاست‌گذار، حکمران یا مقامات اقتصادی به فرض می‌گویند ما در سال آینده می‌خواهیم تورم را به زیر ۲۰ درصد برسانیم و برای آنکه تورم را به زیر ۲۰ درصد بیاوریم، نقدینگی را هم چند درصد کاهش می‌دهیم.
وی تاکید کرد: بنده توصیه می‌کنم مقامات و مسئولان اقتصادی کشور برای سال ۱۴۰۲ حکمرانی و هدف گذاری فعالانه را در دستورکار خود قرار دهند و اعلام کنند و واهمه نداشته باشند که آن هدف محقق نشود بلکه تلاش کنند تا آن هدف محقق شود. این اولین نکته است که حتماً باید دولتمردان به ویژه بخش اقتصادی دولت به آن در سال ۱۴۰۲ توجه ویژه داشته باشند.
حسینی با تاکید بر ضرورت وجود انسجام در تیم اقتصادی دولت، گفت: مقامات اقتصادی دولت در موضوعات مهم اقتصادی باید با یکدیگر توافق کنند و بعد از آنکه توافق می‌کنند، باید یکصدا باشند. پیش‌بینی پذیر کردن متغیرهای اقتصادی بسیار مهم است و مسئولان دولت برای پیش‌بینی پذیر کردن متغیرهای اقتصادی باید وقفه در سیاست‌گذاری را کنار بگذارند.
وی متذکر شد: برای مثال، در سال ۱۴۰۱ دیدیم تقریباً نصف سال گذشته بود اما حتی نرخ ارز که باید مبنای محاسبات حقوق گمرکی قرار می‌گرفت، اعلام نشده بود یا برخی از تعرفه‌ها مشخص نشده بود.
نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم دولت اصلاً هیچ سیگنالی درباره نرخ ارز مربوط به حقوق ورودی نداده بود و زمانی که نرخ ارز اصلاح شد، در اواسط سال حقوق گمرکی را از ۴ درصد به یک درصد کاهش دادند.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هم اینگونه مطرح شده بود که دوباره حقوق گمرکی از یک درصد به ۴ درصد بازگردد که این اقدام پیش‌بینی پذیری را کم و سخت می‌کرد.
حسینی گفت: ما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تاکید کردیم که اگر شش ماه یا ۳ ماه پیش از مجلس این اختیار را گرفتید که حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد برسد، پس باید روی همان یک درصد بمانید.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید