امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 455176 |
تاریخ انتشار : 01 بهمن 1400 - 15:20 | ارسال توسط :
0
5
ارسال به دوستان
پ

دور جدیدی از مذاکرات سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه روسیه و آمریکا امروز جمعه در ژنو آغاز شد. به گزارش صلح خبر، به نقل از روسیا الیوم، لاوروف در این نشست که حول ابتکار عمل روسیه مبنی بر ارائه ضمانت‌های امنیتی به مسکو است خطاب به بلینکن گفت: ما از این نشست انتظار […]

دور جدیدی از مذاکرات سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه روسیه و آمریکا امروز جمعه در ژنو آغاز شد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از روسیا الیوم، لاوروف در این نشست که حول ابتکار عمل روسیه مبنی بر ارائه ضمانت‌های امنیتی به مسکو است خطاب به بلینکن گفت: ما از این نشست انتظار پیشرفتی نداریم، اما انتظار داریم به پیشنهادات خود پاسخ داده شود، پیشنهادات ما بسیار واضح است و ما از شما نیز انتظار پاسخ روشنی را داریم.

لاوروف در سخنانی در ابتدای دیدار با بلینکن از ابتکار طرف آمریکایی برای برگزاری این نشست تشکر کرد و گفت: زمانی که شما تلفنی با من تماس گرفتید و پیشنهاد دادید که این نشست برگزار شود تا در مورد نگرانی هایمان بیشتر بحث کنیم ما در آن ایده مفیدی دیدیم زیرا امیدواریم که به شما کمک کند تا پاسخ‌های مفصلی را به همه پیشنهادات ما آماده کنید و در صورت داشتن پیشنهادات متقابل ارائه دهید.”

لاوروف با اشاره به اینکه طرف روسی در دو روز گذشته مطالب زیادی را مشاهده کرده است که وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با آنچه “کارزار گسترده اطلاعات نادرست روسیه” توصیف کرده است، افزود: من با علاقه زیادی به این مطالب نگاه کردم و امیدوارم کسی در داخل وزارت خارجه آمریکا وجود داشته باشد که درگیر آن نباشد.”

بلینکن نیز اظهار داشت که نشست امروز در چارچوب “تلاش مستمر با هدف کاهش تنش ها و جلوگیری از تداوم تجاوز روسیه به اوکراین” انجام می شود و ایالات متحده و متحدانش به دیپلماسی و گفتگو به عنوان راهی برای رسیدن به هدف متعهد هستند. اختلافات موجود را حل و فصل کنند.

وی خطاب به لاوروف گفت: اگر روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، با واکنشی سریع، متحد و قاطع روبرو خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که قصد دارد به لاوروف در مورد موضع مشترک واشنگتن و متحدانش و «افکار خاص» در مورد برخی نگرانی‌های روسیه، نگرانی‌های آمریکا در مورد اقدامات مسکو و همچنین «روشن کردن اصول اساسی که آمریکا به آن متعهد است» توضیح دهد.

بلینکن اظهار داشت که قصد دارد پرونده دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در روسیه را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهد و از مسکو می خواهد که “گام درستی بردارد” و آنها را آزاد کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سخنان خود گفت: لحظه حساسی است، در واقع ما انتظار نداریم که اختلافات ما در اینجا و امروز حل شود، اما امیدوارم و انتظار دارم که آزمایش کنیم که آیا مسیر دیپلماسی و گفت و گو هنوز باز است یا خیر.

امروز و اندکی پیش از آغاز نشست، لاوروف در جمع خبرنگاران گفت روابط روسیه و آمریکا به دلیل سیاستی که واشنگتن در پیش گرفته است به نقطه حساس و خطرناکی رسیده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره فعالیت‌های دیپلماتیک روسیه در سال ۲۰۲۱ افزود: رسیدن روابط روسیه و آمریکا به این نقطه موید نیاز فوری به گفت‌وگوی عینی و گام‌های جدی آمریکایی‌ها و متحدانشان است.

در مورد ارائه تضمین‌های امنیتی قابل اعتماد به روسیه هم وزیر امور خارجه این کشور گفت: ادامه فعالیت تهاجمی ناتو، اقدامات خصمانه علیه کشورمان از جمله تمرینات برنامه ریزی نشده، رویکردهای خطرناک، مانور هواپیماهای جنگی و حضور نظامی در خاک اوکراین مطلقا غیرقابل قبول است.

لاوروف تاکید کرد که “اکنون مهم است که روی بازسازی اعتماد کار کنیم و حداقل به حالت عادی برگردیم. به طور کلی، هیچ اختلاف آشتی ناپذیری بین روسیه و ایالات متحده وجود ندارد. اما شرکا باید اراده سیاسی نشان دهند. ما همیشه آماده گفتگوهای صمیمانه هستیم مگر در مورد موضوعاتی که تنها پاسخگوی خواسته‌های ایالات متحده است و نگرانی‌های مشروع ما را نادیده می‌گیرند.”

وی گفت: آمریکایی‌ها باید برای اصلاح اشتباهات خود کار جدی انجام دهند، از تلاش‌های نافرجام خود برای دخالت در امور داخلی ما نتیجه‌گیری درستی بگیرند و رفتار خود را تا حد قابل توجهی اصلاح کنند. وقت آن است که از ادعای سلطه بر جهان دست برداریم.»

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید