امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 100156 |
تاریخ انتشار : 07 شهریور 1395 - 10:58 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دفع آفات درخت پسته با امواج در نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی دفع آفات درخت پسته با امواج در نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی گروه محیط زیست صلح خبر؛ به گزارش ایسنا، آرش احمدی‌نیا، مجری طرح با تاکید بر این که این ربات با عنوان «ربات ماهی» در دومین نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و […]

دفع آفات درخت پسته با امواج در نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی

دفع آفات درخت پسته با امواج در نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی گروه محیط زیست صلح خبر؛

به گزارش ایسنا، آرش احمدی‌نیا، مجری طرح با تاکید بر این که این ربات با عنوان «ربات ماهی» در دومین نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی دانشجویان مکاترونیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی عرضه شده است، گفت: ربات ماهی طراحی شده دارای بخش‌های مختلف مکاترونیکی است که توسط دم انتهایی که شامل دو مفصل حرکتی می‌شود، نیروی پیشران برای حرکت به سمت جلو را ایجاد می‌کند.

حرکت ربات مانند ماهی

وی اضافه کرد: علاوه بر آن این ربات مانند ماهی، دارای باله‌های تعادلی و تغییر مسیر حرکت به سمت چپ و یا راست است.

احمدی‌نیا با بیان اینکه در این ربات از سنسورهای حرکتی جهت تشخیص موانع و تغییر مسیر استفاده شده است،

افزود: از ربات ماهی که از خانواده ربات‌های آبزی محسوب می‌شود، می‌توان در صنایع دریایی جهت بازدید از بدنه کشتی‌ها و تشخیص میزان پوسیدگی، در زمینه محیط زیست و جانورشناسی جهت آنالیز رفتار آبزیان استفاده کرد.

ربات کاشت نهال

همچنین محققان این دانشگاه موفق به عرضه ربات کاشت نهال شدند.

مهدی لاجوردی از محققان گروه اسمارت ماشین واحد علوم و تحقیقات با اشاره به جزئیات ربات کاشت نهال گفت: در راستای طرح ملی نهضت سبز برای سرعت بخشیدن به کاشت نهال برای حل بحران بیابان‌زدایی، اقدام به ساخت این ربات کردیم.

وی ادامه داد: این ربات قابلیت کاشت 3 نهال در دقیقه را دارد و در نمونه آزمایشی اولیه این ربات قادر به حمل 50 اصله نهال در مخزن است. این ربات تمامی مراحل حفاری، کاشت و پر کردن خاک را بصورت همزمان انجام داده و هیچگونه نمونه داخلی یا خارجی ندارد.

دفع آفات درخت پسته با امواج

ربات کاشت نهال

طرح ناوبری ربات بر پایه رفتار از دیگر دستاوردهای این دانشگاه است که از سوی شیما رضاسلطانی و مرتیا زارع طراحی و ساخته شده است.

این ربات قابلیت حرکت به سمت هدف مشخص شده را دارد و در صورتی که مانعی بر سر راهش باشد، می‌تواند رفتاری از خود نشان دهد که از مانع دور شود و سپس مسیر جدیدش را به سمت هدف در پیش بگیرد.

همچنین این ربات از قبل هیچ نقشه‌ای از محیط در اختیار ندارد و تنها با استفاده از الگوریتم‌هایی مسیرش را پیدا می‌کند.

این ربات قابلیت یافتن مسیر در محیط مارپیچ (maze) و همچنین رسیدن به هدف تعیین شده با گذر از موانع موجود در محیط های پر مانع را دارد.

مهناز روحی از پژوهشگران این واحد دانشگاه آزاد از اجرای دو طرح التراواش و اسکات خبر داد و گفت: دستگاه التراواش برای شستشوی میوه با استفاده از امواج آلتراسونیک طراحی شده است.

شستشوی آلتراسونیک یک روش مناسب برای شستشوی قطعات با هندسه پیچیده است.

دفع آفات درخت پسته با امواج در نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی دفع آفات درخت پسته با امواج در نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی

دستگاه التراواش برای شستشوی میوه

وی با بیان اینکه دستگاه اسکات نیز برای دفع آفات درخت پسته با استفاده از امواج آلتراسونیک طراحی شده است، ادامه داد: دستگاه دفع آفات اسکات متشکل از یک دستگاه مادر برای ارتباط با کاربر و برنامه‌ریزی و چندین دستگاه مولد موج آلتراسونیک قادر به کنترل و جمع‌آوری حشرات مضر در محدوده خاصی که توسط کاربر تعیین می‌شود، است.

امواج مافوق صوت و آستانه دردناکی حشرات

به گفته روحی، اصول کار دستگاه مبتنی بر امواج مافوق صوت و آستانه دردناکی حشرات است. دستگاه‌های مولد موج در قسمت‌های مختلف یک باغ نصب می‌شود و به صورت بی‌سیم با دستگاه مادر در ارتباط است. دستگاه‌های مولد موج با تولید موج و پخش آن از طریق بلندگوهای مخصوص موجب مزاحمت برای حشره شده و حشره را به فرار از محل وادار می‌کند.

دومین دوره نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی دانشجویان مکاترونیک

دومین دوره از نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه علمی و صنعتی دانشجویان مکاترونیک، دستاوردهایی همچون ربات‌ها و طرح‌هایی چون ربات ماهی، دفع آفات باغی با استفاده از امواج آلتراسونیک، شستشوی میوه با استفاده از امواج آلتراسونیک، ربات نهال کار، ربات کشنده ادوات باغی، ربات سم پاش، سیستم کنترل هدر رفت انرژی حرارتی دستگاه‌های گرمایشی گلخانه‌ها و استفاده از دی اکسید کربن ناشی از آن، بازوی هوشمند جابجایی بار، دستگاه تولید پیوندک لوله‌ای درخت پسته، بورد آموزشی پنوماتیک، روشی نوین برای جداسازی میوه‌ها با سایزهای گوناگون، بالابر نخل، تشخیص میوه بر روی درخت و تعیین مختصات آن جهت چیدن توسط بازوی میوه چین به نمایش گذاشته شد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید