امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 506009 |
تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1402 - 10:04 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/همدان روستای غینرجه با وسعت ۶۰۰ هزار مترمربع روستایی از توابع بخش سردرود شهرستان رزن با جمعیت ۲۲۰۰ نفر شامل ۶۷۰ تا ۶۸۰ خانوار است که اکثریت اهالی به دامداری، باغداری و کشاورزی اشتغال دارند و گندم، جو، حبوبات، صیفی و سبزیجات را می ‌توان از مهمترین محصولات کشاورزی این روستا برشمرد. در کنار کشاورزی و دامداری، […]

صلح خبر/همدان روستای غینرجه با وسعت ۶۰۰ هزار مترمربع روستایی از توابع بخش سردرود شهرستان رزن با جمعیت ۲۲۰۰ نفر شامل ۶۷۰ تا ۶۸۰ خانوار است که اکثریت اهالی به دامداری، باغداری و کشاورزی اشتغال دارند و گندم، جو، حبوبات، صیفی و سبزیجات را می ‌توان از مهمترین محصولات کشاورزی این روستا برشمرد.

در کنار کشاورزی و دامداری، کارگاه های تولیدی مختلفی از جمله جوراب بافی، ادوات کشاورزی، پوشاک و قطعات جاروبرقی نیز در این روستا فعالیت دارد که اشتغال مناسبی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای اهالی روستا ایجاد کرده است.

کارگاه تولیدی ادوات کشاورزی آقای باقری یکی از این کارگاه هاست که تولیدات این کارگاه در اقصی نقاط کشور به فروش می‌رسد.

به گفته ناصر باقری، از زمان کودکی پدر وی در این روستا در کنار کشاورزی دارای کارگاه تولید ادوات کشاورزی بوده و او نیز با مهارت آموزی لازم از چند سال پیش در این حرفه اشتغال دارد.

این تولیدکننده ادوات کشاورزی در گفت‌وگو با صلح خبر، از جمله ادوات کشاورزی در حال تولید در کارگاه خود را ردیف کار گندم، گاو آهن و چیزل برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر در این کارگاه شش نفر اشتغال مستقیم دارند.

باقری که از سال ۶۵ در این حرفه اشتغال دارد، افزود: سالانه در این کارگاه ۷۰ تا ۸۰ دستگاه ردیف کار گندم، ۲۰۰ دستگاه چیزل و ۲۰۰ دستگاه گاو آهن بسته به تقاضای بازار تولید می شود.

وی با بیان اینکه تولیدات این کارگاه حدود ۷۰ درصد از طریق فضای مجازی و مابقی به صورت نمایندگی در اقصی نقاط کشور به فروش می‌رسد، مطرح کرد: از عمده ترین مشکلات کارگاه های در حال فعالیت این روستا گرانی، تورم مواد اولیه و نقدینگی بوده که کارگاه ما نیز به تبع سایر کارگاه‌ها با این مشکل مواجه است.

باقری با اشاره به اینکه مواد اولیه و مصالح لازم برای تولید دارای ثبات نبوده و هر بار با مراجعه برای خرید مواد اولیه از جمله آهن با افزایش قیمت مواجه هستیم، یادآور شد: از دو سال پیش کارگاه اسباب‌بازی‌سازی خود را نیز در این روستا با اشتغال پنج تا شش نفر راه اندازی کردم که به علت گرانی و و تورم مواد اولیه از حدود شش ماه پیش به صورت نیمه تعطیل است.

وی تولید انواع اسباب بازی فکری را از جمله تولیدات کارگاه خود برشمرد و بیان کرد: کارگاه تولید اسباب بازی‌ ما به صورت غیرمستقیم اشتغال خوبی برای خانواده های این روستا ایجاد کرده بود و برخی از اهالی بسته بندی تولیدات کارگاه را در منزل به صورت پاره وقت به همراه خانواده خود انجام می‌دادند.

این تولیدکننده با بیان اینکه پخش عمده تولیدات کارگاه اسباب بازی سازی تهران بود،‌ افزود: فعلاً این کارگاه به صورت نیمه فعال است که در صورت حل مشکل نقدینگی و ثبات بازار مواد اولیه به طور قطع مجدد به چرخه تولید بازمی‌گردانیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بهبود و ثبات وضعیت قیمت مواد اولیه کارگاه های این روستا از نقش مؤثری در تولید و ایجاد اشتغال پایدار مناسب برای جوانان و اهالی روستا و روستاهای همجوار برخوردار خواهند بود و بدون شک کارگاه های تعطیل شده نیز مجدد به چرخه تولید بازخواهند گشت.

سخنان دیگر تولیدکنندگان کارگاه های این روستا نیز حکایت از درد مشترک آنها در کمبود نقدینگی و گرانی های روزافزون مواد اولیه داشت و برخی از این تولیدکنندگان پرداخت تسهیلات لازم با نرخ سود پایین را یکی از راهکارها برای مرتفع شدن مشکل نقدینگی کارگاه خود می‌دانستند و برخی نیز ایجاد ثبات در بازار را به عنوان تنها نسخه حل این مشکل عنوان می کردند.

دهیار روستای غینرجه هم با اشاره به وجود کارگاه های مختلف تولیدی در این روستا شامل کارگاه‌ تولید ادوات کشاورزی، اسباب بازی، پوشاک، جوراب بافی و وسایل قطعات جاروبرقی اظهار کرد: این کارگاه های تولیدی توانسته‌اند اشتغال مناسبی برای برخی از جوانان و اهالی روستا ایجاد کنند.

رضا پاشایی در گفت‌وگو با صلح خبر، اشتغال ایجاد شده مستقیم و پایدار این کارگاه های در حال فعالیت را ۵۰ نفر برشمرد و تصریح کرد: این کارگاه ها به صورت غیرمستقیم نیز در رابطه با بسته بندی تولیدات کارگاه ها به طور متوسط برای ۱۰۰ نفر از اهالی اشتغالزایی دارند به طوریکه به صورت خانوادگی در منازل خود نسبت به بسته بندی تولیدات کارگاه ها در حاشیه دیگر مشاغل خود مشغول هستند.

وی ضعف ولتاژ برق را یکی از مشکلات کارگاه ها و تولیدکنندگان در حال فعالیت این روستا دانست و ادامه داد: به علت مشکل ضعف ولتاژ برق موجود روستا دو واحد از کارگاه های غینرجه تاکنون تعطیل و افراد مشغول در این کارگاه ها بیکار شدند.

پاشایی افزود: این کارگاه های تعطیل شده به ناچار برای ادامه فعالیت خود مهاجرت کرده و فعالیت خود را در مناطق دیگر آغاز کرده‌اند و با تعطیلی این کارگاه ها ۱۵ تا ۲۰ فرصت شغلی برای جوانان روستا از بین رفت.

دهیار روستای غینرجه خاطرنشان کرد: گرانی مواد اولیه و مشکلات نقدینگی نیز از دیگر مشکلات کارگاه های مختلف تولیدی سطح این روستا است که این امر تولیدکنندگان این کارگاه‌ها را می‌آزارد.

وی با بیان اینکه روستای غینرجه دارای طرح هادی بوده و تاکنون ۸۰ درصد طرح اجرا شده است، مطرح کرد: از مساکن روستایی موجود این روستا تاکنون ۹۹ درصد مقاوم سازی شده به طوریکه مقاوم سازی مساکن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.

پاشایی با بیان اینکه متأسفانه در رابطه با زیرساخت های ورزشی روستای قینرجه ضعیف بوده و فاقد سالن ورزشی برای جوانان روستاست، اضافه کرد: کتابخانه عمومی یکی از مطالبات مهم دوستداران کتاب در این روستا است که همواره از درخواست ها و مطالبات چندین ساله اهالی روستا به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: تاکنون پنج کیلومتر از سطح معابر روستای غینرجه آسفالت شده و سه کیلومتر از معابر نیز با زیرسازی لازم آماده آسفالت است که متأسفانه به علت گرانی آسفالت هنوز در این رابطه اقدامی نشده و منتظر اعتبار هستیم.

پاشایی تصریح کرد: توجه به کارگاه‌های تولیدی این روستا با حمایت لازم از نقش مؤثری در اشتغال جوانان روستا و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها برخوردار خواهد بود.

به گزارش صلح خبر، توجه به مشکلات کارگاه های تولیدی غینرجه با مهارت و تخصصی که هر یک از کارگاه‌ها در اشتغال دارند، به طور قطع می‌تواند در سایه خشکسالی های اخیر در کنار کشاورزی نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد اهالی این روستا ایفا کند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید