امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 477237 |
تاریخ انتشار : 07 مرداد 1401 - 22:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه “در هفته‌های گذشته شاهد تلاش‌های بسیار برای ایجاد فتنه میان طیف‌های گوناگون ملت عراق و نیز درون بزرگ‌ترین طیف اجتماعی عراق بودیم”، اظهار کرد: این تلاش‌های شوم در پی آسیب زدن و شر رساندن به عراق و ملت عراق است. به گزارش صلح خبر، «سید عمار حکیم» […]

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه “در هفته‌های گذشته شاهد تلاش‌های بسیار برای ایجاد فتنه میان طیف‌های گوناگون ملت عراق و نیز درون بزرگ‌ترین طیف اجتماعی عراق بودیم”، اظهار کرد: این تلاش‌های شوم در پی آسیب زدن و شر رساندن به عراق و ملت عراق است.

به گزارش صلح خبر، «سید عمار حکیم» در سخنرانی روز اول محرم در میدان «خلانی» بغداد گفت: از همه نیروهای ملی و خیرخواه می‌خواهم که حساسیت‌ها و نزاع‌های سابق را کنار بگذارند و با روحیه مسئولیت‌پذیری که شایسته عراق و جایگاه آن است، وارد گفت‌وگوی فراگیر شوند.
رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر پایبندی به قانون و حفظ اقتدار حکومت و نهادهای آن، از حشد الشعبی یاد کرد و افزود: امروز حشد الشعبی نهادی نظامی و ملی و موجب افتخار است. بار دیگر سالروز افتخارآمیز تأسیس آن را گرامی می‌داریم و به نیروهای حشد که آن رژه استوار و افتخارآفرین و مقتدرانه را اجرا کردند درود می‌فرستیم و این همه را تأکیدی بر ضرورت ادامه روند تحکیم نهاد حشد الشعبی و تقویت و توسعه آن برای تبدیل شدنش به پشتوانه‌ای قدرتمند می‌دانیم.
حکیم بر ضرورت عبور از بن‌بست سیاسی با خردمندی و ایثار تاکید کرد و ادامه داد: باید سازوکاری آشکار و علنی برای ملت جهت انتخاب رئیس جمهوری ایجاد شود و این مسأله پشت درهای بسته نماند تا مسائل از حالت شخصی درآید و به بحران کشیده نشود. برادران کُرد ما یا درباره نامزد نهایی ریاست جمهوری توافق کنند یا با دو نامزد به مجلس بروند و انتخاب نهایی را به نمایندگان ملت واگذار کنند و این همه باید طبق جدول زمانی مشخص و کوتاه انجام شود.
وی تاکید کرد: دولت آینده خود فرصت بزرگی برای تحقق موفقیت‌های خدماتی و عمرانی دارد و امیدواریم که رئیس دولت در انتخاب کابینه‌ای مؤثر در عرصه میدانی و خدماتی که تنها دغدغه‌اش موفقیت و تحقق دستاورد باشد این نکته را در نظر بگیرد و برنامه‌ای مشخص و قابل پذیرش با جدول زمانی منطقی تنظیم کند.
رهبر جران حکمت ملی عراق بر ضرورت تقویت نهادهای امنیتی و نظامی از ارتش و پلیس و حشد و پیشمرگه و مبارزه با تررویسم و دیگر تشکیلات با رعایت معیارهای حرفه‌ای و ملی و دکترین نظامی مناسب و تقویت تسلیحاتی و آموزشی تأکید کرد و گفت: همه این موارد موجب اقتدار دولت و قانون و جامعه می‌شود.
حکیم با بیان اینکه “همچنان شاهد نقض صریح حاکمیت ارضی کشور هستیم”، یادآور شد: بارها گفته‌ایم که عراق به همسایگانش آسیب نخواهد زد و در پی برهم زدن روابط حسنه با همسایگان نیست، به خصوص که این روابط ابعاد تاریخی و فرهنگی و اقتصادی دارد و اصول دینی و ملی ما اجازه آن را نمی‌دهد.
وی تاکید کرد: ما خواستار صلح و امنیت با همگان هستیم به شرطی که این صلح و امنیت از حساب کرامت ملت عراق نباشد، که حیات بدون کرامت ارزشی ندارد.
رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به حمله اخیر ترکیه به دهوک تصریح کرد: جنایت بزرگی که چند روز پیش در دهوک رخ داد قابل اغماض نیست و بخشی از زنجیره‌ای از حملات ترکیه و نقض حاکمیت ارضی عراق است، به خصوص که مشخص شده که هیچ تفاهم‌نامه‌ای با ترکیه وجود ندارد که اجازه ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق را بدهد. ضمن اینکه حضور ده‌ها پایگاه و اردوگاه نظامی ترکیه در خاک عراق به بهانه مبارزه با تروریسم نیز هیچ مجوز قانونی ندارد.
حکیم در ادامه با بیان اینکه تغییرات بسیاری با سرعت بالا در صحنه سیاسی منطقه در حال رخ دادن است و عراق در قلب این تحولات جای دارد، گفت: بدون رویکرد مشخص در سیاست خارجی نمی‌تواند از این تغییرات در امان بماند.
رهبر جریان حکمت ملی عراق عنوان کرد که روابط حسنه عراق با کشورهای دیگر و موقعیت تاریخی و جغرافیایی‌اش فرصت مهمی برای بر عهده گرفتن نقش اثرگذار در منطقه در اختیار می‌گذارد.
حکیم تصریح کرد: عراق می‌تواند منطق نزاع در منطقه را به منطق رقابت و همکاری با تقویت راه‌های گفت‌وگو و کاهش مشکلات و اختلافات و بهره برداری از ثروت‌های منطقه به نفع ملت‌ها تبدیل کند.
رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: این همه با وجود پیمان‌های یکجانبه منطقه‌ای با انگیزه‌های بیرونی و نامرتبط با مسائل منطقه قابل تحقق نیست، مردم منطقه خود بهتر می‌توانند منافع خود را تشخیص دهند و نیازی به قیمومت کسی ندارند.
وی با بیان اینکه “همان‌طور که مخالف حمله و تجاوز به خاک و ملتمان هستیم و نسبت به پیامدهای وخیم آن هشدار می‌دهیم”، تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم امنیت همسایگانمان، چه ترکیه چه غیر آن، از طریق گروه‌هایی تهدید شود که از خاک عراق امنیت همسایگان را بر هم بزنند. قانون اساسی عراق تبدیل شدن کشور به کانون یا گذرگاه تروریسم علیه همسایگان را منع کرده است.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید