امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 99319 |
تاریخ انتشار : 03 شهریور 1395 - 14:27 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

گروه اقتصاد و صنعت؛ حفظ و بهره برداری صحیح از منابع نفتی، اولویت دولت یازدهم مریم یعقوبی: صنعت نفت در توسعه اقتصاد كشور داراي جايگاه ويژه‌اي است كه برخي از نقش‌هاي محوري آن عبارتند از: نقش اساسي در تحقق اهداف كلان اقتصاد ملي در افق چشم انداز 20 ساله، پيشبرد ديپلماسي اقتصادي و انرژي جمهوري […]

گروه اقتصاد و صنعت؛

حفظ و بهره برداری صحیح از منابع نفتی، اولویت دولت یازدهم

مریم یعقوبی:

صنعت نفت در توسعه اقتصاد كشور داراي جايگاه ويژه‌اي است كه برخي از نقش‌هاي محوري آن عبارتند از: نقش اساسي در تحقق اهداف كلان اقتصاد ملي در افق چشم انداز 20 ساله، پيشبرد ديپلماسي اقتصادي و انرژي جمهوري اسلامي ايران و كمك در تضمين امنيت ملي كشور از طريق توسعه همكاريها و تعاملات منطقه‌اي و بين‌المللي، سهم عمده از توليد ناخالص داخلي و در‌آمدهاي ارزي كشور و نيز سهم بيش از 95 در‌صد در تامين انرژي اوليه موردنياز كشور.

صنعت نفت يكي از اصلي‌ترين مزيت‌هاي اقتصاد ايران به شمار مي رود و مناسب است كه با تكيه بر آن، ضمن حفظ استقلال بودجه كشور از درآمدهاي نفتي، زمينه توسعه اقتصادي پايدار كشور را فراهم کرد.

از آنجا كه درآمدهاي نفتي كماكان مهمترين نيروي پيشران اقتصادي كشور به شمار مي‌رود، برنامه‌ريزي جامع در بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي از اهميت استراتژيك برخوردار است.

در ادامه بخش کوچکی از برنامه‌های دولت یازدهم و وزارت نفت را که تاکنون محقق شده و در آینده دنبال خواهد شد را بخوانید:

برنامه های وزارت نفت برای تولید از غرب کارون

با برنامه ريزي وزارت نفت در دولت یازدهم، ظرفیت تولید غرب کارون تا انتهای دولت یازدهم به ٢٨٠ هزار بشکه در روز می رسد و تا پایان برنامه ششم نیز این ظرفیت به ٧٢٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

بهره برداری از 1518 پروژه گازرسانی در هفته دولت

به همت كاركنان صنعت گاز كشور در سال ” اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل” و همچنين به مناسبت گراميداشت هفته دولت، 1518 پروژه گازرساني با هزينه اي معادل 6826825  ميليون ريال آماده بهره‌برداري و عمليات اجرايي بيش از 582 پروژه نيز با صرف هزينه اي معادل 4715889 ميليون ريال آغاز مي گردد .

افزایش تولید 15 درصدی محصولات پتروشیمی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم

صنعت پتروشیمی کشور در دولت یازدهم با بکارگیری راهکارهای متعدد در رفع مشکلات موجود اعم از کمبود خوراک های بالادست، مشکلات فرآیندی، تعمیراتی و … و همچنین با بکارگیری توان متخصصین داخلی و تسریع در راه اندازی پروژه های متعدد، موفق به رشد 15 درصدی در تولید شده است.

تحقق 100درصدی تولید و صادرات نفت پس از برجام

بعد از توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها از دی ماه 1394 همچنان اولویت‌بندی تولید از میدان های مشترک در صدر اقدامات کاری شرکت ملی نفت ایران قرار داشته به طوری که این شرکت موفق به تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف تولید و صادرات خود شده است.

میزان صادرات نفت در دوران تحریم یک میلیون بشکه نفت در روز بود که بر اساس برنامه ریزی، رسیدن به میزان صادرات پیش از تحریم (۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه) از سوی شرکت ملی نفت ایران هدفگذاری شده بود. به منظور تحقق این هدف و با تلاش مجموعه کارکنان، میزان صادرات نفت در بازه زمانی ۱۱ فرودین ماه تا ۱۱ اردیبهشت ماه 1395 از مرز ۲ میلیون بشکه گذشت.

جذابیت قراردادهای جدید نفتی

از جمله مهمترين انگيزه براي شركت هاي نفتي بين المللي در مدل جديد قراردادهاي نفتي ارائه فازهاي اكتشاف، توسعه و توليد دراين قراردادها به صورت يكپارچه است و شركت هاي نفتي مي توانند براي كل دوره عمر ميدان برنامه ريزي كنند.

 اين شركت ها مي توانند دستمزد خود را نيز به جاي ارتباط با هزينه، به ميزان توليد و كار انجام شده ارتباط داده و به صورت نقدي و يا حسب صلاحديد شركت ملي نفت ايران به صورت محصول برداشت كنند.

رسیدن به تولید 4 میلیون بشکه نفت تا 6 ماه آینده

ايران در تير ماه امسال سقف توليد 3.8 ميليون بشكه نفتخام در روز را پشت سر گذاشت و برنامه دارد تا پيش از پايان سال 2016 نرخ توليد نفت خام را به 4 ميليون بشكه در روز افزايش دهد.

کشف معادل 75 درصد نفت و 170 درصد گاز تولیدی کشور

مدیریت اكتشاف در راستاي انجام ماموريت راهبردي و حياتي خود، در قالب برنامه پنج‌ساله پنجم و در دولت تدبیر و امید موفق شد معادل بیش از 75 درصد نفت  و 170 درصد گاز تولیدی را کشف و جهت جايگزيني نفت و گاز توليد شده، تحويل شركت ملي نفت ايران دهد.

پتانسیل صرفه جویی انرژی در کشور قابل توجه است

به گفته علی وکیلی ، مدیر عامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ،مطالعات صورت گرفته در طرح جامع انرژی کشور نيز نشان می‌دهد که در بخش ساختمان و مسکن تا حدود 40%، در صنایع کوچک حدود 25%، و در صنایع با شدت انرژی بالا همچون صنایع فلزات اساسی، کانی‌های غیرفلزی و صنایع فرآیندی تا بیش از 50%، پتانسیل صرفه جویی انرژی موجود است. 

به همین ترتیب در بخش حمل و نقل نيز در حوزه خودروهاي سبک و سنگین مشکلاتي مطرح است كه با حلِ آنها پتانسیل‌های صرفه‌جوييِ قابل توجهی با اعمالِ سیاست‌هاي قیمتی و غیر قیمتی، قابل حصول خواهند بود.

رشد 34 درصدی پالایش گاز طبیعی در 4 ماهه اول امسال نسبت به سال 92

با اضافه شدن گازهاي دريافتي از سكوهاي فازهاي جديد پارس جنوبي به چرخه پالايش، ميزان گاز پالايش شده از2.46ميليارد متر مكعب در چهار ماه نخست سال 92 با 34 % افزايش به 9.61 میلیارد متر مكعب در مدت مشابه سال 1395 رسيده است.

گازرسانی به سیستان و بلوچستان تا پایان دولت یازدهم

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز در این رابطه گفته است: گازرساني به استان سيستان و بلوچستان به عنوان يكي از مهم‌ترين سازوكارهاي تحقق عدالت اجتماعي به عنوان يكي از طرح‌هاي اولويت‌دار شركت ملي گاز ايران در دست اجرا است.  به زودي و تا قبل از پايان فعاليت‌هاي دولت يازدهم، هموطنان در زاهدان و ساير شهرهاي استان، گاز طبيعي را در شهرها و خانه‌هاي خود مورد استفاده قرار خواهند داد.

دولت يازدهم اميدوار است از اين طريق زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه همه جانبه در جنوب شرق كشور را فراهم ساخته و تصويري در خرد عالمانه نظام اسلامي از پيشرفت و توسعه در اين خطه از كشور نيز ارائه نمايد. چیزی که همواره از اهداف عالي نظام جمهوري اسلامي بوده است.

22335

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید