امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 462946 |
تاریخ انتشار : 03 فروردین 1401 - 2:14 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس که به‌عنوان پدیده ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ میزبان بسیاری از کاربران اینترنتی بود، پس از جنجال‌های بسیار از جمله اختلال و شائبه فیلترینگ، درنهایت با ادامه همان اختلال قدیمی در برخی اپراتورها، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به گزارش صلح خبر، ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ با پدیده حضور کاربران اینترنتی در شبکه […]

شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس که به‌عنوان پدیده ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ میزبان بسیاری از کاربران اینترنتی بود، پس از جنجال‌های بسیار از جمله اختلال و شائبه فیلترینگ، درنهایت با ادامه همان اختلال قدیمی در برخی اپراتورها، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش صلح خبر، ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ با پدیده حضور کاربران اینترنتی در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس همراه بود. این اپلیکیشن به افراد اجازه می‌دهد در چت‌روم‌های صوتی به صحبت درباره موضوعات مختلف بپردازند و اگرچه از سال ۱۳۹۹ توسط شرکت سازنده‌اش منتشر شده بود، اما سال گذشته در بحبوحه کرونا در میان ایرانیان و در یک مقطع کوتاه که مصادف با زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم بود، محبوبیت روبه‌رشدی پیدا کرد و حتی به محلی برای گفت‌وگوی مسوولان هم تبدیل شد؛ برای مثال محمدجواد آذری جهرمی – وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات – که در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب حضور دارد هم به یکی از حاضران چت‌روم‌های کلاب‌هاوس تبدیل شده بود.

کلاب‌هاوس از همان ابتدا، حساسیت‌هایی را هم برانگیخت و برخی مسوولان در تلاش برای جا انداختن فرهنگ بومی‌سازی برای این اپلیکیشن بودند، با این توجیه که ایجاد اینگونه خدمات در داخل کشور اولا ضریب استقلال کشور را افزایش می‌دهد و ثانیا موجب رشد و ارتقای دانش فنی در کشور می‌شود و هم اینکه ایجاد مشابه کلاب‌هاوس برای بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال و موجود در کشور به راحتی امکان‌پذیر است.

این حساسیت‌ها در مقطعی در فروردین‌ماه، منجربه بروز برخی اختلالات در کلاب‌هاوس شد، که شائبه فیلترینگ را هم در زهن کاربران ایرانی ایجاد کرد، اما این اخبار بلافاصله توسط آذری جهرمی تکذیب شد و او اعلام کرد که کلاب‌هاوس فیلتر نبوده و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده، ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد. هرچند این اختلالات ادامه داشت تا زمانی که یکشنبه ۲۲ فروردین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران، فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را برطرف کنند و در غیر این صورت، تا زمان رفع تخلفات روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان اپراتورهای متخلف جریمه می‌شوند.

پس از آن، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در یک گزارش، مستندات مرتبط با اختلال عمدی صورت‌گرفته توسط اپراتورها را که باعث محدودیت دسترسی کاربران به نرم‌افزار کلاب‌هاوس شده بود، در یک گزارش فنی منتشر کرد، البته اپراتورها به این اظهارات و گزارش، به‌صورت رسمی واکنش نشان ندادند. پس از آن هم در حالی که با تغییر دولت، مصوبه جریمه اپراتورها، متوقف شده بود، در نهایت عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم- ضمن اشاره به برپا بودن مصوبه دولت دوازدهم، اعلام کرد هرگونه اختلال در شبکه‌های اجتماعی بدون دستور قضایی، مشمول جریمه است اما اپراتورها می‌توانند نسبت‌به این حکم اعتراض کنند.

کلاب‌هاوس هنوز هم مشغول فعالیت است و کاربران خود را دارد، اما شاید از میزان محبوبیت طوفانی آن کاسته شده و در حالی که در بهار سال ۱۴۰۰، ساعاتی طولانی از شبانه‌روز را میزبان کاربران بود این روزها در سکوت خبری در مقایسه با ماه‌های گذشته، به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ البته این اپلیکیشن همچنان در برخی از اپراتورها بدون استفاده از فیلترشکن قابل استفاده نیست.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید