امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 43888 |
تاریخ انتشار : 26 دی 1391 - 21:42 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی : «شکوفا» نام جشنواره‌ای است که توسط شهرداری تهران در حال برگزاری است. شکوفا در واقع مخفف سر واژه‌های «شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات» است. این جشنواره با هدف ارتقای مهارت‌ها و دانش شهروندان تهرانی در حوزه فناوری اطلاعات به‌منظور استفاده و بهره‌برداری از خدمات شهرالکترونیک کلید خورده است. جشنواره شکوفا خود شامل […]

پارسی وی : «شکوفا» نام جشنواره‌ای است که توسط شهرداری تهران در حال برگزاری است.

شکوفا در واقع مخفف سر واژه‌های «شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات» است. این جشنواره با هدف ارتقای مهارت‌ها و دانش شهروندان تهرانی در حوزه فناوری اطلاعات به‌منظور استفاده و بهره‌برداری از خدمات شهرالکترونیک کلید خورده است.

جشنواره شکوفا خود شامل هفت جشنواره تخصصی است که در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و در موارد زیر برگزار می‌شود:
1- بازی‌های رایانه‌ای 2- روباتیک 3- مهارت‌های رایانه‌ای 4-گرافیک5- وبلاگ‌نویسی 6- رسانه‌های دیجیتال 7- برنامه‌نویسی موبایل
ساختار این جشنواره به‌گونه‌ای است که از استراتژی کلان‌شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری یعنی «محله‌محوری» تبعیت می‌کند. یعنی هر یک از محلات 374گانه شهر تهران دارای یک کانون تخصصی در هر یک از حوزه‌های هفت‌گانه فوق می‌شود. این کانون‌ها در سراهای محلات و تحت نظر خانه‌های‌ آی‌تی در حال شکل‌گیری است بنابراین در قدم اول در یک ساختار شبکه‌ای در کل مناطق 22گانه تهران دوهزار و 618 کانون تخصصی فناوری اطلاعات در شاخه‌های هفت‌گانه مذکور شکل می‌گیرد که اعضای این کانون‌ها از افراد علاقه‌مند هرحوزه در هر محله تشکیل می‌شوند.

این کانون‌ها دارای ساختاری ارگانیک و سازمان‌یافته خواهند شد که قادر خواهندبود مسائل آموزشی، کارگاهی، ترویجی و ابتکارها و خلاقیت‌های جوانان در حوزه‌های فناوری اطلاعات را ساماندهی و راهبری کنند.به‌منظور تقویت این ساختارها، همزمان با تشکیل کانون‌های محلات، جشنواره‌های تخصصی در هفت حوزه ذکر شده در حال برگزاری است، این جشنواره‌ها نیز در سه سطح برگزار می‌شود که سطح اول و بنیادین آن سطح محله‌ای است. به‌عبارت دیگر اساس این فعالیت در محلات شکل می‌گیرد و بعد از آن دو سطح دیگر است که شامل انتخاب برگزیدگان محلات در هر منطقه و در سطح کل شهر تهران است، اما اساس همان سطح محلات است.

به همین جهت در کنار شکل‌گیری کانون‌های محلات، جشنواره‌های محلات نیز با مدیریت سراهای محلات در حال برگزاری است. به‌منظور راهبری علمی این کانون‌ها و جشنواره‌ها، در راس هر جشنواره دو دبیر تعیین شده است؛ یک دبیر اجرایی که از میان معاونان اجتماعی و فرهنگی مناطق شهرداری تهران برگزیده شده و یک دبیر علمی که از استادان شناخته شده دانشگاه‌ها در همان حوزه تخصصی انتخاب شده است. این دو دبیر یعنی دبیر اجرایی و دبیر علمی فرایند برگزاری جشنواره‌های شکوفا را در سطوح سه‌گانه محله، منطقه و شهر طراحی و نظارت و راهبری می‌کنند. در نهایت جشن جشنواره‌های شکوفا در تاریخ 16اسفند 91در محل سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

براساس آمارهای منتشره تا‌کنون نزدیک به 350هزار نفر در این کانون‌ها از طریق وب‌سایت «تهران من» به آدرسmytehran. ir ثبت‌نام کرده‌اند. این آمار در نوع خود رکوردی بی‌نظیر در میان تمام جشنواره‌هایی است که در این حوزه‌های هفت‌گانه فناوری اطلاعات در ایران برگزار شده است.

تشکیل این کانون‌ها و برگزاری این جشنواره‌ها گام اول در شناسایی استعدادهای محلات در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه مهارت‌های نوین شهروندان در تهران به شمار می‌رود. ساختار جشنواره به‌گونه‌ای است که تمام هزینه‌های آن از طریق خود شهروندان تأمین می‌شود یعنی آنهایی که استعداد و توانمندی دارند با شرایط و امکانات زیرساختی که در سراهای محلات ایجاد شده است آموزش‌های لازم را به آنهایی که علاقه‌مند به کسب این آموزش‌ها و مهارت‌ها هستند می‌دهند. علاوه بر آن شرکت‌ها و مؤسسات و نهادهایی که مایل هستند در این زمینه‌ها فعالیت کنند قادر خواهند بود با کانون‌های محلات فعالیت مشترک انجام دهند. شکوفا سرآغاز شکوفایی استعدادهای‌ آی‌تی شهروندان تهرانی است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید