امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 493010 |
تاریخ انتشار : 11 بهمن 1401 - 7:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

علی حدادی در گفتگوی مشروح با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها از جمله در دیدار خرداد ماه امسال با نمایندگان مجلس یازدهم بر پیگیری اصلاح قوانین انتخابات به عنوان یک مطالبه از مجلس تاکید کردند. بنابراین طرح اصلاح […]

علی حدادی در گفتگوی مشروح با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها از جمله در دیدار خرداد ماه امسال با نمایندگان مجلس یازدهم بر پیگیری اصلاح قوانین انتخابات به عنوان یک مطالبه از مجلس تاکید کردند. بنابراین طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ناظر بر سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که این سیاست‌ها در سال ۹۵ از سوی ایشان ابلاغ شد.
تبلیغات انتخاباتی به روزرسانی شده است
وی با اشاره به به اینکه در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس یکسری اصلاحات و تغییرات در تبلیغات انتخاباتی انجام و تبلیغات به روزرسانی شده است، گفت: در این طرح پیش بینی‌های لازم برای تبلیغات انتخاباتی انجام شده است. همچنین در این طرح به موضوعات مرتبط با تخلفات انتخاباتی، جرایم انتخاباتی و جلوگیری از خرید و فروش رأی اشاره شده است و راهکارهایی برای ارتقای آگاهی‌های عمومی درباره موضوع انتخابات در نظر گرفته شده است که صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها مسئولیت مهمی در این زمینه دارند.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با بیان اینکه نوع و شیوه تبلیغات در زمان انتخابات در بخش فضای مجازی هم در این طرح لحاظ شده است، ادامه داد: هر داوطلب می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و موظف است که نشانی و مشخصات دقیق درگاه و همچنین مسئول آن را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام و پیوند آن را در سامانه‌ای که وزارت کشور اعلام می‌کند، ثبت کند.
سازوکار فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی
حدادی ادامه داد: نامزد موظف است پیوند سایر درگاه‌های مجازی قانونی مانند پیام‌رسان اجتماعی را در تارنمای مذکور قرار دهد. کلیه تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزد در فضای مجازی تنها در این تارنما و درگاه‌های معرفی‌شده صورت می‌پذیرد. وزارت کشور موظف است پس از تأیید ستادهای مجازی، پیوند این ستادها را از طریق سامانه خود به تفکیک حوزه انتخابیه در دسترس قرار دهد، به گونه‌ای که عموم مردم به سهولت بتوانند برای آشنایی با داوطلبان و سوابق آنان به این سامانه مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: مشارکت فعالیت احزاب در انتخابات هم در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس لحاظ شده است. به عبارت دقیق، در انتخابات برای هر یک از نامزدها و یا عنوان فهرست احزاب، شناسه منظور می‌شود. رای‌دهنده می‌تواند عنوان فهرست یا اسم نامزد یا نامزدهای مدنظر خویش و یا شناسه آن‌ها را در برگ رأی درج کند. همچنین ارتقای شایسته‌گزینی از طریق اصلاح شرایط داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و این نکته بسیار مهمی است و باعث می‌شود افراد شایسته و نمایندگانی در طراز جمهوری اسلامی ایران انتخاب شوند.
افزایش زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان از ۶۰ روز به ۱۳۴ روز
حدادی با اشاره به اینکه در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس فرصت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات از سوی شورای نگهبان افزایش یافته است، گفت: ثبت درخواست متقاضیان شرکت در انتخابات به عنوان نامزد و دریافت مدارک لازم قبل از ثبت نام لحاظ شده است. در قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس ۶۰ روز است، اما در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان بررسی صلاحیت داوطلبان ۱۳۴ روز پیش‌بینی شده است تا شورای نگهبان فرصت مناسبی برای بررسی صلاحیت‌ها داشته باشد.
وی افزود: به عبارت دقیق‌تر در قانون فعلی دو ماه یا شصت روز فرصت بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس بود، اما در این طرح این مدت افزایش یافته است. در واقع، در موضوع ثبت نام انتخابات مجلس یکسری اصلاحات مدنظر قرار گرفته است. در حال حاضر و مطابق با قانون فعلی، ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس یک مرحله‌ای است و چند ماه قبل از برگزاری انتخابات انجام می‌شود، اما در طرح جدید «پیش ثبت‌نام» هم وجود دارد و داوطلبان انتخابات مجلس باید پیش ثبت‌نام کنند و اگر این کار را انجام ندهند، ثبت نام اصلی هم از آنان انجام نخواهد شد.
فرصت ۴ ماهه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس زمان ثبت نام داوطلبان را چند ماه قبل از ثبت نام اصلی در نظر گرفتیم، داوطلبان باید زودتر اسناد و مدارکی را که لازم است، ارائه دهند و این اتفاق باعث خواهد شد که شورای نگهبان بیش از چهار ماه فرصت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را داشته باشد. از سوی دیگر، این اقدام باعث می‌شود تا مردم هم بتوانند شناخت کامل و بیشتری از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشند.
حدادی گفت: در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، پاسخگو بودن مراجعی که از آنها درباره داوطلبان استعلام به عمل می‌آید، پیش بینی شده است. الکترونیکی شدن مراحل مختلف انتخابات هم مورد توجه قرار گرفته است که باید ببینیم در صحن مجلس نمایندگان درباره آن چه پیشنهاداتی می‌دهند.
وی با بیان اینکه اصلاح فرآیند تشکیل هیأت‌های اجرایی هم در طرح مذکور آمده است، اظهار داشت: در قانون فعلی فقط در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه تشکیل هیأت‌های اجرایی را در زمان انتخابات داریم، اما در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس نیاز است که در وزارت کشور هم هیأت‌های اجرایی تشکیل شود تا نظارت عامی در مجموعه وزارت کشور با حضور قوه قضائیه و دیگر معتمدان صورت گیرد.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به اینکه پیش‌بینی مشارکت احزاب در انتخابات مجلس را هم در این طرح آوردیم، گفت: اگر این موضوع در صحن مجلس به تصویب برسد، قطعاً باید در تعرفه‌ها هم تغییراتی ایجاد شود تا مشارکت احزاب در بخش انتخابات مجلس افزایش یابد.
آخرین وضعیت طرح تناسبی‌شدن انتخابات مجلس
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت طرح «تناسبی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های چهار نماینده و بیشتر»، گفت: از آنجایی که به زودی مجلس وارد بررسی لایحه بودجه سال آینده و سپس لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود، فرصت کافی وجود ندارد و بعید است که این طرح به جایی برسد.
حدادی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه طرح اصلاح جداول حوزه انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان به کجا خواهد رسید، اظهار داشت: این طرح هم فکر نمی‌کنم به انتخابات سال آینده برسد، چرا که فرصت کافی برای تعیین تکلیف آن نداریم.
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجلس دو طرح مذکور را در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تجمیع نکرد تا همه این موارد در یک طرح تعیین تکلیف شود، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۷ ماده دارد و اگر آن طرح‌ها هم به آن اضافه می‌شد، ممکن بود نتوانیم این طرح مهم را به سرانجام برسانیم.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید تا پایان سال یا نهایتاً اواخر فروردین سال آینده طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب برسانیم. تمام سعی ما آن است که طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به انتخابات سال ۱۴۰۲ برسانیم. باید این طرح قبل از اردیبهشت سال آینده در مجلس به تصویب برسد، از سوی شورای نگهبان تأیید و تبدیل به قانون شود تا به انتخابات سال آینده مجلس برسد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید