امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 470136 |
تاریخ انتشار : 03 خرداد 1401 - 19:07 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

رییس سازمان صداوسیما امروز سه شنبه ـ سوم خردادماه ـ در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد تا با آنها دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش خبرنگار بخش رسانه صلح خبر، در راستای برگزاری نشست‌های دانشجویی رییس سازمان صداوسیما، ظهر سه شنبه سوم خرداد ماه پیمان جبلی، با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در محل […]

رییس سازمان صداوسیما امروز سه شنبه ـ سوم خردادماه ـ در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد تا با آنها دیدار و گفت‌وگو کند.
به گزارش خبرنگار بخش رسانه صلح خبر، در راستای برگزاری نشست‌های دانشجویی رییس سازمان صداوسیما، ظهر سه شنبه سوم خرداد ماه پیمان جبلی، با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در محل این دانشگاه، دیدار و گفت و گو کرد.

در ادامه این دیدار، نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی به قرائت بیانیه‌ها و خواسته‌های خود از رییس سازمان صداوسیما پرداختند.

یکی از دانشجویان هم در جریان این نشست چنین عنوان کرد که برخی از تشکل‌های دانشگاه‌های مختلف، از جمله تشکل انجمن اسلامی دعوت دانشگاه صنعتی شریف را برای حضور در این جلسه نپذیرفتند و به جلسه گفت‌وگو با رییس صداوسیما نیامدند.

همان طور که پیش‌بینی می‌شد، باز گرداندن چهره‌های محبوب تلویزیون، به ویژه عادل فردوسی‌پور مقابل دوربین‌های رسانه ملی، تقریبا خواسته‌ی مشترک تمام تشکل‌ها بود که در دیدار به رییس صداوسیما مطرح شد و همراهی و شعار دانشجویان حاضر را به همراه داشت.
دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف وقتی صحبت از عادل فردوسی‌پور به میان آمد، شعار دادند که او باید برگردد.

فردوسی‌پور از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بوده است و حالا به عنوان استاد با این دانشگاه همکاری دارد.

گزارش‌های اخیر سازمان صداوسیما درباره‌ی حذف ارز ۴۲۰۰ و نپرداختن به گرانی‌ها در گزارش‌های مردمی، از مهمترین مسائل مورد انتقاد نمایندگان دانشجویان بود.

یکی از نمایندگان دانشجویان، صراحتا عنوان کرد که در ابتدای انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صداوسیما، رویکرد او به پاره‌ای اتفاقات مثبت و قابل دفاع بود، اما الان چه اتفاقی افتاده که عقب‌گرد کرده؛ آیا ترسیده و یا توجیه شده است؟

سوال دیگری که توسط دانشجویان مطرح شد، طولانی شدن تغییرات در سازمان صداوسیما بود؛ با این مضمون که عقب‌ماندگی سازمان صداوسیما فراوان و فرصت جبلی اندک است.

تغییر نکردن مدیر شبکه سه سیما در میان تغییرات اساسی معاونت سیما، پرسش دیگری بود که مطرح شد. دانشجویان با انتقاد از این رویکرد صداوسیما، عملکرد مدیر شبکه سه را نیز مورد انتقاد قرار دادند.

در جریان دیدار امروز، همچنین ویدئویی برای حاضران پخش شد که در آن اظهارنظرهایی درباره عملکرد پیمان جبلی از سوی دانشگاهیان مطرح شده بود. عملکرد خوب جبلی در ابتدای ریاستش در سازمان صداوسیما و کند شدن این رویکرد در ادامه، از محورهای مطرح‌شده در این ویدیو بود.

پیش از صحبت‌های رییس صداوسیما، یکی از دانشجویان حاضر در مراسم که خودش را از فعالان صداوسیما هم معرفی کرد، از جبلی اجازه‌ی صحبت خواست و در واکنش به انتقاد دانشجویان به حمایت از پیمان‌ جبلی و تیمش پرداخت. او عنوان کرد که سکان رسانه ملی به تازگی به مدیریت جدید سپرده شده است و اگر انتقادی هست، به دوره‌های قبلی باید باشد.

او یادآور شد: بنده شاهد هستم که ایشان کسی هستند که ساعت ۶ صبح می‌آیند و ۱۱ شب برمی‌گردند. در دانشگاه صداو سیما هم که من بودم جزو افراد واقعا انقلابی، زحمتکش و متخصص تولید بودند.

اصلاح ساختار سازمانی صداوسیما و لزوم چابک سازی آن، پرهیز از وابستگی بیش از حد صداوسیما به بودجه دولتی که زمینه را برای دخالت نهادهای مختلف فراهم می‌کند، صدای مردم بودن و مدیریت سلبریتی‌ها نیز از جمله مطالبات دانشجویان از رییس صداوسیما بود.

دانشجویان همچنین با ابراز امیدواری از شروع طرح تحول در سازمان صداوسیما، اعلام کردند که از این تحول حمایت کرده و به جبلی هشدار دادند که اگر از این بذر تحول محافظت نکند با عبدالعلی علی‌عسکری رییس پیشین صداوسیما فرقی نخواهد داشت.

در حین قرائت بیانیه‌های دانشجویی، دانشجویان حاضر در دانشگاه صنعتی شریف، شعارهایی را در انتقاد به سانسور مشکلات مردم در رسانه ملی سر می‌دادند.

طلب رییس صداوسیما از دانشجویان صنعتی شریف چه بود؟

در ادامه این مراسم، پیمان جبلی ـ رییس صداوسیما ـ در جمع دانشجویان ضمن گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر، گفت: افتخارات دانشگاه شما و یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی را که بخش زیادی از آنها دانشجویان این دانشگاه بودند گرامی می‌دارم. خوشحالم در دانشگاهی صحبت می‌کنم که همسن من است. البته من طلبی از شما دارم. قول داده بودم که خدمتتان باشم اما ۱۶ آذر از شما خواهش کرده بودم، طرح تحولتان را در محورهای دقیق و در قالب طرح‌های اجرایی بیاورید که با هم صحبت کنیم و به نتیجه برسیم. البته از آن روز دست من چیزی نرسید. اما با این وجود ترجیح دادم با کمال افتخار خدمت شما باشم. در دوره‌های قبل جلساتی در اتاق ریاست سازمان برگزار می‌شد و تعدادی از دانشجویان می‌آمدند اما من ترجیح دادم خودم خدمتتان برسم؛ البته قدم شما را هم گرامی می‌دارم و هر وقت تشریف بیاورید در خدمتتان هستم.

رییس سازمان صداوسیما در ادامه صحبت‌هایش به برخی افتخارات دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و در این میان به رتبه یک در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور در سال‌های گذشته، رتبه اول در ارتباط با صنعت و رتبه اول در دانشمندان برتر اشاره کرد.
او یادآور شد، بیش از ۵۰ درصد سهم مقاله‌های پژوهشی در کشور به دانشگاه صنعتی شریف اختصاص دارد و بر اساس چنین جایگاهی، صحبت در حضور شما با این افتخارات کار سختی است.

جبلی سپس با طرح این مساله که باید ببینیم نسبت رسانه با دانشگاه چیست؟ اظهار کرد: این یکی از آسیب‌هایی است که خود ما به عنوان رسانه و شما به عنوان دانشگاه دچارش هستید. تردیدی نیست که با جنگ نرم هدفمندی روبه‌رو هستیم که قصدش نادیده گرفتن پیشرفت‌های افتخارآمیز کشور است. شما دانشجوهای نخبه کشور هستید تصوری که از پیشرفت ما دارید قطعا کمتر از چیزی است که در واقعیت وجود دارد نه تنها شما ما هم تحت تاثیر این جنگ نرم قرار گرفتیم. تمام دستگاه‌های فرهنگی ما تحت تاثیر این جنگ نرم قرار گرفته است. ما بدهکار سهم نخبگان و دانشمندان هستیم چون بدهکار مردم هستیم، چون نخبگان از بدنه توده مردم برخاسته‌اند. سال گذشته روز ۲۲ بهمن، وقتی خبر ۲۲ بهمن را از راهپیمایی روستاها با تراکتور شروع کردیم همه گفتند امسال راهپیمایی از روستا شروع شده ما گفتیم نه از ابتدا بوده ما امسال چشممان را باز کردیم و دیدیم.

خیلی مسائل وجود دارد که اینطور است از جمله سهم علم که به آن بی مهری شده‌ است.

اگر در دوره من بود تمام تلاشم را می‌کردم عادل فردوسی‌پور نرود

جبلی درباره بازگشت عادل فردوسی‌پور و دیگر چهره‌ها به تلویزیون هم چنین گفت: اگر در یک بازی تیمی، سرمربی برنامه و هدف نداشته باشد و قدر بازیکن‌هایش را هم نداند و نداند چطور بازیکن ها را بچیند، بازی بهم می‌خورد. بازیکن‌ها هم هر کدام باید جایی که به آنها گفته شده، بازی کنند. اگر قهر کنی و بروی هر چقدر هم حرفه‌ای باشی سرمربی می‌گوید برو با هر تیمی‌ می‌خواهی بازی کن. نمی‌توان تک‌وجهی به موضوع نگاه کرد. برای یک بازی باید همه عوامل با هم هماهنگ باشند. موضوع آقای فردوسی‌پور در دوره بنده اتفاق نیفتاد اگر دوره من بود تمام تلاشم را می‌کردم که نرود البته نمی‌گویم معجزه می‌کردم ولی تلاشم را می‌کردم. الان هم تلاش می‌کنیم از توانایی‌های ایشان استفاده کنیم. من‌میراث دار وضعیتی هستم که سه سال پیش اتفاق افتاده و باید حلش کنم. فکر می‌کنید با یک امضای طلایی جبلی حل می‌شود، خیر اینطور نیست. ما باید قدر سرمایه‌هایمان را بدانیم اما مساله دوطرفه است فرد مقابل ما هم باید قوانین بازی را بپذیرد و بخواهد، ما هم باید قدرش را بدانیم. برادر عزیزمان آقای فردوسی‌پور نظرات خاص خودش را دارد. تمام تلاشم را می‌کنم هیچ سرمایه‌ای را از دست ندهیم امیدوارم خدا کمک کند بتوانیم انجام دهیم؛ البته عرض کردم مسئله دوطرفه است.
 
او همچنین از برخی مجری‌های روی آنتن گفت که درخواست حقوق زیادی دارند و اضافه کرد: برخی از مجری‌ها هم هستند که دو روز است آنتن دارند و روز به روز هم دستمزدهای بیشتری می‌خواهند.

جبلی درباره پرداختن به سهم هر بخش در رسانه ملی، عنوان کرد: ما در پوشش علم و شرکت‌های دانش بنیان مسوولیت مهمی داریم. از مصادیق عدالت گستری، پرداختن به سهم هر بخش است. ما چقدر به سهم علم پرداختیم؟ شرعا و عرفا روز قیامت اگر بخواهیم جواب دهیم مردم جلوی ما را می‌گیرند می‌گویند ما امانتمان را به تو دادیم امانت مردم در دست ما چیست؟ هویت مردم، فرهنگ مردم، افتخارات و ارزش‌های مردم است. باید سهم همه اقشار مردم را پرداخت کنیم. حتی دولت را؛ با قاطعیت عرض می‌کنم سهم مردم، سهم نظام و سهم دولت را باید پرداخت کنیم. اگر طرفدار جمهوریت هستیم باید سهم دولت را هم در نظر بگیریم.

او سپس به انتشار سندی تحت عنوان سند تحول اشاره کرده و گفت: قبلا در ۱۶ آذر برنامه را خدمت شما عنوان کرده بودم. برنامه‌ای را در خرداد ماه منتشر خواهیم کرد که سند تحول است. علت کندی این امر این است می‌خواستیم از نظرات متخصصان و پیشکسوتان استفاده کنیم. در این چند ماه به اندازه‌ای که لازم بوده در معرض نظرات پیشکسوتان قرار گرفتیم. در جلسات دانشجویی هم از همه خواهش می‌کنم به هم کمک کنیم. اینکه هم را ببینیم و کف و سوت بزنیم مشکل را حل می‌کند؟ بیایید مسائلمان را با هم در میان بگذاریم و ما به شما توضیح دهیم که کدامش را می‌توانیم عمل کنیم.

جبلی افزود: سه تحول اساسی برای اینکه صداوسیما از مرحله بیست و چهار سال گذشته بخواهد عبور کند، در نظر گرفتیم. اول دنبال تبدیل کردن خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم. یعنی به جای محدود کردن خود به باید و نبایدها، به عرصه هایی که فکر نکرده بودیم بپردازیم. آنتن صداوسیما متاسفانه این نمودار را تقویت کرده که اول کمیت، بعد جذابیت و سپس محتوا مهم بوده است. آنتن پر شود، بعد جذاب باشد و بعد به محتوا می‌پردازیم. آخرین مرحله محتوا است. قصد ما این است که در تحول رویکردی این را برعکس کنیم. اول محتوا، سپس جذابیت و بعد کمیت. البته تحقق این امر زمان می‌خواهد. خواهشا به ما زمان بدهید باید بتواینم در این چرخه تحول ایجاد کنیم. به جای اینکه ما دنبال انتن بدویم انتن باید دنبال ما بدود. سوم تاثیرگذاری از ابتدای زنجیره تولید محتوا است. هر کسی از راه برسد، طرح و پیشنهاد می‌دهد و ما خط‌کشی از هنجارها کنارش می گذاریم و می‌گوییم شروع کن. آنتن دست کسی است که طرح را داده. اگرچه ممکن است ایده‌های خوبی هم باشد اما در ابتدا ما ننشستیم و می‌خواهیم این شرایط تغییر کند. اینکه ما سفارش‌دهنده باشیم.
 

در حال به‌روزرسانی است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید