امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 482492 |
تاریخ انتشار : 30 شهریور 1401 - 18:04 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/آذربایجان شرقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از ثبت ۵۰ وقف جدید در استان طی سالجاری خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی روز چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه در نشست خبری که به مناسبت دهه وقف در محل زیارتگاه شاه حسین ولی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه فرهنگی زیارتی مقبره حمال […]

صلح خبر/آذربایجان شرقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از ثبت ۵۰ وقف جدید در استان طی سالجاری خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی روز چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه در نشست خبری که به مناسبت دهه وقف در محل زیارتگاه شاه حسین ولی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه فرهنگی زیارتی مقبره حمال تبریزی با مساحت ۴۰۰۰ مترمربع بنا و مقبره آیت الله گلگری و مدرس با اختصاص بودجه چهار میلیاردی در دهه وقف امسال کلنگ زنی می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که مجموعه اوقاف استان جزو دستگاه‌های پیشتاز در راستای لبیک گویی به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید دانش بنیان است، افزود: مجموعه اوقاف استان علاوه بر حمایت از تولید در عرصه‌های مختلف در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیز گام برمی‌دارد و معتقد است که سرمایه گذاری بیشتر در بخش کشاورزی یکی از مهمترین و موفق ترین حوزه‌ها است.

وی با اشاره به مجموعه‌های فناوری و دانش بنیان استان که با مشارکت اوقاف فعالیت دارند، افزود: مجموعه تولید خوراک دام از ۱۱ نوع ضایعات بخش کشاورزی برای نخستین بار در کشور با حمایت‌های اداره کل اوقاف استان در شهر هشترود راه اندازی شده و این مجموعه قرار است بدون وابستگی به خارج، خوارک دام و نهاده‌های دامی موردنیاز واحدها را تولید کند. 

حسینی ادامه داد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در عرصه احیای دریاچه ارومیه، فراوری محصول سیب در ارسباران و … از جمله اقدامات اداره کل اوقاف طی یکسال گذشته بوده است؛ هم‌چنین با یک شرکت دانش بنیان جهت راه اندازی سامانه‌ای برای گزارش لحظه به لحظه وضعیت باغات وقفی استان در حال همکاری هستیم.

وی با اشاره به اجرای ساخت و ساز عمده در حدود ۲۵ امامزاده استان از جمله امامزاده سیداحمد مرند، افزود: بیش از ۲۰۰۰ مزرعه و ۶۰۰ باغ وقفی( از یک تا ۳۰۰ هکتار) در استان مورد بی توجهی قرار گرفته بود که اداره کل اوقاف استان در راستای احیای این مجموعه‌های کشاورزی گام‌های مهمی برداشته و احیای باغ بادام شش هکتاری و نهالستان بومی آذرشهر ازجمله آن‌ها است.

وی تاکید کرد: اداره کل اوقاف تسهیل کننده و حمایت گر عرصه تولید است و برای تداوم هرچه بهتر تولید محصولات کشاورزی در استان، در نظر دارد تا با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، دانشجویان دکتری را به عنوان امنای وقف کشاورزی استان به کار گیرد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که تداخلات ۵۶ هزار هکتار مراتع با منابع طبیعی در قالب تفاهم نامه با اداره کل منابع طبیعی رفع شده است، اظهار کرد: یکی از اهداف اوقاف در حوزه کشاورزی که به تامین غذایی مردم استان، اشتغالزایی و درآمدزایی جوانان کمک می‌کند، ایجاد چرخه تولید تا مصرف محصولات است.

وی در ادامه با بیان این‌که هر کار عمرانی بایستی پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، گفت: مجموعه مذهبی، تجاری و خدماتی شاه حسین ولی که از سال‌های گذشته مغفول مانده بود امسال به بهره برداری رساندیم که این مجموعه اکنون با ۱۱ واحد خدماتی از جمله مرکز ناباروری، داروخانه شبانه روزی، مجموعه رصد و مجموعه طب سنتی در کنار امامزاده و احیای مقبره شاه حسین ولی در حال فعالیت است.

وی در خصوص فعالیت‌های ثبتی این اداره کل نیز اظهار کرد: امسال تعداد ۹۸۰ سند برای موقوفات استان اخذ شده و تعداد ۳۲۰ جلد سند تک‌برگی جدید کاداستری صادر شده است. امسال هم‌چنین تعداد ۵۶۵ مورد تخصیص و بازبینی شناسنه ملی موقوفات انجام گرفته و ۲۱۸ پرونده حقوقی اوقافی در سامانه حقوقی بارای در جریان است که ۱۲ مورد از آن‌ها دعاوی مهم ملی هستند.

حسینی افزود: هم‌چنین تعداد ۵۷۲ سند اجاره‌ای جدید برای موقوفات استان طی یک سال گذشته تنظیم شده و تعداد ۱۶۶۰ سند موقوفات و بقاع متبرکه نیز تجدید یافته است.

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

وی با گذری به فعالیت‌های امامزادگان استان در پیاده روی اربعین امسال، گفت: موکب امامزادگان استان نخستین موکب حسینی بود که در شهر سامرا مستقر شد و در طول حضور ۱۵ روزه خود در محل ورودی حرم، بیش از پنج میلیارد تومان خدمات از جمله توزیع شش وعده غذایی، نزدیک به ۳۰ هزار پرس غذا و توزیع شبانه روزی شربت، آب، چایی و دمنوش در کنار اقدامات فرهنگی چون توزیع بیش از ۱۰ هزار پرچم و بسته فرهنگی انجام داد و بنا است تا در سال آینده، محلی برای اسکان زائران حسینی نیز آماده سازیم. سامرا محل اصلی ابوبکر بغدادی و یکی از مناطق عشیره نشین اهل سنت است.

وی در ادامه در خصوص اقدامات این اداره کل در دوران کرونا نیز خاطرنشان کرد: توزیع بیش از ۱۰۰ هزار بسته معیشتی، بیش از ۳۰۰۰ غذای گرم، ذبح بیش از ۲۳۲ قربانی، بخشش اجاره بهای ۲۷۴ مورد موقوفه، خدمت رسانی ۲۵ گروه جهادی پزشکی و … از جمله فعالیت‌های اوقاف در دوران کرونا بوده است. اقدامات مختلف اداره کل اوقاف استان طی یک سال گذشته باعث شده تا با کسب بیشترین امتیاز در بخش رشد شاخص‌های جشنواره شهیدرجایی استان به عنوان دستگاه برتر معرفی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به هدف سازمان اوقاف در راستای مردمی سازی وقف در کشور، گفت: برای موقوفات سطح استان، امین نصب می‌شود که این امین موقوفات از میان مردم بوده و اجازه اداره صفر تا ۱۰۰ موقوفه را خواهند داشت؛ هم‌چنین بیش از ۱۵۰۰ قنات وقفی در استان احیا شده و برای آن‌ها امین آب نصب شده است. 

وی با اشاره به وجود هفت بیمارستان با عرصه وقفی در تبریز و بیش از ۴۰۰ مدرسه وقفی در استان، گفت: شهرک صنعتی بعثت با مساحت ۴۹۰۰ هکتار و شهرک سهلان از جمله مناطق صنعتی استان هستند که عرصه آن‌ها جزو موقوفات بوده و اوقاف استان برای حمایت از فعالیت واحدها در این مناطق حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد؛ هم‌چنین طرح‌های نشاط معنوی، آرامش بهاری، مهر تحصیلی، اوقات فراغت تابستانه و شمیم حسینی نیز از جمله برنامه‌های اوقاف در ماه‌های مختلف و مناسبت‌های متنوع سال است.

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

بدهی ۲۰ میلیاردی آموزش و پرورش استان به اوقاف از محل اجاره

وی با بیان این‌که وقف عرصه خدمت به مردم بوده و عمل به نیت واقفان این چرخه را تداوم می‌یابد، گفت: آموزش و پرورش استان مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بدهی از محل اجاره بهای مدارس به اوقاف بدهکار است و این بدهی موجب می‌شود تا عمل به نیت واقفان خیراندیش در راستای کمک به نیازمندان دچار اخلال شود. البته با پیگیری‌های مدیرکل آموزش و پرورش فعلی استان قرار است این مبلغ به تدریج پرداخت شود.

حسینی با اشاره به موضوع وقفی بودن عرصه معدن مس سونگون، افزود: روستای سونگون یک عرصه وقفی است اما با توجه به این‌که معادن بر اساس قانون جزو انفال و ازآن بیت المل هستند، یک تداخلی در این خصوص وجود داشت که در حال پیگیری از محل قضایی هستیم و به نظر می‌رسد که تنها راه حل این موضوع تنظیم اجاره نامه خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰۰ وقف و بیش از ۲۰ هزار رقبه در استان، گفت: امسال بیش از ۵۰ وقف جدید در استان ثبت شده و آذربایجان شرقی در این حوزه جزو استان‌های برتر کشور است.

ساخت مجموعه خدماتی فرهنگی مختص کودکان در تبریز

وی هم‌چنین در ادامه از ساخت یک مجموعه‌ خدماتی، فرهنگی و تجاری ۱۰ طبقه‌ای با مساحت ۲۳۰۰ متر مختص کودکان در تبریز خبر داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در خاتمه، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، نمایشگاه عملکرد وقف و فرصت‌های سرمایه گذاری در امامزاده سیدحمزه، جشنواره‌ فرهنگی ورزشی وقف، کارگاه رایگان استوری‌موشن، همایش یاوران وقف، رونمایی از فاز اول سامانه صدور احکام امنا و نشست‌های تخصصی وقف را از جمله برنامه‌های اداره کل اوقاف در هفته وقف سالجاری عنوان کرد.

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

اهمیت استفاده از ظرفیت جوانان در کارهای فرهنگی امامزادگان و مساجد

در ادامه حجت السلام وحدت مشهوری، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی نیز بر لزوم و اهمیت استفاده از ظرفیت جوانان در کارهای فرهنگی امامزادگان و مساجد تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ورزشی جام وقف طی هفته وقف سالجاری در استان، افزود: این جشنواره بین پایگاه‌های مساجد استان و در دو رشته تیمی و شش رشته انفرادی برگزار می‌شود.

وی هم‌چنین با اشاره به برکات وقف در جامعه، اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش تمکن مالی مردم، طرح وقف مشارکتی برای افرادی که علاقمند به وقف هستند اما توانایی مالی بالایی ندارند اجرایی می‌شود که در این راستا، با تجمیع نیات مشترک و مبالغ واقفان نیک اندیش وقف به نیت آن‌ها انجام می‌گیرد و واقفان می‌توانند بر حسب توانایی مالی خود در این طرح شرکت کنند.

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

ثبت ۵۰ وقف جدید در آذربایجان شرقی طی سالجاری/حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید